Nestíháte pravidelně kontrolovat, jak se vyvíjejí hlavní vyhledávače Google a Seznam? Stačí sledovat nás a nic důležitého vám neunikne.
Seznam: Zrychlení Freshbota, HTTPS a operátor „info“
Vývojáři Seznamu přišli na jaře 2016 s řadou slibných novinek. Zkraje dubna až 6× zrychlili svého fulltextového robota Freshbot Mach II. Zajímavý obsah se tak objevuje v indexu v řádu minut. Na stránce reporter.seznam.cz navíc nově zveřejňují řadu zajímavých dat o svých službách.
Napjatě očekáváme také další vývoj „boje proti nepřirozeným odkazům“, do něhož se Seznam v dubnu oficiálně pustil.
Nejdůležitější „seznamácké“ novinky, které by vám neměly uniknout:
1. Bezpečný přechod na HTTPS i na Seznamu
- dubna: Seznam potvrdil, že přesun na HTTPS už pro něj neznamená problém – a to ani u velkých webů. S přechodem tak není důvod otálet. Pro hladký průběh Seznam radí dodržet zásady kompletního přesunu webu a redirectu stránek 1:1.
Před zahájením „akce“ doporučujeme přečíst tento checklist pro přechod z HTTP na HTTPS a postupovat podle něj.
2. Operátor info
- března: Seznam nasadil operátor „info“, díky němuž si během pár vteřin snadno ověříte, jestli se vaše stránka nachází v indexu. Pokud ne, možná je duplicitní s jinou stránkou, nebo ji algoritmy vyhledávače nehodnotí jako dostatečně zajímavou.
A jak na to? Stačí do vyhledávacího řádku na Seznam.cz zadat: info:domena.cz/podstranka
3. Twitter jako zdroj nových URL adres
- března: Fulltextový robot Seznamu nově hledá URL i v českých tweetech. Vychází tak z domněnky, že každá stránka, která stojí lidem za sdílení, by se měla objevit i ve výsledcích vyhledávání. Dobrá myšlenka však naráží na několik zádrhelů – například Twitter není vždy 100% schopen rozpoznat, který tweet je ryze český. Z dalších sociálních sítí, například Facebooku, zatím Seznam odkazy nebere a nemá to dle oficiálního vyjádření v nejbližší době v plánu.
Google: Page Rank, referral spam a doporučení pro blogery
Už v březnu 2016 Google avizoval zrušení veřejného zobrazování tzv. Page Ranku a 18. dubna se tak stalo doopravdy. O významu tohoto ukazatele se však už déle polemizovalo – především proto, že poslední roky vázly automatické aktualizace. Zatím není jasné, jestli Google tento ukazatel něčím nahradí.
Další novinky od Googlu, které se vás mohou dotknout, jsou:
1. Automatické odstranění referral spamu z Google Analytics
- března: Řada zdrojů zajásala, že se referral spamy v Google Analytics už nezobrazují. Google však tuto informaci zatím oficiálně nepotvrdil – pravděpodobně proto, že funkce ještě není 100% a sem tam se nějaký ten spam ještě objeví. Pozor – Filtr funguje tak, že spamy odstraňuje až na úrovni reportů Akvizice. V Real-Time se tedy ještě mohou objevovat.
2. Doporučení Google k recenzím od blogerů a následná „razie“ proti odchozím odkazům
- března: Google upozornil blogery mimo jiné na to, že pokud dostanou od výrobce zdarma produkt k recenzování, měli by v článku u odkazů používat atribut nofollow. Jako argument uvedl fakt, že tyto recenze nevznikají organicky a linkbuilding touto formou tedy porušuje pravidla Google.
Reakce na doporučení na sebe nenechala dlouho čekat. O víkendu 9. a 10. 4. řada zahraničních webů zaznamenala manuální penalizaci za nevhodné odchozí odkazy. Zásah se týkal zejména blogů. Čeští správci webů zatím na podobný problém ve větší míře nepoukazovali. Otázkou ale zůstává další vývoj, například pro affiliate linky.