Google zasadil další ránu všem, kdo optimalizují pouze pro vyhledávače a nikoliv pro uživatele. Nově se totiž zaměřil na tzv. “zneužití reputace webů”.
Jistě jste už slyšeli o tzv. autoritě domény. Každý web má určitou reputaci a její hodnota je určována mnoha faktory, mmj. kvalitou obsahu nebo množstvím kvalitních backlinků. Ačkoliv autorita domény byla obvykle v různých formách metrikou analytických nástrojů, interní Google dokumentace – která před pár dny unikla na veřejnost – potvrdila, že i sám Google používá vlastní metriku a autorita má poměrně velký vliv na umístění. A právě s autoritou webu jsou spojeny nové zásady společnosti Google.
Co se stalo?
V minulých měsících bylo několik zahraničních (převážně zpravodajských) webů penalizováno na základě zneužití reputace. Celý problém se týká manipulování rankingu pomocí nerelevantních backlinků.
Informační okénko
Výměna backlinků je poměrně rozšířená metoda, jak si zlepšit pozice ve vyhledávání. Pokud web A, který má již vydobyté renomé, odkáže na nějaký slabší web B, může na něj také přelít kus své autority (tzv. “link juice“). To pak webu B může pomoci získat důvěru vyhledávače, což se může projevit na lepším umístění. Ovšem, pokud takový odkaz není úplně relevantní, autority se příliš nepřelije.
Link juice totiž vznikl v dobrém úmyslu. Měl zajistit, aby např. i méně známý autor, který je odborníkem na nějaké specifické téma, mohl získat své místo ve vyhledávání. Web, který má v oboru již vybudovanou autoritu, tak mohl svým návštěvníkům rozšířit dané téma jednoduchým proklikem na stránku experta, a tomu byla odměnou vyšší důvěryhodnost ze strany vyhledávače.
Tento princip se samozřejmě rychle uchytil jako jednoduchá výměna odkazů, díky které je možné si případně o něco polepšit. Ne vždy je ale výměna pádná a v některých případech může být backlink zcela nepřirozený. Toho si je Google samozřejmě vědom a čím dál více se snaží omezovat praktiky, pomocí nichž se stránky optimalizují více pro vyhledávače než pro lidi.
Aktuálně
Zatímco v minulosti nerelevantní backlink obvykle znamenal, že nedošlo ke kýženému efektu, nyní se ukázalo, že může dojít přímo k penalizaci – a to na straně hostitelského webu. Google se tak snaží předejít tomu, aby důvěryhodné weby doporučovaly stránky, které poskytují nekvalitní, klamavé nebo podvodné služby.
Google tímto zavedl nové zásady, dle kterých vyhodnocuje cílenou manipulaci s hodnocením v SERPu jakožto spam. Typicky se zásady mohou dotknout sponzorovaných nebo partnerských stránek, které z hlediska služeb nejsou relevantní a neposkytují žádnou hodnotu uživatelům hostitelské stránky. Podrobnosti najdete na blogu developers.google.com.
Nové zásady v posledních měsících pocítilo několik zahraničních zpravodajských webů. Některé stránky, sekce nebo subdomény byly proto odstraněny z indexu a zmizely tak z výsledků vyhledávání. Google pak příslušné weby o zásahu informoval prostřednictvím notifikace v Google Search Consoli. Společnost upozornila, že ačkoliv je automatizace tohoto procesu v plánu, momentálně šlo přímo o ruční zásahy.
Případná spolupráce s dalším webem by tedy měla být opodstatněná a měla by přinést nějakou hodnotu návštěvníkům. To bude klíčové zejména v rámci výměny zpětných odkazů.
Zdroje a odkazy:
https://developers.google.com/search/blog/2024/03/core-update-spam-policies#site-reputation
https://www.collabim.cz/akademie/seozpravodajstvi/google-search-dokumentace-unikla-na-verejnost/
https://www.collabim.cz/akademie/knihovna/autorita-domeny/
https://www.collabim.cz/akademie/knihovna/co-je-link-equity-a-link-juice/