Webový copywriting je klíčovou součástí digitálního marketingu a hraje zásadní roli v komunikaci značek a firem na internetu. Jeho podstatou je totiž tvorba poutavého a přesvědčivého textového obsahu pro webové stránky. Přečtěte si v článku, proč je důležitý, jaké jsou jeho principy, a jak jej dělat opravdu dobře.
Co je webový copywriting
Pojmem webový copywriting rozumíme psaní textového obsahu pro webové stránky či stránky produktů, blogových příspěvků a všeho mezi tím. Přestože web copywriting sahá mnohem dál (např. příspěvky na sociálních sítích, online reklamy, e-mailové marketingové kampaně), v našem článku se budeme věnovat hlavně obsahu pro web.
Hlavním cílem webového copywritingu je oslovit cílovou skupinu, informovat ji, přesvědčit a podnítit k akci – ať už jde o nákup produktu, přihlášení k odběru newsletteru, nebo sdílení obsahu na sociálních sítích.
Proč je web copywriting důležitý
Psaní pro webové stránky se zásadně liší od textů pro offline média. Proč? Hlavní důvody jsou dva.
Prvním důvodem je, že online obsah je konzumován na mnoha různých zařízeních. Například když napíšete reklamu pro noviny, bude tato reklama vypadat pro každého čtenáře naprosto stejně. Ale u psaní pro webové stránky to tak není. Když píšete pro web, váš text musí fungovat na stolních počítačích, smartphonech, tabletech a na jakémkoli jiném zařízení, na kterém lidé váš obsah čtou.
Druhým důvodem je, že v online prostředí jsou vaši čtenáři jen jeden klik daleko od Facebooku, YouTube nebo blogu někoho jiného. Je pro ně proto velmi snadné z vašeho webu odejít.
To znamená, že váš copy musí být neuvěřitelně dobrý. A tajemství, jak upoutat něčí pozornost? Silný webový copywriting.
Web copywriting vám dokáže pomoci hovořit s vašimi potenciálními zákazníky v jazyce, kterému rozumí a rezonuje s nimi. Jedině tak pomůžete lidem udělat rozhodnutí, které by teoreticky mohlo zlepšit jejich život.
Skvělý text umí změnit způsob, jakým lidé vnímají váš produkt a poskytnout jim dodatečný impuls, který potřebují k tomu, aby podnikli další krok při budování vztahu s vaší značkou.
Klíčové principy webového copywritingu
Už víme, že silný web copywriting je velmi důležitý. Jak ale na něj? Jmenujme si nyní základní principy, které potřebujete znát, než se do psaní pustíte. Jedině tak totiž vytvoříte opravdu dobrý obsah.
- Stanovte si cíle – zeptejte se sami sebe, co chcete, aby návštěvníci po přečtení textu udělali (nákup, odběr, registrace),
- přizpůsobte text typu obsahu – copy pro blog bude zcela jiné než pro sociální sítě nebo e-mailing, zohledněte proto, k čemu a kam bude text určený,
- poznejte svou cílovou skupinu – porozumění potřebám, přáním a chování vaší cílové skupiny je základem pro vytvoření skutečně dobrého textu,
- pište jasně a stručně – v online světě, kde se pozornost uživatelů tříští, je důležité sdělovat informace jasně a stručně,
- nezapomínejte na SEO – pro zvýšení viditelnosti na vyhledávačích je velmi vhodné pracovat v textu s klíčovými slovy a optimalizovat obsah pro vyhledávače,
- připojte přesvědčivé CTA (Call to Action) – výzvy k akci musí být jasně formulované a mají za úkol motivovat návštěvníky k okamžité reakci (kliknutí, odběru newsletteru, nákupu atd.),
- vyvolávejte emoce – zapojte návštěvníky na emocionální úrovni, použijte příběhy a příklady, které s nimi rezonují.
Přínosy dobrého webového copywritingu
Když zákazníci navštíví váš web, je důležité zajistit, aby na stránce zůstali a dozvěděli se více o vašem podnikání a produktech. Špatný copywriting, tedy nejasné, příliš dlouhé nebo těžko čitelné texty mohou být pro zákazníky nepříjemné a vést k vyšší míře opuštění vašeho webu. Naopak dobrý copywriting – psaní, které je jasné a příjemně čitelné – povzbudí návštěvníky k procházení vašeho webu, čímž se zvyšují šance, že něco zakoupí nebo provedou jinou akci. A jaké jsou další přínosy webového copywritingu?
Jasně komunikujete poslání a cíle vaší firmy. Dobrý copywriting vypráví příběh o vás a vašem podnikání. Když píšete jasně a efektivně, dokážete přitáhnout návštěvníky a pomoci jim emocionálně se spojit s vaší značkou.
Nabízíte stálý zdroj informací. Na sociálních médiích se možná soustředíte pouze na vaše nejnovější produkty nebo služby, ale vašem webu zákazníci najdou vše, co nabízíte. Díky kvalitnímu copywritingu zajistíte, že všechny informace budou snadno dostupné.
Dokážete udělat dobrý první dojem. Představte si, že návštěvníci přijdou na váš web a uvidí text plný pravopisných a gramatických chyb. Takový zážitek pro ně není příliš příjemný, a tak často vede opuštění vaší stránky. Korektně napsaný a příjemně čitelný text zákazníkům ukáže, že vaše značka je důvěryhodná.
Podpoříte SEO vašeho webu. Pokud optimalizujete váš web pro vyhledávače, dokážete přilákat více organické návštěvnosti. Proto pracujte s relevantními klíčovými slovy, ale také zajistěte, aby váš webový obsah nabízel spoustu užitečných informací pro uživatele, spíše než mraky prázdných frází.
Čím efektivnější je váš jazyk, tím lepší jsou vaše šance na spojení se zákazníky a budování povědomí o značce.
Zdroj: ChatGPT, DALL-E
11 tipů na skvělý a efektivní webový copywriting
Už jste si stanovili cíl i platformu, kam texty poputují, a dokonale znáte ty, kteří je budou číst? Výborně, teď už stačí jen sednout ke klávesnici a pustit se do psaní. A právě proto vám přinášíme ještě několik praktických tipů navíc, na co během tvorby obsahu nezapomenout a čemu se naopak vyhnout.
Vytvořte přesvědčivý titulek
Titulky jsou zcela zásadní pro první dojem a dokážou návštěvníky motivovat ke sdílení na sociálních sítích. Efektivní nadpis je specifický, zajímavý a zdůrazňuje užitečnost obsahu.
💡Tip: Zahrňte do hlavního nadpisu číslo (5 tipů na …), které lépe přitáhne pozornost čtenářů.
Začněte s tím hlavním
Na webových stránkách je nezbytné okamžitě představit hlavní téma, kterým se budete zabývat. Vzhledem k tomu, že většina lidí skenuje text, je užitečné používat správně strukturované nadpisy a podnadpisy ke zlepšení čtivosti textu a zvýraznění klíčových bodů.
Udržujte krátké věty a odstavce
Krátké věty a odstavce jsou snadněji čitelné, text je vzdušnější a čtenáři tak během konzumace obsahu neztrácí pozornost. Vyhněte se proto výplňovým slovům, dlouhým souvětím a obrovským blokům textu, ve kterých se těžce orientuje.
Udržujte čistotu a srozumitelnost
Dobře napsané texty jsou jasné a jdou přímo k věci, aby zbytečně nerozptylovaly myšlenky čtenářů. Dbejte také na to, aby obsah nepůsobil příliš prodejně – návštěvníci rozhodně neocení pocit, že se jim snažíte za každou cenu něco prodat.
Používejte konverzační tón
Při psaní pro web je důležité udržovat přátelský, neformální tón. Pište tak, jako byste obsah psali pro vašeho dobrého přítele – ale nesmíte to přehnat, příliš familiární tón taky není dobře.
Neignorujte potenciální námitky
Zmiňte potenciální námitky, které mohou návštěvníky napadnout, a objasněte, proč je váš produkt nebo služba lepší. Tak dokážete, že berete zákaznickou zpětnou vazbu vážně.
Použijte pozitivní tón
Soustřeďte se na řešení a pozitiva, která vaše značka nabízí, a vyvarujte se negativních formulací. Při čtení pozitivně laděného textu se budou zákazníci cítit lépe a podvědomě si vás spojí s pozitivními věcmi.
Dokažte vaši důvěryhodnost
Zahrňte do obsahu statistiky, recenze a případové studie, aby podpořily vaše tvrzení, a tím pádem i důvěryhodnost vaší značky. Texty podložené takovými zdroji mají pro zákazníky daleko větší váhu a pomáhají budovat jejich důvěru k vám.
Přidejte výzvy k akci
Výzvy k akci, zkráceně CTA (Call To Action), jsou klíčové pro to, aby zákazníci na základě vašeho textu nakoupili, začali odebírat newslettery, stáhli si aplikaci nebo cokoliv jiného. Ujistěte se, že jsou jasné a přímé. Nejčastěji je na webech najdete ve formě odkazů nebo tlačítek – říkají uživatelům, co mají udělat a rovnou je přesměrují.
Nezapomínejte na hypertextové odkazy
Interní odkazy zlepšují uživatelskou zkušenost a usnadňují navigaci po vašem webu. Linkbuilding je navíc jedním z faktorů, který vám pomůže vylepšit vaše SEO.
Zaměřte se na zákazníka, ne na značku
Mluvte přímo k vašemu publiku a věnujte se jeho potřebám, obavám a jejich řešení, nikoliv na propagaci vaší značky. Uvidíte, že si k vám zákazníci vybudují daleko lepší vztah.
Efektivní webový copywriting je dynamický a vyžaduje neustálé učení se, poznávání publika a přizpůsobení se novým trendům. Pamatujte, že vaším hlavním cílem je poskytnout hodnotu vašemu publiku a začít u nich budovat důvěru k vaší značce. Tím, že budete naslouchat a reagovat na potřeby návštěvníků vašich stránek, dokážete vytvářet obsah, který nejen zaujme, ale i přesvědčí a promění návštěvníky na stálé zákazníky.
Autor: SEOPRAKTICKY.CZ
Použité zdroje
- What Is Web Copywriting? [online]. [cit. 29. 11. 2023]. Dostupné z: https://backlinko.com/hub/content/web-copywriting
- A Practical Guide to Writing Website Copy [online]. [cit. 29. 11. 2023]. Dostupné z: https://buffer.com/library/how-to-write-website-copy/
- What is Web Copywriting? Complete Guide + Template for 2020 [online]. [cit. 29. 11. 2023]. Dostupné z: https://coschedule.com/blog/website-copywriting-template
- The Complete Guide To Website Copywriting (2023 Edition) [online]. [cit. 29. 11. 2023]. Dostupné z: https://jacobmcmillen.com/website-copywriting/
- What is Website Copywriting? 7 tips for Writing Better Web Copy [online]. [cit. 29. 11. 2023]. Dostupné z: https://copyhackers.com/2022/06/website-copywriting/What is online copywriting all about? – Copify blog [online]. [cit. 30. 11. 2023].
Dostupné z: https://blog.copify.com/post/what-is-online-copywriting