Dnešní článek naváže na dvoudílný seriál o SEO nástroji MajesticSEO, který jsem psal ještě jako zaměstnanec H1.cz. V předchozích článcích jsem se věnoval jednodušším bezplatným nástrojům. Na příkladu webu Letuska.cz dnes začnu popisovat zajímavější, i když placené funkce MajesticSEO.
Příprava
Pro testování je potřeba objednat některý z placených tarifů MajesticSEO. Zpočátku stačí tarif Bronze, který vyjde asi na 4 stovky za měsíc.
Před dalším postupem zopakuji pojem ACRank, který je jednou z hlavních veličin v Majestic SEO. Jedná se o klasický rank (podobně jako Srank, GTPR) sloužící k ohodnocení kvality konkrétní stránky. Čím více různých webů (unikátních domén) na konkrétní stránku odkazuje, tím vyšší ACRank má. Jeho hodnoty začínají na nule a maximální hodnota je 15. Více si přečtěte v nápovědě MajesticSEO.
V Control panelu MajesticSEO přidáme pomocí formuláře Analyse a new Website nový report pro web Letuška.cz. V následném nepřehledném formuláři jsem vybral Advanced report pro doménu letuska.cz. Po dokončení zpracování otevřeme detail webu (Domain overview).
Detail webu obsahuje tři hlavní části:
- Top anchors – nejčastější texty odkazů, které vedou na váš web.
- Top referring domains – weby, ze kterých máte největší množství nejlepších zpětných odkazů.
- Top pages/links – Nejkvalitnější stránky vašeho webu podle zpětných odkazů.
V dnešním článku popíši pouze sekci Top anchors, další budou následovat.
Texty zpětných odkazů
Sekce Top anchors obsahuje tabulku s několika důležitými sloupci:
- External backlinks – absolutní počet odkazů.
- Referring domains/IPs – počet unikátních webů/IP adres, které na vás odkazují.
- Backlinks ACRank spread – profil (kvalita) odkazů. Čím větší počet odkazů s vyšším ACRankem, tím lépe.
Letuška.cz má velmi silnou a známou značku. O tom vypovídá i fakt, že mezi prvními dvaceti nejčastějšími texty odkazů je 7 textů obsahujících slovo letuška.
V první dvacítce nejčastějších textů odkazů se nachází několik nerelevantních klíčových slov. Návštěvníci hledající auta nebo pojištění pravděpodobně služeb Letušky příliš často nevyužijí.
Podle absolutního počtu zpětných odkazů si dobře vede i fráze letenky online. Odkazy ale vedou pouze ze tří unikátních webů a dle odkazového profilu má většina z nich nulový ACRank.
Po kliknutí na text letuska.cz se zobrazí přehled webů odkazujících na Letušku s tímto textem odkazu. Na prvních dvou místech jsou weby bedekr.cz a nettravel.cz, oba s vysokým ACRankem. Očividně jsou odkazy z těchto webů vyměněné nebo koupené a je tedy škoda, že neobsahují vhodnější text odkazu.
Závěr
Letuška už na první pohled nemá příliš kvalitní zpětné odkazy. Většina z nich zbytečně obsahuje brandové fráze, které není potřeba ve vyhledávačích podporovat. Texty odkazů by měly obsahovat spíše obecnější klíčová slova a pravděpodobně by tak zajistily Letušce vyšší návštěvnost z vyhledávačů.
Pomocí sekce Top anchors můžete velmi dobře zjistit, na jaká klíčová slova se vaše konkurence soustředí (mají nejvíce odkazů) a které naopak zanedbává. V žádném případě vám ale neporadí, kolik a jaké odkazy ještě musíte získat, abyste svůj web dostali na první pozice ve vyhledávačích.
Dle přehledu má Letuška velmi málo kvalitních odkazů (z pohledu MajesticSEO) s textem obsahujícím slovo letenky, a přesto je na Seznamu i Googlu na toto velmi konkurenční klíčové slovo v první pětici výsledků. Faktorů ovlivňujících pozici ve výsledcích vyhledávání je zkrátka příliš mnoho.
V příštím díle seriálu o MajesticSEO popíšu sekci Top referring domains, která se dá velmi dobře využít pro zjištění webů, na kterých získává vaše konkurence zpětné odkazy. Sledujte nás na Twitteru nebo na Facebooku a nepropásněte žádný zajímavý článek na Collabim blogu.
A co vy, využíváte MajesticSEO? V čem vám připadne nejužitečnější?