Meta description je část výsledku vyhledávání, který stručně shrnuje obsah stránky. Vyhledávače zobrazují meta description ve výsledcích vyhledávání pod titulkem a URL stránky a mohou použít buď vámi speciálně napsaný s ohledem na CTR a odlišení se vůči konkurenci, nebo si mohou vytvořit vlastní z libovolného textu na webu, který najdou. Jejich úkolem je poskytnout uživateli informaci, jak obsah stránky souvisí s jeho vyhledávaným dotazem.
Meta description sice nemá přímý vliv na vyhledávače (tzn. nezohledňují, zda jsou v meta description obsažena klíčová slova), ale má výrazný vliv na míru proklikovosti (CTR), která ovlivňuje pozice ve výsledcích vyhledávání. Proto se jím v oblasti SEO aktivně zabýváme. Meta description je společně s titulkem první věc, kterou hledající uvidí, proto je dobré pro každou stránku (nebo alespoň pro každou důležitou stránku) mít vytvořený unikátní popis a zahrnout do něj i klíčové slovo, které se na Google i Seznamu v případě shody zobrazí tučně.
Správně by měl meta description obsahovat originální souhrn obsahu celé stránky, nicméně pokud jej nevyplníte, vyhledávače použijí dle nich nejrelevantnější úryvek z textu na stránce. Ten je ale ne vždy optimální. Proto se vyplatí buď meta popisky poctivě vyplňovat nebo si, pokud to váš redakční systém umožňuje, nastavit univerzální konstrukci, která se poté doplňuje automaticky. Tuto možnost nabízí například WordPress a z redakčních systémů pro e-shopy Shoptet.
Příklad HTML kódu:
<head> <meta name="description" content="Toto je názorný příklad meta popisku, který se zobrazí ve výsledcích vyhledávání."> </head>
Při pohledu do HTML kódu vidíte, že meta description najdete v hlavičce HTML stránky. Většina CMS vám umožní meta popisek změnit buď přímo v kódu, v poli meta description určeném k nastavení metadat stránky nebo pak nastavit již zmíněnou automatizovanou konstrukci meta popisků.
Optimální délka meta descriptionu
Z technického pohledu může mít meta description libovolnou délku, ale Google jej zpravidla zkracuje na cca 155–160 znaků. Nelze určit ideální počet znaků úplně přesně, jelikož Google se při zobrazování meta popisku řídí šířkou v pixelech. A ta je u každého znaku jiná. Maximální délka meta descriptionu by se tak měla pohybovat někde mezi 430 a 920 pixely.
Shrnutí: Jak má meta description podle principů SEO vypadat?
Tipy pro meta description:
- Délka meta descriptionu by se měla pohybovat okolo 160 znaků (každý vyhledávač má jiný počet a zobrazení je omezeno v pixelech)
- Meta description by měl být výstižný, poukázat na výhody webu a zároveň lákat na danou stránku (zvedat CTR).
- Důležité sdělení pište na začátek, méně důležité na konec.
- Do meta descriptionu lze zakomponovat tzv. emotikony (, , atd.), jejichž zobrazení je závislé na prohlížeči a zařízení.
- Meta description může být stejný jako popisek stránky, tedy lze využít jeho kus, pokud splňuje výše zmíněné.
Autor faktoru: Jan Vanžura (Collabim) & Tomáš Zahálka (SEO konzultant)