Pokud potřebujeme zjistit kondici webové stránky nebo se chystáme na optimalizaci, je důležité zjistit, v jakém stavu se web nachází. K tomu nám pomůže analýza webu. Analýzou webu zjistíme aktuální nedostatky, které budeme chtít dále řešit.
S webovou analýzou se samozřejmě můžeme setkat i při jiných aktivitách než je samotná optimalizace pro vyhledávače (SEO). Například:
- Marketing a reklama: Analyzování návštěvnosti webových stránek, měření úspěšnosti online kampaní, sledování konverzních poměrů a optimalizace reklamy.
- E-commerce: Sledování chování zákazníků na e-shopu, analyzování prodejních trendů, optimalizace nákupního procesu a personalizace nabídky.
- Správa webu: Zjišťování technických problémů, analýza rychlosti načítání stránek, sledování chyb a optimalizace výkonu webových aplikací.
- UX a design: Sledování chování uživatelů na webu, analýza heatmap, testování uživatelské přívětivosti a zlepšování uživatelského rozhraní.
- Sociální média: Analýza angažovanosti na sociálních sítích, sledování zpětné vazby od uživatelů, měření dopadu sociálních kampaní a identifikace klíčových influencerů.
- Výzkum a vývoj: Sledování trendů a novinek na trhu, analýza konkurenčních webů, sběr dat pro vývoj nových produktů a služeb.
- Obsahový marketing: Analyzování úspěšnosti různých typů obsahu, sledování návštěvnosti blogů a článků, optimalizace
Proč je analýza webu důležitá?
Pochopíme uživatele
Analýzou chování návštěvníků odhalíme a pochopíme, jaké stránky jsou nejoblíbenější a kde uživatelé tráví nejvíce času. Tyto poznatky nám mohou pomoci ve vylepšení struktury webu, informační architektuře anebo v samotném obsahu.
Lépe poznáme konverzní cestu návštěvníka
Analýza webu nám může pomoci pochopit, kde dochází ke ztrátám v konverzích. Díky tomu můžeme následně optimalizovat cestu návštěvníků, tak abychom podpořili zvýšení úspěšně dokončených konverzí na webové stránce.
Budeme se lépe rozhodovat
Získaná data z provedené analýzy webu nám pomohou se lépe rozhodovat a strategicky plánovat další aktivity. Tím získáme i určitou konkurenční výhodu, pokud dokážeme nabídnout lepší uživatelskou zkušenost, zvýšení konverzí a vytvářet efektivní marketingové strategie.
Google Analytics 4
V rámci tohoto analytického nástroje můžeme sledovat více metrik pro různé marketingové kanály. Když pomineme základní dashboard s výsledky (Domovská stránka), budou nás nejvíce zajímat sekce Přehledy a Průzkumy.
V přehledech můžeme sledovat data v reálném čase anebo historicky zpětně.
Uživatel
V rámci této sekce lze analyzovat nasbíraná data o uživatelích na našem webu. Jde především o demografická data, technologie uživatelů a další data jako je například pohlaví, věk a zájmy.
Pokud bychom chtěli tyto data zobrazit pouze pro organiku, musíme využít filtr a přidat podmínku Zdroj návštěvnosti –> Médium relace.
Životní cyklus
V této sekci nás bude nejvíce zajímat akvizice návštěvnosti společně s dalšími informacemi jako jsou relace se zapojením, průměrná doba zapojení, klíčové události anebo celkové tržby.
GA4 toho nabízejí opravdu hodně a vy pomocí nich zjistíte, odkud a kam se uživatelé na vašem webu dostanou a jak se na něm chovají.
TIP pro GA4: Pro optimalizaci se bude hodit vědět, co uživatelé na vašem webu hledají. Pojďme si tedy vytvořit vlastní průzkum, který bude tato data sbírat (bude fungovat jen pro weby, které mají vyhledávací pole na webu).
- Zkontrolujeme úvodní nastavení, že je povolen sběr dat z vyhledávání na webu. Zde doporučujeme i kontrolu parametru dotazu v pokročilém nastavení. Do tohoto nastavení se dostanete přes Nastavení služby –> Shromažďování a úprava dat –> Datové streamy
- Vytvoříme si nový vlastní průzkum
- Zadáte dimenze a metriky podle níže uvedeného návodu a máte seznam vyhledávacích dotazů připraven. V průzkumu je možné dále pracovat se sloupci a řádky a přidávat další data anebo porovnávat data v čase.
Google Search Console
Tento nástroj je alfou omegou pro SEO specialisty a ostatní, kteří chtějí analyzovat a vyhodnocovat organický výkon konkrétní webové stránky.
Google Search Console má trochu odlišný způsob sběru a vyhodnocení dat oproti Google Analytics 4 a to je přesně důvod, proč vám nikdy nebude organická návštěvnost v GA4 souhlasit s tou v Google Search Console.
GSC nám umožňuje analyzovat organický výkon webu nebo jednotlivých stránek, stav indexace stránek, stav Core Web Vitals metrik, stav interní a externích odkazů a další důležité faktory pro SEO.
Nejčastěji u nás v agentuře myTimi využíváme Google Search Console na analýzu vývoje organického výkonu (počet kliknutí, počet zobrazení, průměrnou míru prokliku a průměrnou pozici), řešení případů, proč stránky nejsou indexovány (chybové stránky 404, falešné chybové stránky, objeveno, ale neindexováno a další), analýzu vývoje Core Web Vitals, kontrolu ručních zásahů a především práci s dotazy, přes které se uživatelé na web dostali.
O kompletním návodu si můžete přečíst v našem dalším článku Google Search Console: Kompletní návod, triky a postupy.
Ostatní volně dostupné SEO nástroje
Přikládám několik dalších tipů na užitečné nástroje, které mi při analýze webu pomáhají.
- https://technicalseo.com/tools/
- Dokáže pomoci s testováním robots.txt, tvorbou strukturovaných dat nebo třeba vytvořit soubor sitemap.
- https://mangools.com/free-seo-tools/serp-simulator?ref=menu-mngls
- Dobrý pomocník při tvorbě nových titulků a popisků.
- https://www.websiteplanet.com/webtools/imagecompressor/
- Komprimační nástroj pro malé weby a e-shopy, kde automatizace nedává smysl.
- https://webtechsurvey.com/
- Stránka, která prozradí technologii, kterou web používá.
- https://www.rumvision.com/tools/core-web-vitals-history/
- Stránka, která vizualizuje Core Web Vitals včetně historie. Vhodné pro případy, kdy nemáte přístup do Google Search Console.
- https://www.redirect-checker.org/index.php
- Jednoduchý webová aplikace na kontrolu přesměrování stránek.
- https://pagespeed.web.dev/
- Oficiální nástroj od Google pro kontrolu rychlosti načítání webových stránek.
Milan Fafek
Seniorní SEO specialista v marketingové agentuře MyTimi
myTimi s.r.o.
Milan zastává pozici SEO specialisty v marketingové agentuře s přesahem do technických oblastí. V marketingu a e-commerce se pohybuje od roku 2015. Zkušenosti nasbíral jako freelancer na vlastních projektech i z agenturního prostředí. Aktuálně se nejvíce věnuje SEO a linkbuildingu pro B2B projekty.