Struktura stránek a na ně navazující architektura jsou jedním ze základních kamenů v optimalizaci. V této části se podíváme na to, jak by měla optimální struktura vypadat. Neberte to ale jako dogma. Pokud optimální struktury nejsme schopni docílit (např. kvůli technickým překážkám), neznamená to, že nás vyhledávače nebudou indexovat a že se nebudeme zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Vyhledávače si dokážou poradit s lecčím. Pokud to ale jde, vytvořme vyhledávačům co nejméně překážek a usnadněme crawling i indexaci.
Kdykoliv je to možné, pracujte pouze s jednou doménou a subdoménou
Pravděpodobně budete dosahovat mnohem vyšších synergických efektů, pokud budete provozovat celý váš obsah na 1 subdoméně. Pokud nejste schopni vytvořit blog na doméně (např. domena.cz/blog/), můžete ji vytvořit na subdoméně (např. blog.domena.cz). Je lepší mít blog na subdoméně než žádný blog. Ideální řešení je však provoz v první uvedené variantě. K tomuto tvrzení nemám žádnou relevantní studii, nicméně všechny autoritativní zdroje doporučují tuto strategii.
Čím lépe se bude URL číst lidem, tím lépe i vyhledávačům
Které URL adrese a obsahu za ní schovanému rozumíte lépe?
A. https://www.domena.cz/jak-prodat-nas-produkt/
B. https://www.domena.cz/clanky/post?ID=77kw=produkt+prodat
C. https://cdn07.domena.cz/9rf7e2/i?HXID=iaj354dkaslkjfojiwqry=f#loa
ddelay
Samozřejmě není nutné, aby každá část URL byla vždy absolutně čistá a perfektní. Snažte se držet pravidla, že z URL bude cílový obsah dobře identifikovatelný pro lidi i vyhledávače.
Klíčové slovo v URL stále hraje roli a má i další význam
Stále platí, že použití klíčových slov, na která cílíte ve výsledcích vyhledávání, v URL adresách hrají roli. A plní další významné úlohy při optimalizaci.
1. Přítomnost klíčového slova v URL je signálem pro návštěvníka, že přejdena téma, které ho zajímá. To se hodí u standardních odkazů na stránkách i na sociálních sítích.
2. Dalším důvodem je to, že když bude vaši URL někdo někam vkládat do jiné stránky, samotný odkaz slouží jako Anchor text. Díky tomu získáte zpětný odkaz s relevantním textem odkazu, ve kterém je obsaženo klíčové slovo.
3. Klíčová slova v adrese URL se zobrazí ve výsledcích vyhledávání a podle průzkumů se ukázalo, že přítomnost klíčového slova v URL zvyšuje víru v relevanci dané stránky z pohledu hledajícího.
URL se stejným obsahem kanonizujte
Máte-li dvě adresy URL, které slouží velmi podobnému obsahu, zvažte jejich kanonizaci nebo použijte přesměrování 301 (pokud neexistuje skutečný důvod udržovat duplikát).
Kanonický odkaz použijte, pokud chcete pro některé návštěvníky zachovat mírně odlišné verze, např. stránka tisku stránky apod. Duplicity nejsou ve skutečnosti důvodem penalizace vyhledávačů (pokud nevznikají duplicity v opravdu velkém měřítku). Problém duplicit je spíše v ředění hodnoty stránek.
Pokud má stránka A nějakou hodnotu z pohledu vyhledávačů a stránka B se stejným nebo velmi podobným obsahem má také nějakou hodnotu, můžete pomoci stránce A přenesením hodnoty ze stránky B (kanonickým odkazem nebo trvalým přesměrováním 301).
Pokud je to možné, vylučte dynamické parametry
Pokud se můžete vyhnout použití parametrů adresy URL, udělejte to. Pokud máte v URL dokonce více parametrů, zvažte investici do statických URL se srozumitelným textem. Většina redakčních systémů dnes „pěkné“ URL zvládá, některé s tím ale mohou mít problémy. Možnost použití parametrických URL si nechejte pro případ, kdy chcete tyto
stránky vyloučit z indexu, resp. omezit přístup botům prostřednictvím použití robots.txt.
Kratší = lepší
Kratší URL adresy bývají vhodnější. Vyhledávače nemají problém s dlouhými URL, ale z hlediska uživatelské použitelnosti a přívětivosti je lepší variantou kratší adresa. Kratší adresy se lépe kopírují, vkládají, a tím pádem i sdílejí. A každé sdílení se počítá, tak to nedělejme zbytečně těžší! URL by měla tematicky korelovat s hlavním nadpisem stránky (hlavním tématem)
Ty důvody jsou opět kvůli lidem (potažmo vyhledávačům), aby lépe pochopili obsah cílové stránky. Snažte se do URL promítat nadpis úrovně H1, nic tím nezkazíte.
Použití stop slov v URL
Opět to není nic zásadního, přesto to zmíním. STOP slova jsou slova jako „a, nebo, ale, že“ atd. Jejich použití v URL můžete oželet, pakliže si tím budete chtít zkrátit URL.
V minulosti to bylo doporučováno. Osobně si myslím, že použití nebo vynechání nebude mít na nic vliv.
Nepoužívejte v URL nestandardní znaky
Některé nestandardní znaky se po použití v URL změní v řetězec těžko čitelných a nic neříkajících znaků. Doporučuji používat standardní alfanumerické znaky (0–9, a–z). Jednotlivá slova vždy oddělujte pomlčkou, což se považuje za standard. Budete tak mít jistotu, že se stránka korektně zobrazí ve všech prohlížečích, a ulehčíte si tím i analytiku.
Pomlčka je standardním oddělovačem slov v URL
Jednotlivá slova v URL oddělujte pomlčkou. Pomlčka je společně s podtržítkem preferovanou variantou, jak v URL oddělit jednotlivá slova. Pokud to však jde, preferujte pomlčku! Např. domena.cz/takto-oddelujte-slova-v-url/
Netapetujte klíčovými slovy URL
Neopakujte ani neverzujte klíčová slova v URL. Opakování klíčových slov nepomáhá vašemu hodnocení, co se týče relevantnosti, naopak. Google i Bing již v minulých algoritmech vyřešily tyto praktiky jako potenciálně spamové.
Crawl Depth (hloubka zanoření/procházení stránek)
Domovská stránka webu má ve výchozím nastavení hloubku procházení 0. Stránky na stejném webu, které jsou přímo propojeny (jedním kliknutím) z domovské stránky, mají hloubku procházení 1.
Stránky, které jsou přímo propojeny ze stránek s hloubkou procházení 1, mají hloubku procházení 2 a podobně. Jednoduše řečeno, na stránky s hloubkou procházení 3 se z titulní stránky dostanete až na 3. kliknutí. Důležité stránky by měly být dosažitelné ideálně maximálně do úrovně 4–5 (na 4–5 kliknutí z titulní stránky). Na základě těchto informací tvořte architekturu stránek. Nevytvářejte labyrint adresářů a podadresářů, ve kterých se ztratí uživatelé i vyhledávače.