IP adresa je neškodně vypadající skupina čtyř čísel, kterou má každé fyzické nebo virtuální zařízení na internetu. V IP adrese je zakomponováno také označení geografické oblasti, kde se zařízení nachází. Díky tomu může internetový vyhledávač například zjistit, zda jsou vaše webové stránky uloženy v blízkosti vašich uživatelů. Blízkost serveru k cílovému publiku může mít (byť okrajový) význam například u lokálních zpětných odkazů. Návštěvy určité domény z různých zařízení se pak zaznamenávají do tzv. access logu, kam se zapisuje mimo jiné právě IP adresa zařízení. Lze tak snadno rozpoznat strukturu návštěvnosti nebo třeba přítomnost vyhledávacích robotů, kteří také mají své IP adresy.
IP adresa se také používá pro identifikaci vlastníka domény spolu s dalšími údaji v databázi WHOIS. Pokud existují důkazy, že určité IP adresy slouží k realizaci nekalých manipulativních technik nebo přímo útoků, může být taková adresa zakázána. Další oblastí využití IP adresy je nastavení blokování webových stránek pro určitou zemi (např. “.com”).
Matt Cutts z Googlu potvrdil, že v ideálním světě by bylo skvělé, kdybyste pro každou jazykovou mutaci měli IP adresu z daného státu, tedy pokud cílíte svůj web na .de, tak .de server by byl s IP adresou v Německu. Na druhou stranu toto nepovažují za prioritu a tak není žádnou velkou nevýhodou, pokud je server umístěn v Česku.
Další diskutované téma je změna serveru / hostingu a vliv na SEO v rámci stejné lokality. Několik studií na internetu potvrdilo, že pokud servery nejsou pomalejší, tak nedojde ke ztrátě pozic při změně IP adresy.
Autor faktoru: Jan Vanžura (Collabim) & Tomáš Zahálka (SEO konzultant)