S Collabimem pracuji přes 3 roky a s klienty ho nejčastěji využíváme pro měření pozic u organických výsledků a kontrole zpětných odkazů pro linkbuilding.
Právě změna pozic bývá prvním a nejrychlejším faktorem, který vyhodnocujeme při optimalizaci e-shopu, protože veškeré naše práce se snažíme dělat min. 3 měsíce před hlavní sezónou, aby byl dostatek času na úpravu struktury, obsahu, meta tagů a aby i samotní roboti stihli nové stránky zaindexovat a staré přehodnotit.
Z toho důvodu nelze většinou během několika týdnů práce zaznamenat nárůst tržeb, ale můžeme sledovat pozitivní změny v SERPU, na jejichž základě lze udělat částečnou predikci celkového úspěchu.
Abychom s klientem sledovali stejné metriky, ukážeme si sloupce, které doporučuji mít zapnuté a dáme si k nim krátké vysvětlení:
- Klíčové slovo (KW)
Klíčová slova importujeme přes tlačítko “+ Přidat nová klíčová slova” a vybereme “Jednoduché vložení”. Na základě vypracované analýzy klíčových slov tak naimportujeme relevantní KW.Pokud analýzu klíčových slova nemáte, tak doporučuji využít nástroje typu “Návrh slov pomocí Seznam Sklik” a “Přidat z Google Analytics”.Není to dostatečné, ale pro začátek to může stačit. Importem klíčových slov před optimalizací dosáhnete toho, že dokážete objektivně porovnat vaše pozice před optimalizací a po dokončené práci od SEO konzultanta s copywriterem.
- Hledanost Google, Seznam a celková s ročním průměrem
I přesto, že součástí analýzy klíčových slov je hledanost konkrétních výrazů, tak výstupní tabulka je pouze jednorázová a každým měsícem zastarává.Collabim tato data pravidelně aktualizuje, čímž se můžete dostat k rozdílům hledanosti oproti jednorázové tabulce až +/- 20 %, což v některých případech může lehce změnit priority.
- Pozice Googlu a Seznam
U Googlu mají pozice pravidelné odchylky, které se hlavně po optimalizaci výrazně mění a občas skáčou jak na trampolíně, což je způsobeno personalizací výsledků a A/B testováním.U Seznamu je to o poznání stabilnější a po odesláním stránek do indexu poznáte změny během několika dní, a bez výraznějších měřících výkyvů.S klienty více než jednotlivé změny typu (+40 a -50) sledujeme dlouhodobý průměr, který Collabim zachytí přes ikonku grafu u jednotlivých pozic. - Cílové stránky Googlu, Seznamu a vlastní cílová stránka
Cílové stránky Googlu a Seznamu vám ukáží na jaké klíčové slovo jste s jakou vstupní stránkou zaindexováni. Pomocí vlastní cílové stránky si pak můžete označit, kam jste původně KW chtěli směřovat.Výsledky cílových stránek se mohou u jednotlivých vyhledávačů lišiti a často se místo kategorie chytne méně konverzní stránka s konkrétním produktem či úplně jiná kategorie.Díky tomu můžete snadno vyhodnotit, proč některá klíčová slova mají sice dobrou pozici, ale přesto nepřináší nové zákazníky / konverze – takové stránky doporučuji dále optimalizovat. - Štítky, návštěvnost z GA a kliky z GWT
Štítky doporučuji využít k otagování TOP klíčových slov, stejně tak jako k otagování problematických stránek, které se chystáte dále optimalizovat. Návštěvnost za poslední 3 měsíce vám ukáže traffic z Google Analytics, který však může spárovat pouze data ze Seznamu, takže doporučuji tuto metriku kombinovat se sloupcem “Kliky”.Kliky za poslední měsíc vám zas ukáží traffic na daná klíčová slova z Googlu přes Google Webmaster Tools (GWT / GSC), a tak společně s daty z GA máte orientační přehled o trafficu z klíčových slov.
Tento základní přehled klíčových slov, jejich pozic a vstupních stránek tak jednoduše ukáže i začátečníkovi, zda spolupráce se SEO konzultantem je na dobré cestě či zda jeho aktivita poškozuje pracně vybudované pozice.
Odhalíte anomálie “špatně” zaindexovaných stránek, které můžete pomoci interního prolinkování, kvalitnějšího obsahu či linkbuildingu opravit, a nasměrovat crawlery (roboty) na lepší vstupní stránku s větším výběrem produktů a šancí na konverzi.
Collabim je za mě skvělým nástrojem pro proměření pozic a sledování efektivity spolupráce. Finální výsledek však nikdy nestojí jen na vylepšení pozice, ale na celkovém zvýšení tržeb klienta.
O tom však více najdete v mém článku “Jak vyhodnocovat investice a výsledky v SEO”: https://tomaszahalka.cz/vyhodnocovat-investice-vysledky-seo-ktere-neni-zadarmo/
Více pro analýzu klíčových slov – proč je důležitá a jaký je postup při tvorbě analýzy krok za krokem se dočtete v článku Analýza klíčových slov: kompletní průvodce postupem.