Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Optimalizace virtuálního prostředí (VEO): Další vývoj SEO?

Jedná se o volný překlad článku https://searchengineland.com/virtual-environment-optimization-veo-the-next-evolution-of-seo-384976

Začínají se světy virtuální reality, rozšířené reality, metaverze, obchodu a SEO prolínat? Přečtěte si, co odhalují nejnovější trendy.


Realita se již neomezuje na to, co vidíte před sebou. Nyní máme alternativní reality, včetně virtuálních a rozšířených. Tyto technologické pokroky zapříčinily velké změny ve světě kolem nás. Je třeba plně porozumět těmto konceptům a také tomu, jak je používat pro budoucnost marketingu a elektronického obchodování.

Virtuální a rozšířená realita nyní překonává využití zábavy a míří také směrem k podnikání. Trendy založené na době, čase a pandemii vedou ke kompletnímu online obchodování. Mohli bychom v určitém okamžiku opustit éru SEO a vstoupit do nového stavu s novými pojmy a teoriemi?

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Co je virtuální realita?


Virtuální realita (VR) je simulované prostředí vytvořené počítačovou technologií. Technologie, která obsah zobrazuje, nabízí pohlcující virtuální zážitek. V případě virtuální reality jsou uživatelé přeneseni do trojrozměrného světa, kde mohou interagovat s 3D prostředím.

Nejznámějším prostředkem virtuální reality jsou brýle s displejem. Mezi oblíbené společnosti, které již promítají virtuální realitu do svých produktů, patří HTC Vive, Oculus Rift a PlayStation VR (PSVR).


Tři hlavní typy virtuální reality


Virtuální realitu lze rozdělit do tří hlavních pilířů:

  • Non-immersive VR: Počítačem generované virtuální prostředí, v němž si uživatel uvědomuje a ovládá fyzické prostředí, ve kterém se nachází. Nejběžnějším příkladem je videohra, v níž hráči vstupují do „herního světa“ s vlastním příběhem a postavami.
  • Semi-immersive VR: Prostředí částečně založené na virtuálním prostředí; obvykle se používá pro školicí a vzdělávací účely s velkými projektorovými systémy. Příkladem semi-immerzivního VR mohou být letecké simulátory, které piloti používají při výcviku.
  • Full-immersive VR: Nejrealističtější zážitek z VR, kde jsou zrak a zvuk plně ponořeny do virtuálního prostředí. V případě, že uživatel využívá vhodné vybavení pro VR, má možnost vidět a cítit digitální prostředí, tak jako by se v něm skutečně nacházel.

Virtuální realita vs. rozšířená realita


Rozšířená realita (AR) je využití technologie k obohacení toho, co uživatelé vidí v reálném světě. K tomu dochází pomocí digitálního překrytí, které zahrnuje umělé objekty do reálného světa. Rozšířená realita je schopna kombinovat prvky fyzického i digitálního světa nebo přidat digitální prvky do reálného světa.

Aplikace pro mobilní telefony z roku 2016 „Pokémon Go“ je ukázkovým příkladem rozšířené reality. Uživatelé měli možnost se procházet ve skutečném světě a hledat postavičky Pokémonů, které se objeví ve skutečném prostoru před nimi na obrazovce mobilního telefonu.

Jednoduše řečeno, zde je hlavní rozdíl mezi VR a AR:

  • Rozšířená realita doplňuje zážitek ve skutečném světě.
  • Virtuální realita vytváří zcela nový zážitek a novou atmosféru.

A co metaverze?


Metaverze spojí virtuální a rozšířenou realitu a vytvoří svět, který nadále existuje, i když nehrajete. Půjde o realistickou online sféru, kde se uživatelé budou moci pobavit s přáteli, zúčastnit se pracovních schůzek a dokonce i nakupovat a prodávat produkty.

V idealistické verzi metaverze bude možné s virtuálními předměty operovat napříč platformami a umožní vám přenášet položky z jedné platformy na druhou.

Někdo může namítnout, že metaverze již nějakou dobu existuje – konkrétně ve videohrách. Například „World of Warcraft“ již umožňuje hráčům nakupovat a prodávat zboží. Avšak rozsah metaverze a toho, co může potenciálně nabídnout, je mnohem širší.

Jelikož je ale něco takového stále ještě v procesu vývoje, stále se spekuluje o tom, co přesně metaverze bude a jak bude vypadat. Je však zřejmé, že metaverze jakožto produkt vytvořila nové stavební kameny pro technologický svět.

Brzy například bude možné připojit stovky lidí na jeden jediný server, což by mohlo vzrůst pravděpodobně až na tisíce nebo dokonce miliony lidí. Existují také nástroje pro sledování pohybu, které lze využít ke sledování pohybů uživatelů v reálném čase. Metaverze bude mít obrovský dopad nejen na zábavu a sociální aspekty, ale také na marketing.


Jak daleko je virtuální realita


Je pravda, že virtuální realita ještě nedosáhla svého plného potenciálu. Je třeba vyřešit překážky ve VR jako jsou:

  • Cena a dostupnost.
  • Objemné headsety (brýle).
  • Technické chyby.

Statistiky však ukazují, že virtuální realita je na vzestupu, a to jak v oblibě, tak v poptávce. Kromě rekreace a domácí zábavy se virtuální realita využívá v následujících oblastech:

  • Trénink: Strážci zákona začali využívat virtuální realitu jako levnou a bezpečnou alternativu školení. Simulace mohou být použity pro výslechy podezřelých, nácvik zatýkání nebo řešení nebezpečných scénářů.
  • Cestování: Cestovní průmysl trpěl pandemií koronaviru a nové VR vynálezy pomohly uspokojit touhu mnoha cestovatelů. Různé společnosti vytvořily skutečně pohlcující způsoby, jak cestovat po světě, včetně National Geographic Explore VR – který vám umožní navštívit dechberoucí místa jako je Antarktida nebo Machu Picchu.
  • Nemovitosti: Společnosti začaly integrovat virtuální realitu do svého podnikání. Virtuální realita může realitním makléřům poskytnout několik výhod jako je snížení nákladů a času a umožnění potenciálnímu kupci prohlédnout si více domů najednou v jeden moment.
  • Armáda: Virtuální realita je klíčovou technologií používanou ministerstvem obrany USA. Virtuální realitu používá armáda pro výcvik, který považuje za příliš drahý, mimořádný nebo nebezpečný na to, aby bylo možné jej provádět v reálném světě. Virtuální realita je taktéž užitečná při výrobě zbraní a při optimalizaci vybavení.
  • Sport: Dlouhodobou taktikou sportovních týmů bylo studium nahraných tréninků nebo her za účelem analýzy výkonu hráčů a jejich soupeřů. Nyní začaly přední asociace jako NFL, NASCAR a NBA používat VR jako pomoc při procvičování a tréninku v simulacích v reálném čase.
  • Zábava: Zábava je obvykle to první, co člověka napadne, když si představí virtuální realitu. Videohry jsou nejčastějším zdrojem VR nebo AR. Existují však i jiné formy VR zábavy – kino a VR zábavní parky.
  • Architektura: Díky pokrokům ve virtuální realitě bylo možné VR použít jako šikovný nástroj pro architekty. Využití VR může pomoci s fázemi od návrhu po stavbu, hodnocení návrhů, předvádění návrhů a řešení chyb před zahájením procesu výstavby.
  • Umění: Umělci mohou pomocí virtuální reality posouvat hranice a limity své práce. Diváci mohou „vstoupit“ do uměleckého díla prostřednictvím interaktivních videí a 360stupňových sférických panoramat, které působí jako výstavy v muzejní kvalitě.
  • Letectví: Piloti musí projít rozsáhlým výcvikem pomocí leteckých simulátorů. Virtuální realita se stala efektivnější alternativou k předchozím leteckým simulátorům, které byly buď příliš drahé, nebo objemné. S využitím VR si piloti mohou vyzkoušet zkušenosti za letu.
  • Vizualizace dat: Virtuální realita a rozšířená realita mohou pomoci sdělovat informace rychleji a stravitelněji. Pojmy jako akciový trh, změna klimatu a dokonce i Brexit by byly pro podniky snáze pochopitelné pomocí vizualizace dat ve VR.
  • Žurnalistika: V žurnalistice je možné zobrazovat digitálně vytvořené příběhy, které pomáhají vytvořit osobní zkušenost se zprávami a probíhajícími událostmi.
  • Marketing/reklama: Virtuální realita může zlepšit marketing a reklamu téměř každé společnosti. Poskytování realistické zkušenosti s produktem zákazníkům může pomoci zvýšit pravděpodobnost, že si jej koupí. Volvo Reality bylo prvním příkladem testovací jízdy ve VR, která umožnila potenciálním kupujícím osahat si, pocítit a vyzkoušet si vozidla.
  • Sociální média: Přejmenování Facebooku na Meta je jedním z hlavních příkladů vstupu VR do světa sociálních médií. Facebook Horizon umožní uživatelům společně prožívat společenské události, chatovat s přáteli a dokonce budovat virtuální světy. Existují také aplikace pro VR jako je VRChat a REC Room, které uživatelům umožňují setkávat se a hrát hry ve veřejných i soukromých místnostech.

SEO a marketing ve virtuální realitě: Udržte se na špičce trendů


Protože se technologie tak rychle vyvíjí, je důležité, aby společnosti začlenily nové technologie do svého podnikání, aby tak držely krok s dobou.“ řekl Cas Paton, CEO OnBuy.com. Mnoho indícií ukazuje budoucnost nakupování plně online. Čím je publikum mladší, tím větší je potřeba vyhýbat se kamenným obchodům.

Na základě průzkumu OnBuy.com by 53 % lidí ve věku 25-34 let raději nakupovalo online, než aby zavítali do kamenného obchodu. Jedním z důvodů je vyhnout se rozhovoru s personálem v obchodě. Kromě toho 61 % mileniálů tvrdí, že je pro ně efektivnější mluvit s prodejcem prostřednictvím textové zprávy nebo online chatu.

V elektronickém obchodování došlo k obrovskému pokroku, protože online obchody se stávají showroomy pro zákazníky, kde si mohou produkt prohlédnout, zatímco fyzický obchod funguje spíše jako centrum, kde je možné se o produktu poradit, než aby šlo vyloženě o místo, kde si produkt můžete koupit.

Generace Z označuje skupinu lidí, kteří se narodili od konce 90. let do počátku 21. století. Generace Z je jedinečný, nový druh spotřebitelů. Vyrůstání ve světě plném technologií ovlivnilo způsob, jakým mladí lidé vnímají své nakupování. Předpokládá se, že tato generace bude mít v budoucnu obrovský vliv na způsob, jakým lidé nakupují.

Podle studií Generace Z nemá žádnou loajalitu ke značkám a chce důsledně měnit svůj styl a vzhled, aby držela krok se současnými trendy. To může značkám ztížit získání jejich důvěry, nicméně je zde prostor pro další příležitosti.

Instagram využil rychlého nakupování mezi mladými lidmi jednou z jeho nejnovějších funkcí, která umožňuje proklik na stránky značky přímo ze zveřejněného obrázku.

Pandemie koronaviru měla také obrovský dopad na nákupní průmysl. Když nastal lockdown, nebylo možné nakupovat zboží v kamenných obchodech. To však způsobilo masivní nárůst online nakupování. Ve skutečnosti tržby Amazonu během lockdownu vzrostly o 40 %.

Vzhledem ke všem výše uvedeným faktorům je jasné, že nakupování v kamenných obchodech je minulostí. Zákazníci nyní hledají rychlejší a efektivnější způsoby nákupu produktů, které potřebují. S využitím pokročilých technologií si lidé všech věkových kategorií mohou díky pár kliknutím pohodlně koupit, co chtějí.


Bude následovat optimalizace virtuálního prostředí (VEO)?


Virtuální a rozšířená realita již začala mít obrovský dopad v různých oblastech. Neměli bychom tedy předpokládat, že další dominantní oblastí bude nakupování a elektronický obchod? Pokud si zákazníci přejí pohlcující online zážitek, pak se zdá, že VR a AR jsou řešením pro budoucnost.

Mezi aktuální příklady virtuální a rozšířené reality používané v marketingu patří světová společnost Nike, která VR použila pro zkoušení oblečení a bot, a dále aplikace IKEA „The Place“, která umožňuje nakupujícím používat AR k umístění nábytku v interiéru.

Představte si, že si koupíte nový outfit ve svém oblíbeném obchodě nebo nakupujete týdenní potraviny z pohodlí domova. Zatímco aplikace pro mobilní telefony již mohou asistovat při online nákupu produktů, příležitost, kterou VR nabízí pro online nakupování, může překonat jakoukoliv současnou zkušenost s nákupem.

Optimalizace pro vyhledávače (SEO) byla v posledních letech velkou součástí obchodování, ale budoucnost obchodování ve virtuální realitě by mohla přinést nový termín – optimalizace virtuálního prostředí (VEO).

Mindy Weinstein – zakladatelka a generální ředitelka společnosti Market Mindshift – věří, že virtuální realita přetrvá, a stejně jako v případě SEO se musíme přizpůsobit a být připraveni na trh v tomto novém prostředí: “Růst metaverze je nevyhnutelný a je to něco, co bychom měli začít brát v úvahu,” uvedla Weinstein. „Například vzhledem k tomu, že metaverze je vizuální prostředí, bychom měli zajistit, aby optimalizované obrázky byly zahrnuty do našich strategií SEO obsahu. Metaverze je také již přizpůsobena pro zvuk, takže není těžké si představit, že bude vyvinut nějaký typ hlasového vyhledávání. Proto se domnívám, že jak se metaverze vyvíjí, musí být hlasové vyhledávání pro digitální marketéry na prvním místě.

Jedná se o volný překlad článku https://searchengineland.com/virtual-environment-optimization-veo-the-next-evolution-of-seo-384976

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit