Na zpětných odkazech je z velké části postaveno historické, ale i současné fungování internetových vyhledávačů (Google, Seznam, Bing atd.). Vzájemná provázanost webových stránek funguje trochu jako reference a umožňuje vyhledávačům hodnotit kvalitu konkrétní stránky / domény. Tento faktor vychází z předpokladu, že pokud bude návštěvník spokojen s obsahem stránky, bude ji doporučovat dále, a proto jsou (a stále jsou) machinace se zpětnými odkazy předmětem různým praktik za účelem manipulací s výsledky vyhledávání.
V souvislosti se zpětnými odkazy se hodnotí celá řada fakorů::
- Anchor Text
- Text okolo zpětného odkazu
- Reputace domény
- Stáří domény zpětného odkazu
- Frekvence získávání zpětných odkazů
- a další
Vyhledávače sledují kvalitu zpětných odkazů, které na svůj web dostáváte a hledají mezi nimi přirozený vzorec. Proto není nic špatného, když na vás odkazuje pár nekvalitních webů, ale je podezřelé, když na vás odkazují stovky nekvalitních stránek, které navíc zjevně nemají žádnou spojitost s vaším zacílením obsahu.
Pokud se stane, že jste napadaní velkým spamem nekvalitních zpětných odkazů z nesmyslných, zavirovaných či porno webů (buď útokem konkurence, nekvalitním linkbuildingem, affiliate programem, atd.) můžete se u Googlu od takových odkazů distancovat v nástroji Google Search Console. Nedoporučujeme však zkoušet distancování bez dostatečných znalostí a hledat zakopaného psa zrovna zde, obvykle špatné odkazy jsou až to poslední, proč váš web není na lepších pozicích.
Autor faktoru: Jan Vanžura (Collabim) & Tomáš Zahálka (SEO konzultant)