Každý den zadávají uživatelé na Google miliardy vyhledávacích dotazů a mnoho z nich se týká videoobsahu.
Když se budete řídit zde uvedenými doporučenými postupy (a také obvyklými pokyny pro webmastery), zvýšíte tím pravděpodobnost zahrnutí svých videí do výsledků vyhledávání.
Výsledky pro videa se ve vyhledávání Google zobrazují jak v kombinovaných výsledcích vyhledávání, tak ve výsledcích vyhledávání videí.
Po kliknutí na výsledek pro video bude uživatel přesměrován na vaši stránku, kde se na video může podívat.
- Google video může projít (pokud má podporované kódování videa) a extrahovat z něj miniaturu a náhled. Ze zvuku a videa v souboru může Google extrahovat také omezené informace o významu.
- Google může extrahovat informace ze stránky, na které je video hostováno, včetně textu stránky a metaznaček.
- Google může použít strukturovaná data (VideoObject) nebo soubor Sitemap pro videa přidružený k videu.
Videa YouTube lze procházet vždy. Přesto je však užitečné poskytnout soubor Sitemap pro videa nebo strukturovaná data, aby Google vložené video YouTube na stránce snáze našel.
Pomocí souborů Sitemap a strukturovaných dat můžete o videu poskytnout také další informace.
Videa ve výsledcích vyhledávání
Způsob zobrazení nebo zda vůbec se video ve vyhledávání zobrazí, záleží na tom, kolik informací Googlu poskytnete.
Aby Google mohl video nabídnout ve výsledcích vyhledávání, potřebuje dvě informace: obrázek miniatury a odkaz na samotný soubor videa. Čím více informací však poskytnete, tím bude výsledek ve vyhledávání lepší.
Zde jsou dvě hlavní úrovně vzhledu videí ve vyhledávání:
- Základní vzhled: Pokud Googlu poskytnete absolutní minimum informací, může se video zobrazit v kombinovaných výsledcích vyhledávání a ve výsledcích vyhledávání videí s miniaturou a odkazem. Nebudou k dispozici žádné rozšířené funkce, jako je náhled videa nebo analýza obsahu. Absolutním minimem informací je obrázek miniatury a odkaz na soubor videa.
- Vylepšený vzhled: Pokud poskytnete více informací, může Google pro video poskytnout více funkcí, například náhled, délku a datum videa, informace o poskytovateli, možnost omezit výsledky vyhledávání podle země nebo zařízení uživatele apod.
Doporučený postup při optimalizaci videa
Pokud chcete, aby bylo video vhodné k zařazení do výsledků vyhledávání:
- Musí Google video dokázat najít. (Videa jsou na stránce vložena pomocí značky HTML, například <video>, <embed> nebo <object>). Zajistěte, aby stránka k načtení nevyžadovala složité akce uživatelů ani specifické fragmenty adresy URL, jinak by ji Google nemusel najít. Tip: Ačkoli videa vložená na stránce dokážeme najít pomocí přirozeného procházení, můžete nám s jejich nalezením pomoci tím, že zveřejníte soubor Sitemap pro videa.
- Pro video je potřeba poskytnout obrázek miniatury ve vysoké kvalitě. Zajistěte, aby každé video bylo k dispozici na veřejně dostupné stránce, kde se na něj uživatelé mohou podívat. Stránka nesmí po uživateli požadovat přihlášení. Stránka také nesmí být blokována souborem robots.txt ani metaznačkou noindex (Google k ní musí mít přístup).
- Obsah videa by měl konkrétně souviset s obsahem hostitelské stránky. Na stránku s receptem na broskvový koláč například nevkládejte obecné video o koláčích.
- Zajistěte, aby informace, které poskytujete v souboru Sitemap pro videa nebo v označení videa, odpovídaly samotnému obsahu videa.
- Poskytněte strukturovaná data, soubor Sitemap pro videa (nebo obojí) s popisem videa. Strukturovaná data jsou vhodná v případě, že Google o stránce již ví. Pomocí souboru Sitemap můžete Googlu pomoci najít nový obsah nebo poskytnout informace o novém nebo změněném obsahu. Některé weby používají obě tyto možnosti: strukturovaná data pro všechna videa přímo na stránce plus soubor Sitemap pro videa, pomocí něhož Google informují o nových, urgentních nebo obtížně objevitelných videích.