Tento článek jsem se rozhodl sepsat jako důsledek dotazů několika našich uživatelů. Představím v něm nejčastější důvody, které způsobují nepřesnosti při měření pozic. Všechny příklady budu ilustrovat na vyhledávači Google. Seznam.cz totiž dle mých zkušeností vrací stejné výsledky všem uživatelům.
Personalizace
Google zobrazuje každému přihlášenému uživateli trochu jiné výsledky. Pokud tedy kontrolujete ve výsledcích vyhledávání Google pozici svého webu, otevřete si je do anonymního okna prohlížeče.
Alternativním řešením je přidání parametru pws=0 do URL adresy stránky s výsledky (třeba na konec).
Různá datacentra
Google má mnoho výpočetních (datových) center na různých místech na světě. Pokud si v prohlížeči otevřete stránku google.cz, tak se určitým náhodným způsobem připojíte právě na jedno z těchto datacenter. Datacentrum následně do vašeho prohlížeče vrátí výsledky vyhledávání na požadované klíčové slovo.
Data v jednotlivých datacenterch nejsou vždy 100 % shodná (trvá nějakou dobu, než datacentra mezi sebou synchronizují). Dle našich zkušeností jsou ale rozdíly zanedbatelné. Uživatelé, kteří se připojují na různá datacentra tak získají v drtivé většině případů zcela shodné výsledky vyhledávání.
Výsledky s adresou provozovny
Pokud hledáte klíčové slovo obsahující lokalitu, Google v některých případech zobrazuje speciální výsledky s adresou sídla firmy nebo provozovny (předpokládám, že zdrojem jsou Google maps).
Zobrazení výsledků s adresou dle mých zkušeností nezávisí na nastavení vašeho umístění (v menu nalevo od výsledků vyhledávání). Zkuste si pomocí nástroje Google AdPreview zobrazit výsledky na klíčové slovo “autobazar praha”. Poté zkuste nastavit své místo např. na Washington. Výsledky by měly být stejné.
Ještě zmíním, že některé měřiče pozic výsledky s adresou ignorují. Collabim ale tyto výsledky započítává.
Změna výsledků při odlišném stránkování
Google v některých případech zobrazuje jiné pořadí výsledků, pokud si v nastavení zvolíte zobrazení více než standardních 10 výsledků na stránku. Vysvětlení najdete v SEO konferenci.
Jazyk rozhraní Google
Nedávno mě velmi překvapilo, že Google zobrazuje trochu jiné výsledky uživatelům české verze vyhledávání a anglické verze vyhledávání. Nyní nemluvím o google.com vs. google.cz (zde by výsledky měly být shodné). Rozdíl je způsobem URL parametrem hl=cs vs. hl=en, který určuje jazyk rozhraní stránky s výsledky.
Konkrétně jsem to pozoroval u fráze kurzy angličtiny praha. Viz:
http://www.google.cz/search?q=
vs.
http://www.google.cz/search?q=
Pokud máte prohlížeč nastavený na angličtinu, budou se vám pravděpodobně zobrazovat odlišné výsledky než uživatelům s prohlížečem v češtině.
Sledujte trendy, ne absolutní čísla
Ano, měření pozic je často nepřesné. Nevyvozujme ale z toho , že je zcela zbytečné. I Google Analytics vlivem různých chyb a technických nedokonalostí podměřují a naměřená čísla mohou být zkreslena až o desítky procent např. oproti reálným objednávkám.
Ani v Google Analytics proto není většinou důležité, kolik přesně uživatelů včera navštívilo náš web. Důležitější je, jestli dané číslo v čase roste nebo klesá a webu se dlouhodobě daří nebo nedaří.
Při měření pozic tedy sledujte trendy místo absolutních čísel. Pokud u vybraného slova narazíte na problém, zkontrolujte, jestli podobný problém nenastal i u dalších slov. Pokud ano, bude s vaším webem něco v nepořádku. Pokud nikoliv, počkejte den nebo dva a váš web se pravděpodobně vrátí na původní pozice.
Rozdílné pozice v Collabimu a Google Search Consoli
Možná jste již narazili na to, že v Google Search Consoli (GSC) vidíte jiné pozice klíčových slov, než které máte v Collabimu. Je to vlivem rozdílného způsobu měření pozic ve vyhledávání zmíněných nástrojů. Collabim přeměří pozici klíčového slova v jeden určitý moment a zobrazí jeho aktuální pozici v momentě měření. Oproti tomu GSC měří pozice klíčových slov vícekrát denně a výsledná hodnota je průměrem za všechna tato měření. Pozor tedy při porovnávání těchto dvou hodnot.