„Nové stránky? Máme. Že je obsah král? Víme a taktéž jej máme. Tak proč je, zatraceně, ta konkurence ve vyhledávačích stále nad námi, i když se s obsahem ani zdaleka nemazlila tak jako my?“
Tyto otázky si dost možná klade nejedna firma, jejíž internetová prezentace tak trochu svítí novotou. Do všeho vstupuje mnoho faktorů, my se v tomto krátkém povídání budeme věnovat zpětným odkazům. Těm malým „referencím“, co mají velký vliv.
Na začátek trocha suchopárné teorie – co jsou zpětné odkazy?
Zpětné odkazy jsou odkazy, které vedou na vaši stránku z jiných stránek. Překvapivé, že? Ale zpět a vážně. Tyto odkazy jsou důležitým faktorem, které vyhledávače, jako je světový Google nebo jeho český „bratranec“ Seznam, používají k hodnocení relevantnosti a autority jednotlivých stránek vašich stránek. Můžeme jít hlouběji a rozdělit zmiňované odkazy na interní a externí. Interní odkazy vedou z jedné stránky na webu na jinou, zatímco externí odkazy pocházejí z jiných domén.
Význam zpětných odkazů – méně a kvalitněji je skutečně více
Někteří si jistě vzpomenou na doby, kdy se kvalita stránek ve vyhledávačích měřila počtem zpětných odkazů a mnozí tak bezhlavě nakupovali kvanta linků z všemožných katalogů nevalné kvality. Uf! Buďme rádi, že je to za námi. Nadneseně můžeme říci, že zatímco dnešní uživatel „hloupne“, algoritmy indexujících vyhledávačů jsou stále chytřejší. Dnes je skutečně důležité mít zpětné odkazy z relevantních a autoritativních zdrojů a na počtu až tolik nezáleží. Aneb takový jeden dobře mířený zpětný odkaz z Wikipedie za tisíc bezvýznamných katalogů!
To nejdůležitější už tedy víme, pojďme opustit vody prázdného teoretizování a pusťme se do samotného budování zpětných odkazů.
Jak hodnotit zpětné odkazy, aby měly smysl?
Při hodnocení zpětných odkazů je důležité zvážit několik faktorů:
1. Autorita domény a stránky
Vyšší autorita odkazujícího webu znamená větší hodnotu odkazu. Aneb viz výše zmíněná Wikipedie, která může být tak trochu brána jako svatý grál všech odkazů. Nicméně zpět na zem. Máte-li e-shop se součástkami pro radioamatéry, je takové kvalitní a živé diskuzní fórum takto zaměřených lidí dobrým základem pro zpětný odkaz. Určitě lepší než sekce „výměna odkazů“ z kamarádových stránek o růstu brambor, které navštěvuje on a jeho maminka.
2. Odkazovaný text
Text odkazu by měl být relevantní k obsahu webu a obsahovat klíčová slova. Ať už se bavíme o interních, či externích odkazech, určitě má větší smysl relevantní popis „jak správně zapojit LED zářivku“ než „více informací najdete zde“.
3. Typ a umístění odkazu
Odkaz v hlavním těle článku má určitě větší hodnotu a smysl než zakopaný odkaz v komentářích nebo někde v postranním panelu drobným písmem. To sice není až tak klíčové, protože vyhledávače „čtou“ tak trochu všechno, na co narazí, ale proč jim to zbytečně komplikovat?
Jak získat zpětné odkazy?
Je mnoho metod, jak získat zpětné odkazy, vypíchněme tedy pro začátek alespoň ty základní.
1. Registrace do katalogů a firemní profily
Zapsání do významných katalogů jako například Firmy.cz nebo Google Maps je úplný základ linkbuildingu.
2. Publikování článků a recenzí
Publikování hodnotného obsahu na jiných stránkách je další krok. Zapojujte se do diskuzí, pomáhejte uživatelům, staňte se vyhledávaným odborníkem ve své branži, jehož rady a odkazy nejsou jen „malou domů“ pro nabídku svého byznysu.
3. Spolupráce s influencery a blogery
Spolupracujte s blogery a influencery, kteří mohou důvěryhodně odkazovat na vaše stránky. Vyhněte se ale raději „influencerům“, kteří nemají vlastní obsah a jen propagují různé produkty – taková ta ložiska, mobilní telefony, šampony na morčata a „leštidla na mrkve“ ve čtyřech článcích za sebou.
To je moc práce, že? Nelze to i trochu pasivněji?
Lze. I když… Linkbuilding lze provádět dvěma způsoby:
1. Aktivní linkbuilding
Cílené získávání zpětných odkazů prostřednictvím domlouvání výměny odkazů, publikování již zmíněných článků nebo registrace do hodnotných katalogů, plánů, strategie, smysl…
2. Pasivní linkbuilding
Přirozené získávání zpětných odkazů díky kvalitnímu obsahu, který tak nějak sám od sebe přitahuje odkazy od jiných webů. I takové odkazující diskuze na sociálních sítích mají svou nemalou hodnotu! I když by se možná dalo zlými jazyky říct, že takové budování kvalitního obsahu taky není zrovna dvakrát „pasivní strategie“, ale dejme tomu, že to pro náš pohled pasivní je.
Jak na strategii budování zpětných odkazů?
Efektivní linkbuildingová strategie zahrnuje několik kroků:
Identifikace klíčových slov, která naši zákazníci hledají a na ta se v obsahu a článcích soustředit.
2. Analýza konkurence
Zjistěte, jaké odkazy má konkurence, a snažte se získat podobné odkazy. Inspirace není forma „vykrádání“.
3. Kontaktování webů
Oslovení relevantních webů a domluva na umístění zpětných odkazů. Nebojte se oslovit své obchodní partnery a vzájemně si vypomoci.
Proč to všechno?
Shrneme si to. Správně provedený linkbuilding přináší mnoho výhod.
- Zvýšená návštěvnost
Více návštěvníků z vyhledávačů i odkazujících stránek. Více návštěvníků znamená více konverzí, víme? - Lepší viditelnost
Vyšší pozice ve vyhledávačích znamenají větší viditelnost pro potenciální zákazníky. - Vyšší důvěryhodnost
Kvalitní zpětné odkazy z autoritativních webů zvyšují důvěryhodnost webu.
A to je to, co chcete! Dalo by se říci, že body výše jsou tak trochu třikrát totéž, ale považujme tuto problematiku za natolik důležitou, že ji budeme opakovat. Jako příslovečná matka (odkazovací) moudrosti. Linkbuilding je dnes nezbytnou a neoddělitelnou součástí moderního SEO. Důležité je zaměřit se na získávání kvalitních a relevantních zpětných odkazů, které nejen zlepší pozici webu ve vyhledávačích, ale také přinesou reálnou návštěvnost a zlepší povědomí o značce. Ať už se rozhodneme pro aktivní nebo pasivní formu, vždy postupujte strategicky a s citlivým ohledem na kvalitu odkazů. Jak jste jistě z textu výše pochopili, je to dost práce, pro někoho možná i ta pověstná špetka alchymie, ale rozhodně se vyplatí.
Obyvatel kontinentu „IT“ planety #MARF v galaxii firemní identity. Řídím projekty, často analyzuji, zabývám se technickým SEO, tu a tam píšu…
Dalibor Hellebrant
Reklamní agentura MARF
marf.cz