Affiliate marketing je založen na obchodní spolupráci společnosti a prodejce, přes kterého se uskutečňují objednávky. V oblasti internetového marketingu se do této formy spolupráce zapojují například tvůrci obsahu souvisejícího s produkty společnosti. Ve svých článcích, videích nebo postech vhodnou formou odkazují na produkt společnosti. Za uskutečněnou objednávku dostává prodejce / affiliate partner provizi.
Příklad affiliate programu:
Pokud kliknete na odkaz Collabim, tak jeho součástí je speciální kód v URL, který identifikuje affiliate program pro partnera. Po zaplacení / zakoupení libovolného tarifu dostane affiliate partner upozornění, že díky jeho odkazu byla provedena objednávka a získá provizi z nákupu.
Je otázkou, jak se k tomuto postupu staví internetové vyhledávače Google a Seznam, které neuznávají nákup zpětných odkazů. Například Seznam výslovně stanovuje v pravidlech pro umístění odkazů do svého katalogu, že se nesmí jednat o affiliate stránky. Podobně se k tématu staví i Google. Ve svém doporučení navíc upřesňuje, že mu nejvíce vadí stránky společnosti bez kvalitního obsahu, který by přinášel nějakou hodnotu uživatelům, a také duplicitní stránky u více prodejců.
Affiliate program se může stát vhodným doplňkem vaší obchodní strategie, ale je třeba k němu přistupovat velmi opatrně. Nejen z výše uvedených důvodů, ale také kvůli tomu, že svěřením propagace vašich produktů do cizích rukou zčásti ztrácíte kontrolu nad obsahem. Proto je vhodné si předem domluvit formu a rozsah spolupráce. Zjednodušeně by se dalo říct, že odchozí i příchozí affiliate linky mohou být vnímány negativně, pokud nejsou otagovány přes rel=”sponsored” – odkazy, které jsou koupené, affil odkazy, partnerské či jinak reklamní odkazy.
Autor textu: Honza Vanžura & Tomáš Zahálka (SEO konzultant)