Tato kapitola je věnovaná těm, kteří se teprve na vstup do online byznysu chystají.
Ti, kteří již doménu mají, mohou pokračovat na další část nebo se mohou inspirovat radami pro další projekty.
Co je doména
Doménová jména jsou jedinečné, lidsky srozumitelně čitelné internetové adresy webových stránek.
Skládají se ze tří částí: doména nejvyšší úrovně (někdy nazývaná přípona nebo přípona domény), název domény (nebo adresa IP) a volitelná subdoména.
Top-level Domain (TLD)
Doména nejvyšší úrovně (TLD) je formální název přípony, který se objevuje na konci názvu domény. Mezi příklady domén nejvyšší úrovně patří:
- .cz
- .sk
- .com
- .org
- .net
- …
Výše uvedené domény většina z vás zná. Na světě ale existuje zhruba 1 000 možných variant koncovek domén. Setkat se můžete např. s .book, .clothing, .dog atd. Nákupu těchto alternativních TLD bych se vyhnul, nevidím v nich žádný přínos (Pozn.: moje subjektivní preference).
Chcete-li do problematiky TLD proniknout více, můžete si přečíst např. článek Doména nejvyššího řádu na Wikipedii.
Volba TLD (.cz, .com nebo něco jiného?)
Záleží na vašich záměrech. Pro český e-shop bych doporučil národní TLD .cz.
Pokud se rozhodnete podnikat v Německu, doporučuji řešit e-shop na národní doméně .de. Obdobně bych volil doménu pro jiný lokální e-shop, např. pro Slovensko bych zvolil národní doménu .sk.
Pokud řešíte produkty a služby pro více zemí, doporučuji doménu .com a řešit jednotlivé jazykové mutace stylem domena.com/cz/, domena.com/de/ apod. Této problematice se budu dále věnovat v kapitole o Hreflang.
Z pohledu vyhledávačů je národní doména dobrým signálem, na jaký trh chcete obsah cílit. Problém ale nebudete mít ani s doménou .com, pakliže na ni budete mít obsah v češtině.
Subdomény
Subdomény jsou domény 3. úrovně a jsou součástí domény 2. úrovně. Přidávají se před kořenovou doménu a oddělují se od názvu domény tečkou.
Např. „mobily.domena.cz“ a „tricka.domena.cz“ jsou subdomény 3. úrovně kořenové domény „domana.cz“.