Kanonizace (canonical) není přímý hodnotící faktor pro vyhledávače, ale funguje jako doporučení pro upřednostnění jedné stránky před dalšími stránkami se shodným nebo velmi podobným obsahem.
Kanonizace se tak dá použít pro ošetření duplicitního obsahu a při správném použití přenést většinu signálů z duplicitní URL na originální. Často se tak stává u redakčních systémů, které vytváří duplicitní URL u produktů umístěných ve více kategoriích či u stejného obsahu na mobilním webu, subdoméně, AMP nebo jiné doméně.
Pozor aktualizace! Vypadá to, že Google definitivně AMP pohřbil, více zde.
Stránky označeny za kanonické najdete v Google Search Console:
K označení duplicitní stránky se v hlavičce používá značka link s atributem rel=”canonical” spolu s uvedením adresy URL kanonické stránky např:
– Máme originální stránku: https://www.collabim.cz/akademie/seofaktory/
– Máme duplicitní stránku: https://www.collabim.cz/akademie/seosignaly/
Z námi specifického důvodu chceme, aby duplicitní stránka existovala pro uživatele (nebyla přesměrována), roboti jí procházeli (nevyloučíme ji v robots.txt), ale nepřejeme si, aby duplicitní stránka bojovala s originální stránkou v SERPu či aby si vyhledávače sami zvolili jednu jako kanonickou.
My chceme, aby /seosignaly existovala, ale vyhledávačům si přejeme doporučit /seofaktory. Vložíme do hlavičky /seosignaly toto:
<link rel=”canonical” href=”https://www.collabim.cz/akademie/seofaktory/”>
Kanonizace se často vidí jako doporučení pro řešení stránkování, řazení a parametrů, jejichž ošetření je však možné řešit pomocí robots.txt, nebo značkou noindex a doporučujeme postup předem řešit se svým SEO konzultantem. Rel=”canonical” nesnižuje crawler budget, nefunguje jako přesměrování 301, není vůbec vhodný pro označení jazykových mutací (od toho je hreflang) a není dobré ho vést na stránky s kódem 404. Naopak se doporučuje, abyste na originální stránce měli nastavenou kanonizaci na sebe sama a tím můžete ošetřit většinu duplicit.
Označení stránky jako kanonické usměrní internetové vyhledávače na jednu primární stránku, která bude zobrazována ve výsledcích vyhledávání, čímž usnadníte robotům orientaci na vašich webových stránkách. Přečtěte si také, jak robots.txt správně nastavit.
Autor faktoru: Jan Vanžura (Collabim) & Tomáš Zahálka (SEO konzultant)