CTR (z anglického click through rate) nebo-li míra prokliku je poměr počtu kliknutí k celkovému počtu zobrazení. Nejčastěji se používá v PPC kampaních, ale tento ukazatel je možné použít i u neplacených výsledků vyhledávání (SEO) a je zohledněna i ve výpočtu Collabim indexu.
Míra proklikovosti je důležitou metrikou, protože vám pomáhá lépe porozumět vašim zákazníkům. Říká vám, jak vaše komunikace směrem k zákazníkům funguje (nebo nefunguje). Nízká míra prokliku značí, že buď cílíte na nesprávné publikum nebo nemluvíte jazykem svých zákazníků dostatečně přesvědčivě. Vysoké CTR je naopak dobrým znamením a říká vám, že uživatelé považují vaše reklamy za užitečné a relevantní.
Metrika CTR má však jednu zásadní nevýhodu. Přestože míra prokliku hodnotí, jak dobře uživatelé reagují na reklamní kampaň, už nám nepomůže určit, jak konkrétní marketingové aktivity ovlivňují tržby. Proto je vhodné používat CTR v kombinaci s konverzním poměrem, který udává, kolik prokliků vede k uskutečnění nákupu. U e-mailových kampaní se pak doporučuje zohledňovat vedle míry prokliku například míru okamžitého opuštění.
Výpočet CTR
CTR lze vypočítat pomocí jednoduchého vzorce. Ukažme si to na následujícím názorném příkladu:
Počet zobrazení = 1 000 | Počet kliknutí = 50
CTR = (50 / 1 000) * 100 = 5 %
Pokud tedy 1 000 lidí vidělo reklamu a 50 na ni kliklo, aby se o nabízeném zboží nebo službě dozvěděli více, má tato reklama míru prokliku 5 %.
4 tipy, jak zlepšit CTR
Snažíte-li se zvýšit CTR, je třeba zohlednit u každého z používaných kanálů různé faktory. U sociálních médií bude pravděpodobně fungovat něco jiného než u PPC reklam. Přinášíme pro vás 4 praktické tipy, jak míru prokliku vylepšit:
- věnujte pozornost nadpisu – použijte jedno nebo dvě klíčová slova, apelujte na emoce a potřeby svého publika – nabídněte jim řešení jejich problému,
- přidejte výzvu k akci – přesvědčivě vyzvěte publikum ke kliknutí,
- použijte obrázky – vyzkoušejte různé typy obrázků, abyste zjistili, které vaše cílové publikum nejvíce zaujmou,
- vyzkoušejte hashtagy – hashtagy skvěle fungují na sociálních sítích a mohou zvýšit šanci, že publikum vaše reklamy uvidí.
Pro zvýšení CTR na sociálních sítích se tedy nebojte použít hashtagy, u PPC reklam zasevsaďte na poutavý nadpis a text reklamy. Poznejte problémy svého publika, které je trápí, a nabídněte jim funkční řešení. To je to, co skutečně funguje.
CTR a ranking
Jak moc lze CTR použít jako hodnotící faktor je diskutabilní, protože stránky na lepších pozicích mají obvykle i větší CTR, než ty hůře rankované a dochází tak k otázce, zda bylo dříve vejce nebo slepice, tedy zda vyšší CTR pomohlo na vyšší pozice, nebo vyšší pozice na lepší CTR. Nicméně se lze domnívat, že vyhledávače skutečně kladou znatelný důraz na vyšší míru prokliku. V modelu platby za proklik (PPC) totiž platí, že čím více uživatelů na reklamu klikne, tím více peněz vyhledávač vydělá.
Obecně však lze říct, že weby na prvních pozicích s nízkým CTR mohou být sesazeny, ale nelze říct, že klikáním na své výsledky v SERPu si pozice vylepšíte, protože by došlo k snadné manipulaci výsledků vyhledávání, ať už ručním klikáním či naprogramováním klikacího algoritmu.
Můžeme však doporučit dělat maximum pro to, aby jste měli CTR co nejvyšší, ať už pomocí dobře napsaného Titlu, URL, Meta Descriptionu či získáním rich snippetu, vyplněním favicony a použitím emotikon.
Skóre kvality
Tato metrika ukazuje kvalitu vašich reklam ve srovnání s reklamami ostatních inzerentů. Uvádí se na stupnici 1–10 a zahrnuje:
- očekávanou míru prokliku (CTR),
- relevanci reklamy
- a dojem ze vstupní stránky.
Tento nástroj vám pomůže určit, co byste měli u reklam, klíčových slov nebo vstupních stránek vylepšit. Vyšší kvalita reklam běžně vede k nižším cenám a lepší pozici reklam.
Autor textu: Honza Vanžura & Tomáš Zahálka (SEO konzultant)