Pokud jde o reklamní systémy, je na trhu několik velkých hráčů: Google Ads, Bing Ads a Sklik. Jestliže chcete zůstat ryze v českých vodách, nabízí se právě Sklik jako více než zajímavá varianta. O jakých jeho přednostech nevíte, jaké formáty reklam nabízí a jak si nastavit první reklamu během pár minut? Na to všechno se podíváme.
Co je to Sklik?
Sklik je reklamní systém spadající pod společnost Seznam. Funguje velmi podobně jako Google Ads, soustředí se však výhradně na český trh. Díky tomu tak můžete podle informací samotného Seznamu oslovit 95 % všech uživatelů českého internetu. Mezi jeho výhodami je často zmiňována také jednoduchost a přehlednost celého systému, což oceníte nejen z pozice začátečníka.
Jak Sklik funguje?
U Skliku si můžete vybrat ze dvou reklamních sítí: vyhledávací a obsahové.
Pokud chcete cílit na publikum, které již aktivně dané zboží nebo služby vyhledává, nabízí se první varianta, kdy se vaše reklama zobrazí nad výsledky vyhledávání ve vyhledávači Seznam, a to v textové podobě. Pravdou je, že v tomto případě jsou možnosti zásahu o něco omezenější. Seznam.cz jakožto vyhledávač využívá zhruba 13 % uživatelů internetu, Google se oproti tomu může pyšnit asi 82 % (podle údajů StatCounter.com). I tak ale mluvíme o nezanedbatelném množství lidí.
Využít lze i obsahovou síť, kdy o sobě můžete dát zákazníkům vědět prostřednictvím bannerů nebo třeba videospotů na nejrůznějších webech spadajících pod Seznam. A to je pro mnohé ta zajímavější varianta. Jde totiž nejen o domovský web Seznam.cz, ale také servery jako novinky.cz, sport.cz nebo seznamzpravy.cz a další spoustu partnerských webů včetně blesk.cz, idnes.cz nebo weby Primy a Novy. Rozhodně tak neoslovíte jen uživatele využívající Seznam jako vyhledávač, jak se občas lidé mylně domnívají. Reklama navíc cílí na osoby, u kterých předpokládá, že by se jim vaše zboží, společnost nebo služba mohly zamlouvat. A to na základě jejich předchozího vyhledávání nebo navštěvovaných webů. K dispozici máte u této varianty i poměrně široké pole reklamních formátů.
Jaká je cena Sklik kampaní?
Samotná registrace na Skliku nebo vytváření reklam (pokud si je spravujete sami) vás nic nestojí. Stačí si tak vybrat, zda chcete platit za proklik (CPC), nebo 1000 zobrazení reklamy (CPT).
Pokud chcete platit jen za zákazníky, které reklama přivede na váš web, zvolte CPC variantu. Je možné ji využít u vyhledávací i obsahové sítě a sami si nastavíte, jakou maximální částku jste ochotni za jeden proklik zaplatit. Minimum je 50 haléřů.
Jestliže vám ale primárně jde o budování povědomí o značce a chcete být jednoduše vidět u své cílové skupiny, nabízí se platba za tisíc zobrazení. Tu je možné nastavit u reklam v obsahové síti a i v tomto případě si sami upravujete cenu.
V obou případech si nastavíte také svůj denní rozpočet, tedy částku, kterou můžete za jeden den utratit. Jakmile dojde k přečerpání, přestane se vaše reklama zobrazovat. Nebojte se, vše můžete kdykoliv upravovat a měnit, třeba podle výsledků nebo svých možností. Pamatujte, že je třeba nastavit ceny v rozumném poměru denního rozpočtu vůči CPC (100:1) a CPT (20:1), aby měla reklama dostatečný výkon a nedošlo k přečerpání prostředků.
Začínáme: Sklik přihlášení (login)
Abyste se mohli pustit do tvorby reklam přes Sklik, neobejdete se bez Seznam účtu. Pokud už od Seznamu nějaké služby (např. e-mail) používáte, jednoduše zadáte stejné přihlašovací údaje. V opačném případě bude nutná registrace účtu, k níž vám poslouží jakýkoliv vlastní e-mail nebo telefonní číslo. Pak už se stačí přihlásit a začít spravovat první kampaně.
Nastavení reklamy Sklik krok za krokem
Ačkoliv se vše může zdát ze začátku složité, pravdou je, že Sklik bývá například ve srovnání s Google Ads označován za uživatelsky přívětivější a jednodušší platformu. Pokud byste se ale ani tak na nastavování kampaní vlastními silami necítili, můžete se obrátit na specialisty, třeba i přímo ze Seznamu. Pro představu – jejich cena začíná pro malé byznysy na 2000 Kč měsíčně.
Ale nejspíš vše zvládnete i sami. Po prvním přihlášení totiž uvidíte vrstvu Sklik Začínáme, která vás celým procesem velmi návodně provede. Kdykoliv ale můžete přepnout na plnou verzi. Tak jdeme na to.
- Zapněte rozhraní Sklik Začínáme a klikněte na “Vytvořit první reklamu”.
- Nastavte si cíl reklamy. Na výběr máte 3 možnosti:
- zvýšení návštěvnosti webu (obsahová síť)
- přivedení nových zákazníků do prodejny (vyhledávací síť)
- zvýšení prodeje na e-shopu (vyhledávací síť)
- V dalším kroku zadáte název svého webu.
- Poté si vytvoříte první reklamu, ke které přidáte text, případně obrázky (dle zvoleného cíle).
- Pokud to cíl kampaně vyžaduje, nastavíte si také regionální cílení, kategorie a klíčová slova.
- Pak už si jen podle svého rozpočtu zvolíte, kolik uživatelů chcete oslovit.
- Zaplatíte danou částku.
A je to, vaše první reklama je na světě. V uživatelském rozhraní si poté můžete kdykoliv jednotlivé parametry upravovat dle možností a dosavadního výkonu.
Sklik nápověda
Díky přívětivému rozhraní Skliku zde nastavení reklamy zvládne i začátečník. Kdyby vám však cokoliv nebylo jasné, podívejte se do nápovědy, která je velmi dobře a podrobně zpracovaná. Najdete v ní také užitečné tipy, které vám prozradí, jak své kampaně vyhodnocovat a optimalizovat, co sledovat ve statistikách a spoustu dalších praktických rad.
Autor: SEOPRAKTICKY.CZ
Použité zdroje:
- Sklik Nápověda. (n.d.). Sklik nápověda.[online]. Dostupné z: https://napoveda.sklik.cz/
- Šipka, D. (2022). Vše co potřebujete vědět – reklama Sklik. Webfusion. [online]. Dostupné z: https://webfusion.cz/vse-co-potrebujete-vedet-reklama-sklik/
- MarketingPPC s.r.o. (2023, February 12). Co je to Sklik | MarketingPPC. MarketingPPC. [online].
Dostupné z: https://www.marketingppc.cz/ppc/co-je-to-sklik/