Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

SEO studie největších českých e-shopů

V sobotu 1. srpna 2015 jsem měl přednášku na E-shop víkendu. Prezentoval jsem SEO studii, na které jsem předchozí týden pracoval. Tento článek studii ještě podrobněji představí a naleznete v něm nějaké další informace, které v přednášce nezazněli.

2015-jiri-krejcik-eshop-vikend

Jaké e-shopy studie obsahuje?

Téměř všechny e-shopy jsem přebral ze studie Český košík roku. Pár z nich jsem vyřadil, protože mi nepřišly moc zajímavé a některé dokonce ukončily provoz na českém trhu. Naopak jsem zase přidal nějaké mé vytipované obchody a celkem jsem za 4 dny zanalyzoval 116 českých e-shopů. Seznam e-shopů pak naleznete v dokumentu, na který odkazuji na konci článku.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Co všechno mne u e-shopů zajímalo?

  • Hlavní stránka,
  • náhodná kategorie,
  • náhodný produkt,
  • blog,
  • poradny,
  • komentáře,
  • diskuse,
  • obrázky,
  • https,
  • recenze produktů od provozovatelů.

Vždy jsem prošel několik kategorií a produktů, abych se ujistil, že hned první volba nebyla náhoda. Někdy se stalo, že e-shop u jedné kategorie neměl vyplněný meta description, ale u dalších pěti kategorií už vyplněný byl. Takový e-shop jsem si zařadil do škatulky “ano”. Některé internetové obchody docela hezky řeší poradnu a recenzi produktů na blogu. Pokud to tak je, netrval jsem na tom, že musí mít nutně sekci s poradnou a recenzemi. Hledal jsem primárně přínosné a zajímavé stránky zkoumaného e-shopu.

Neřešil jsem použitá klíčová slova (e-shopům jsem nedělal analýzy klíčových slov z důvodu velké časové náročnosti) a délku tagů. Pouze mě zajímal přínos pro návštěvníky a jestli je tag vyplněný. Narazil jsem třeba na e-shop, který měl v popisu kategorie s tričky napsáno “Kupte si tričko, protože trička nosí každý.” I ostatní kategorie měli podobný popis, proto jsem takový e-shop zařadil do škatulky “ne”. Na něco podobného jsem pak narážel i u dalších e-shopů.

Pojďme se podívat na grafy, které nám přiblíží stav nejzákladnějších meta tagů na nejdůležitějších stránkách v českých e-shopech.

Hlavní stránky e-shopů

Zanalyzoval jsem hlavní stránky všech testovaných obchodů. Titulek hlavních stránek dopadl úplně nejlépe. Všechny e-shopy měly titulek vyplněný. Meta description 81% a H1 nadpis mělo na hlavní stránce 58,6% e-shopů.

hp-title

hp-h1-nadpis

hp-meta-description

Stránky s kategoriemi

U kategorií jsou na tom titulky znovu nejlépe, 98,3% e-shopů mělo titulek vyplněný. Meta description 61,2% a H1 nadpis mělo u kategorií 94% e-shopů. Dále jsem se díval na to, jestli URL obsahuje název kategorie, u 93,1% e-shopů tomu tak bylo. V kategoriích je určitě vhodné mít popis, u více než 50% e-shopu tomu tak bylo. Záleželo ještě na tom, na jakém místě popis je. Nad produkty byl u 39,7% e-shopů a u 12,1% e-shopů se popis zobrazoval pod produkty.

kategorie-titlekategorie-meta-descriptionkategorie-h1-nadpiskategorie-hezke-url  kategorie-prinosny-popis

Produktové stránky

U produktových stránek jsem toho testoval nejvíce. Možná právě ony jsou v e-shopech nejdůležitější, protože zákazníci se tady rozhodují, jestli si dají zboží do košíku. Titulek u produktů měly téměř všechny e-shopy vyplněn, 98,3%. Podobně na tom byl H1 nadpis 95,7%, ale i název produktu v URL – 94,8%. Meta description 65,5%. Dále mne u produktů zajímal vyplněný tag ALT u produktové fotografie, 72,4% e-shopů se tím zabývá. Téměř polovina e-shopů pracuje u svých produktů s komentářemi nebo diskusí.

kategorie-titleprodukty-meta-descriptionprodukty-h1-nadpisprodukty-hezke-urlprodukty-alt-obrazkyprodukty-komentare-diskuse

Další zajímavosti

V poslední části studie jsem zjisil, že 46,6% e-shopů pracuje na recenzích vlastních produktů a 62,1% e-shopů věnuje čas poradně, kde lidem aktivně radí s výběrem produktů. Pro zajímavost jsem zjišťoval,  jestli je e-shop na zabezpečeném protokolu https.

recenze-od-provozovateleporadnahttps

Závěrem

Studie nedopadla špatně. Nicméně, pořád je na některých e-shopech co zlepšovat. Pokud e-shop provozujete nebo spravujete, vyzkoušejte Analýzu stránek v Collabimu, která vám ušetří spoustu času a odhalí nejproblémovější stránky.

Chybí vám ve studii něco důležitého? Přemýšlím o tom, že ji za rok zopakuji.

Podívejte se na seznam testovaných e-shopů – http://bit.ly/seo-studie-eshopu.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit