Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Meta Description

Meta description je část výsledku vyhledávání, který stručně shrnuje obsah stránky. Vyhledávače zobrazují meta description ve výsledcích vyhledávání pod titulkem a URL stránky a mohou použít buď vámi speciálně napsaný s ohledem na CTR a odlišení se vůči konkurenci, nebo si mohou vytvořit vlastní z libovolného textu na webu, který najdou. Jejich úkolem je poskytnout uživateli informaci, jak obsah stránky souvisí s jeho vyhledávaným dotazem.

Meta Description s emotikon na mobilu
Meta Description s emotikonem na mobilu (Zdroj: Autosedačky)

Meta description sice nemá přímý vliv na vyhledávače (tzn. nezohledňují, zda jsou v meta description obsažena klíčová slova), ale má výrazný vliv na míru proklikovosti (CTR), která ovlivňuje pozice ve výsledcích vyhledávání. Proto se jím v oblasti SEO aktivně zabýváme. Meta description je společně s titulkem první věc, kterou hledající uvidí, proto je dobré pro každou stránku (nebo alespoň pro každou důležitou stránku) mít vytvořený unikátní popis a zahrnout do něj i klíčové slovo, které se na Google i Seznamu v případě shody zobrazí tučně.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Správně by měl meta description obsahovat originální souhrn obsahu celé stránky, nicméně pokud jej nevyplníte, vyhledávače použijí dle nich nejrelevantnější úryvek z textu na stránce. Ten je ale ne vždy optimální. Proto se vyplatí buď meta popisky poctivě vyplňovat nebo si, pokud to váš redakční systém umožňuje, nastavit univerzální konstrukci, která se poté doplňuje automaticky. Tuto možnost nabízí například WordPress a z redakčních systémů pro e-shopy Shoptet.

Příklad HTML kódu:

<head>
<meta name="description" content="Toto je názorný příklad 
meta popisku, který se zobrazí ve výsledcích vyhledávání.">
</head>

Při pohledu do HTML kódu vidíte, že meta description najdete v hlavičce HTML stránky. Většina CMS vám umožní meta popisek změnit buď přímo v kódu, v poli meta description určeném k nastavení metadat stránky nebo pak nastavit již zmíněnou automatizovanou konstrukci meta popisků.

Optimální délka meta descriptionu

Z technického pohledu může mít meta description libovolnou délku, ale Google jej zpravidla zkracuje na cca 155–160 znaků. Nelze určit ideální počet znaků úplně přesně, jelikož Google se při zobrazování meta popisku řídí šířkou v pixelech. A ta je u každého znaku jiná. Maximální délka meta descriptionu by se tak měla pohybovat někde mezi 430 a 920 pixely.

Shrnutí: Jak má meta description podle principů SEO vypadat?

Tipy pro meta description:

  • Délka meta descriptionu by se měla pohybovat okolo 160 znaků (každý vyhledávač má jiný počet a zobrazení je omezeno v pixelech)
  • Meta description by měl být výstižný, poukázat na výhody webu a zároveň lákat na danou stránku (zvedat CTR).
  • Důležité sdělení pište na začátek, méně důležité na konec.
  • Do meta descriptionu lze zakomponovat tzv. emotikony (⭐✅⚡ atd.), jejichž zobrazení je závislé na prohlížeči a zařízení.
  • Meta description může být stejný jako popisek stránky, tedy lze využít jeho kus, pokud splňuje výše zmíněné.

Autor faktoru: Jan Vanžura (Collabim) & Tomáš Zahálka (SEO konzultant)

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Které vyhledávače tento faktor ovlivňuje?

: Google
Pozitivně
: Seznam
Pozitivně

Míra závažnosti: Střední
Typ SEO:
Obsahové (copywriteři)

Příklady z praxe

Ukázka toho, že i na meta description by se mělo myslet a nenechávat to na vyhledávači. Pak může dojít k takovéto krásné kolizi Titlu vs. meta descriptionu.

Ukázka toho, že i když máme meta description vlastní například zde: “Poradíme vám jak zřídit a jak pracovat s datovou schránkou. Co k tomu potřebujete, jaké termíny dodržet apod. to vše s naším návodem a tipy hravě zvládnete.”, tak Google nemusí tento meta description vůbec reflektovat a vytvoří si z textu úplně jiný meta description.

Meta description dává smysl připravit ručně hlavně pro nejdůležitější klíčové slovo, na které se stránka zobrazuje. To můžete nalézt v Google Search Console. Pro různé jiné dotazy si Google meta description stejně upraví podle sebe.

Metatag description může obsahovat i číselné hodnoty, které například ukazují počet zařazených produktů nebo zde receptů v kategorii v čase reindexace stránky webu. Čísla zpravidla mají pozitivní vliv na CTR výsledků vyhledávání.

I když Googlu sepíšeme Meta Description dle našich představ, může nás ignorovat a jít svoji cestou. V tomto případě je MD: “Díky Elementor Pro a dalším prémiovým nadstavbám máte nekonečné možnosti. Vytvořte si web ze stovek šablon zdarma a plaťte pouze za rychlý a bezpečný hosting.” Rozhodně však stále platí – vyplňovat Meta Description.

Přidat příklad z praxe

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit