Před pár dny (26. dubna) jsme informovali o AB testování Googlu, které zahýbalo s výsledky SERPu. Jak jsme uváděli v článku, obrovský Core update, který Google ohlásil 5. března, stále nebyl plně zavedený v provozu. Shodou okolností ještě tentýž den Google potvrdil, že spuštění bylo finálně dokončeno.
Implementace trvala celkem 45 dní, k dokončení tedy došlo již 19. dubna. Google si ale s oznámením dal na čas, jelikož informaci potvrdil až týden poté – 26. dubna.
Dle portálu Searchengineland.com bylo zavedení delší než obvykle, jelikož se jednalo o opravdu rozsáhlý update několika jádrových systémů vyhledávače. Google se totiž rozhodl (podobně jako v případě updatu recenzí) zahrnout updaty pro užitečný obsah jako součást pravidelné aktualizace algoritmu, tudíž tyto updaty již zřejmě nebude vydávat separátně.
Ostatně, na systémy pro hodnocení obsahu se Google doposud soustředil poměrně často a věnovat se jim bude i nadále. Můžeme však očekávat, že se těchto updatů dočkáme jen jako součásti větších aktualizací jádra.
Co se změnilo?
Březnový update toho obsahuje více. Kromě několika základních aktualizací byly upraveny především systémy pro vyhodnocování spamu ve vyhledávání a samozřejmě došlo i na aktualizaci pro hodnocení obsahu stránek. Jak už v poslední době bývá zvykem, Google se opět více zaměřil na to, aby potlačil obsah, který je vytvářen pro vyhledávače a ne pro samotné návštěvníky.
Google se totiž pro své uživatele snaží zajistit ty nejlepší možné výsledky a tak už nějaký čas vyvíjí systémy, které detekují stránky s nekvalitním obsahem, stránky bez vlastní přidané hodnoty nebo stránky, které nedokážou zajistit potřebnou uživatelskou zkušenost.
Přehledné podmínky pro tvorbu kvalitního obsahu najdete v dokumentaci od Googlu. Základní principy zůstávají v zásadě neměnné, Google však pravidelně aktualizuje algoritmy tak, aby mohl neustále vyhodnocovat relevantní výsledky v kontextu doby a nově vznikajících stránek.
Jaký je dopad?
Nejedná se pouze o plané řeči, jelikož sám Google potvrdil, že výsledek updatu předčil očekávání společnosti. Předpokládalo se totiž, že se nekvalitní obsah ve vyhledávání sníží až o 40 %, nakonec se ale podařilo výsledky zlepšit až o 45 %.
Pokud se vám výrazně změnily pozice, příčinou může být právě tato aktualizace. Google dodává, že bohužel nelze s jistotou říci, která část updatu mohla přesně mít vliv na změnu. Update je totiž přeci jen opravdu rozsáhlý a důsledky jednotlivých algoritmů se mohou částečně překrývat. A jak už společnost pravidelně zmiňuje při těchto updatech – pokud aktualizace ovlivnila i váš web, může sice dojít ještě k drobným změnám, nicméně další větší změna nastane pravděpodobně až při dalším updatu.
Zdroje:
https://status.search.google.com/incidents/1jW2F89qC2NxJBWGiKxE
https://searchengineland.com/google-march-2024-core-update-rollout-is-now-complete-438713
https://blog.google/products/search/google-search-update-march-2024/
https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content