V minulosti jsme informovali o zásadách Google, které se týkaly tzv. zneužití reputace. Jednalo se o snahu zabránit případné manipulaci s tzv. “link juicem” (“přelévání” hodnocení webu A na web B pomocí zpětného odkazu), který by nebyl z hlediska webů přirozený.
Vyhodnocování obsahu mimo zaměření webu
Google nyní uvedl, že nově používá hodnotící systém, který si klade za cíl rozpoznat, zda se nějaká část webu výrazněji liší od hlavního obsahu. Tento systém může částečně souviset se zmiňovanými zásadami, jelikož pomáhá Googlu identifikovat stránky, které tematicky nezapadají do konceptu webu – respektive jeho zaměření.
Systém však nebyl společností Google oficiálně ohlášen – na přehledu vydaných updatů je vše při starém. O tomto algoritmu se komunita dozvěděla skrze tweet profesionálního marketéra Glenna Gaba na síti X a následného shrnutí na portálu Seroundtable. Update byl tedy nejspíše zapracován v tichosti, jak už dříve Google upozorňoval ohledně menších úprav.
Tímto algoritmem se Google snaží opět předejít tomu, že web primárně publikuje obsah pro lepší umístění (v tomto případě na široké spektrum témat mimo jeho zaměření), místo toho, aby byl obsah tvořený pro uživatele (kteří příslušnou službu vyhledají pro její kvality v daném oboru).
Neznamená to, že by bylo přímo zapovězeno obsah rozšířit o související témata, nicméně není vhodné, aby se výrazně odchýlil od typického obsahu, který web běžně publikuje v rámci svého zaměření.
Nejedná se však o původní algoritmus pro zásady zneužití reputace, ale o samostatný algoritmus. Ten ale může mít vliv i na vyhodnocování zneužití reputace, jelikož by měl dokázat zhodnotit, zda je případný zpětný odkaz relevantní.
Aktuální stav fluktuace výsledků ve vyhledávání
Kromě toho informujeme o stavu fluktuace ve vyhledávání. Kolísání výsledků jsme naposledy shrnuli v našem zpravodajství 21. října. Pojďme se podívat na aktuální statistiky.
- Od naší poslední zprávy došlo k mírnému nárůstu volatility 18. a 20. října:
-
- K tomu však došlo spíše v rámci Google CZ a Google SK. Globálně volatilita v těchto dnech spíše drobně klesala, jak uvádí např. nástroj Semrush:
-
- Nicméně hodnoty byly přesto stále vysoké.
- Volatilita se zvýšila opět okolo 25. října:
- V tomto období pozoruje nárůst i nástroj Semrush:
- Po mírném poklesu se volatilita opět zvýšila okolo 28. října a 29. října:
- Opět metrika nástroje Semrush pro příslušné dny:
Můžete si všimnout, že hodnoty jsou o něco nižší než v předchozích dnech. Ovšem – jak již téměř s pravidelností dodáváme – fluktuace výsledků se stále pohybuje na vysoké úrovni. Výsledky vyhledávání se tedy pořád ještě výrazně proměňují.
Otázkou je, zda může aktuální volatilita souviset s algoritmem zmiňovaným výše, anebo se jedná o něco úplně jiného. Příčina je zatím neznámá. Stále nelze vyvrátit, že může být způsobena potenciálním Core updatem, na kterém Google (možná) pracuje.
Zdroje a odkazy
Seroundtable:
X:
Status.search.google.com:
Collabim:
- https://www.collabim.cz/akademie/seozpravodajstvi/google-pridal-zasady-zneuziti-reputace/
- https://www.collabim.cz/akademie/seozpravodajstvi/vyvoj-fluktuace-vysledku-na-googlu/
- https://www.collabim.cz/statistiky