Základní metatagy (značky)
Metatagy (nebo také značky) na úrovni stránky jsou pro tvůrce stránek skvělý způsob, jak vyhledávačům poskytnout informace o webech.
Metatagy jsou zvláštní značky, které se píšou do hlavičky stránky (hlavičky HTML dokumentu).
V každé stránce je potřeba použít tag pro typ dokumentu (na příkladu níže je to doctype html).
Jedním ze základních tagů SEO jsou title a description.
Do hlavičky stránek dávejte jen ty metatagy, kterými chcete externím crawlerům něco sdělit. Těchto HTML tagů totiž existuje celá řada, a ne každý má smysl na stránky vkládat. Čím méně, tím lépe.
Každý vyhledávač nebo systém zpracovává pouze ty metaznačky, kterým rozumí, ostatní ignoruje.
Metaznačky se přidávají do sekce <head> stránky HTML a obecně vypadají takto:
<!doctype html>
<html>
<head>
<meta charset="utf-8">
<meta name="Description" CONTENT="Autor: A.N. Spisovatel, Ilustrace: P. Obrázek, Kategorie: Knihy, Cena: 299 Kč, Počet stran: 784">
<meta name="google-site-verification"
content="+nxGUDJ4QpAZ5l9Bsjdi102tLVC21AIh5d1Nl23908vVuFHs34="/
>
<title>Příklad knihy – velmi kvalitní použité knihy pro děti</title>
<meta name="robots" content="noindex,nofollow">
Google umí pracovat s následujícími značkami:
<meta name="description" content="Popis stránky" />
Pomocí této značky můžete uvést krátký popis stránky. V některých situacích se tento popis používá jako část úryvku zobrazeného ve výsledcích vyhledávání. Více tento důležitý metatag rozeberu v kapitole Meta Description.
<meta name="robots" content="..., ..." />
<meta name="googlebot" content="..., ..." />
Tyto metatagy řídí chování vyhledávačů při procházení a indexování.
Značka <meta name=”robots”> se vztahuje na všechny vyhledávače. Značka <meta name=”googlebot“> je specifická pro Google.
V případě konfliktních metaznaček robots (nebo googlebot) se použije ta restriktivnější.
Pokud se například na stránce nachází jak značka max-snippet:50, tak nosnippet, použije se značka nosnippet.
Výchozí hodnoty každé stránky vztahující se k vlastnosti být indexován jsou “index, follow” a není je třeba zadávat.
Vyhledávač Google rozumí následujícím hodnotám (pokud zadáváte více hodnot, oddělte je čárkami):
- index – Povolit indexování stránky.
- follow – Při procházení následovat všechny odkazy na stránce.
- noindex – Zabraňuje indexování stránky.
- nofollow – Odkazy z této stránky při procházení nenásledovat.
- nosnippet – Zabrání zobrazení textového úryvku nebo náhledu videa ve výsledcích vyhledávání. Pokud je to možné, bude u videa namísto náhledu zobrazen statický obrázek. Příklad: <meta name=”robots” content=”nosnippet”>
- max-snippet: [číslo] – Omezí délku textového úryvku pro tuto stránku na maximálně [číslo] znaků. Hodnotou 0 úryvek zcela zakážete a hodnotou -1 povolíte úryvek libovolné délky.
- max-image-preview: [velikost] – Omezí velikost obrázků přidružených k této stránce. [velikost] Může být “none” (žádná), “standard” (standardní) nebo “large” (velká).
- max-video-preview: [číslo] – Omezí délku náhledu videa přidruženého k této stránce na [číslo] sekund. Hodnotou 0 povolíte pouze statický obrázek a hodnotou -1 povolíte libovolnou délku náhledu.
- noarchive – U stránky ve výsledcích vyhledávání nezobrazovat odkaz Archiv.
- unavailable_after: [datum] – Umožňuje určit přesný čas a datum, kdy se má stránka přestat procházet a indexovat.
- noimageindex – Nezobrazovat stránku jako odkazovanou stránku ve výsledcích vyhledávání typu Obrázky Google. Toto nastavení zabrání indexování všech obrázků na této stránce. Pokud se obrázek vyskytuje na jiné stránce, může být procházen a indexován podle oprávnění na příslušné stránce. Upozorňujeme, že se zatím nejedná o internetový standard. Standardní způsob blokování obrázků je použití pravidla souboru robots.txt.
- none – Je ekvivalentní k “noindex, nofollow“.
- all – [Výchozí] Je ekvivalentní k “index, follow“.
Tyto údaje můžete uvést také v záhlaví stránek pomocí záhlaví protokolu HTTP „X-Robots-Tag“. To je obzvlášť užitečné, pokud chcete omezit indexování souborů v jiném formátu než HTML, jako jsou obrázky nebo jiné druhy dokumentů.
Velmi častým problémem neindexace stránek je vložená direktiva noindex, nofollow. Zkontrolujte tedy, jestli nemáte na stránkách tento kód:
<meta name=“robots“ content=“noindex, nofollow“>
Podrobnější informace získáte na stránce Robots meta tag, data-nosnippet, and X-Robots-Tag specifications.
Když uživatelé vyhledávají váš web, někdy se ve výsledcích Vyhledávání Google společně s přímými odkazy na stránky vašeho webu zobrazí také vyhledávací pole specifické pro váš web, odkazy na další podstránky. Tato značka Googlu sděluje, že se vyhledávací pole u odkazů na podstránky zobrazovat nemá.
<meta name="google" content="nositelinkssearchbox" />
Když Google zjistí, že obsah stránky není v jazyce, který si uživatel pravděpodobně bude chtít přečíst, často ve výsledcích vyhledávání poskytne odkaz na překlad.
Obecně tak máte možnost nabídnout svůj originální a zajímavý obsah větší skupině uživatelů. V některých situacích to však nemusí být žádoucí. Tato meta značka Googlu sděluje, že nechcete, aby Google nabízel překlad dané stránky.
<meta name="google" content="notranslate" />
Značka „nopageredaloud“ zabraňuje webovým prohlížečům číst nahlas označenou stránku na základě hlasových příkazů pro Asistenta Google „Přečti tuhle stránku“ a „Přečti to“.
<meta name="google" content="nopagereadaloud" />
Některé značky zase slouží k ověření vlastnictví stránky pro propojení s analytickými službami.
<meta name="google-site-verification" content="..." />
Tuto značku můžete použít na stránce nejvyšší úrovně webu k ověření vlastnictví pro službu Search Console.
Hodnoty atributů „name“ a „content“ musí přesně odpovídat tomu, co vám bylo poskytnuto (včetně velkých a malých písmen), je možné změnit značku z XHTML na HTML a nezáleží ani na tom, zda formát značky odpovídá formátu stránky.
Další meta značka definuje typ obsahu stránky a znakovou sadu. Dejte pozor, aby hodnota atributu content byla v uvozovkách, jinak může být atribut charset interpretován nesprávně. Všude, kde je to možné, doporučuji používat znakovou sadu Unicode s kódováním UTF-8.
<meta http-equiv="Content-Type" content="...; charset=..." />
<meta charset="..." >
<meta http-equiv="refresh" content="...;url=..." />
Značka „refresh“ posílá uživatele po určité době na novou adresu URL a někdy se používá jako jednoduchá forma přesměrování.
Některé prohlížeče ji však nepodporují a může být pro uživatele matoucí. Standardy W3C doporučují tuto značku nepoužívat. Doporučuji místo ní použít přesměrování 301 na straně serveru.
<meta name="refresh" content="...">
Další značka udává, že stránka zahrnuje obsah pouze pro dospělé a měla by být ve výsledcích bezpečného vyhledávání odfiltrována.
<meta name="rating" content="adult" />
<meta name="rating" content="RTA-5042-1996-1400-1577-RTA" />
Poznámka k metaznačkám
- Google dokáže číst metaznačky ve stylu HTML i XHTML (bez ohledu na kód použitý na stránce).
- S výjimkou metaznačky google-site-verification v metaznačkách obecně nezáleží na velikosti písmen.
- Toto není úplný seznam všech dostupných metaznaček. Můžete použít i další metaznačky, pokud jsou pro váš web důležité. Mějte jen na paměti, že vyhledávač bude neznámé metaznačky ignorovat.
Úprava metatagů v Shoptetu
Metatagy můžete upravovat v sekci VZHLED A OBSAH → Editor → HTML kód → Záhlaví (před koncovým tagem HEAD).
Důležité: Tato stránka je určena uživatelům, kteří mají zkušenosti s tvorbou webových stránek a ovládají HTML, CSS, případně JavaScript. Pokud nastavení nerozumíte, můžete vašimi úpravami narušit chod e-shopu. Například vložením Query zrušit fungování každého jQuery pluginu, případně načítání všech JavaScriptů na stránkách.
Pakliže váš e-shop není opravdu něčím specifický, není třeba z pohledu SEO v této sekci provádět nějaká nastavení.
Na obrázku níže vidíte vložené pouze CSS styly, které upravují vzhled a formátování stránek.