V sobotu 1. srpna 2015 jsem měl přednášku na E-shop víkendu. Prezentoval jsem SEO studii, na které jsem předchozí týden pracoval. Tento článek studii ještě podrobněji představí a naleznete v něm nějaké další informace, které v přednášce nezazněli.
Jaké e-shopy studie obsahuje?
Téměř všechny e-shopy jsem přebral ze studie Český košík roku. Pár z nich jsem vyřadil, protože mi nepřišly moc zajímavé a některé dokonce ukončily provoz na českém trhu. Naopak jsem zase přidal nějaké mé vytipované obchody a celkem jsem za 4 dny zanalyzoval 116 českých e-shopů. Seznam e-shopů pak naleznete v dokumentu, na který odkazuji na konci článku.
Co všechno mne u e-shopů zajímalo?
- Hlavní stránka,
- náhodná kategorie,
- náhodný produkt,
- blog,
- poradny,
- komentáře,
- diskuse,
- obrázky,
- https,
- recenze produktů od provozovatelů.
Vždy jsem prošel několik kategorií a produktů, abych se ujistil, že hned první volba nebyla náhoda. Někdy se stalo, že e-shop u jedné kategorie neměl vyplněný meta description, ale u dalších pěti kategorií už vyplněný byl. Takový e-shop jsem si zařadil do škatulky “ano”. Některé internetové obchody docela hezky řeší poradnu a recenzi produktů na blogu. Pokud to tak je, netrval jsem na tom, že musí mít nutně sekci s poradnou a recenzemi. Hledal jsem primárně přínosné a zajímavé stránky zkoumaného e-shopu.
Neřešil jsem použitá klíčová slova (e-shopům jsem nedělal analýzy klíčových slov z důvodu velké časové náročnosti) a délku tagů. Pouze mě zajímal přínos pro návštěvníky a jestli je tag vyplněný. Narazil jsem třeba na e-shop, který měl v popisu kategorie s tričky napsáno “Kupte si tričko, protože trička nosí každý.” I ostatní kategorie měli podobný popis, proto jsem takový e-shop zařadil do škatulky “ne”. Na něco podobného jsem pak narážel i u dalších e-shopů.
Pojďme se podívat na grafy, které nám přiblíží stav nejzákladnějších meta tagů na nejdůležitějších stránkách v českých e-shopech.
Hlavní stránky e-shopů
Zanalyzoval jsem hlavní stránky všech testovaných obchodů. Titulek hlavních stránek dopadl úplně nejlépe. Všechny e-shopy měly titulek vyplněný. Meta description 81% a H1 nadpis mělo na hlavní stránce 58,6% e-shopů.
Stránky s kategoriemi
U kategorií jsou na tom titulky znovu nejlépe, 98,3% e-shopů mělo titulek vyplněný. Meta description 61,2% a H1 nadpis mělo u kategorií 94% e-shopů. Dále jsem se díval na to, jestli URL obsahuje název kategorie, u 93,1% e-shopů tomu tak bylo. V kategoriích je určitě vhodné mít popis, u více než 50% e-shopu tomu tak bylo. Záleželo ještě na tom, na jakém místě popis je. Nad produkty byl u 39,7% e-shopů a u 12,1% e-shopů se popis zobrazoval pod produkty.
Produktové stránky
U produktových stránek jsem toho testoval nejvíce. Možná právě ony jsou v e-shopech nejdůležitější, protože zákazníci se tady rozhodují, jestli si dají zboží do košíku. Titulek u produktů měly téměř všechny e-shopy vyplněn, 98,3%. Podobně na tom byl H1 nadpis 95,7%, ale i název produktu v URL – 94,8%. Meta description 65,5%. Dále mne u produktů zajímal vyplněný tag ALT u produktové fotografie, 72,4% e-shopů se tím zabývá. Téměř polovina e-shopů pracuje u svých produktů s komentářemi nebo diskusí.
Další zajímavosti
V poslední části studie jsem zjisil, že 46,6% e-shopů pracuje na recenzích vlastních produktů a 62,1% e-shopů věnuje čas poradně, kde lidem aktivně radí s výběrem produktů. Pro zajímavost jsem zjišťoval, jestli je e-shop na zabezpečeném protokolu https.
Závěrem
Studie nedopadla špatně. Nicméně, pořád je na některých e-shopech co zlepšovat. Pokud e-shop provozujete nebo spravujete, vyzkoušejte Analýzu stránek v Collabimu, která vám ušetří spoustu času a odhalí nejproblémovější stránky.
Chybí vám ve studii něco důležitého? Přemýšlím o tom, že ji za rok zopakuji.
Podívejte se na seznam testovaných e-shopů – http://bit.ly/seo-studie-eshopu.