Zkratku SERP si prosím zapamatujte. V Collabim akademii ji uvidíte nesčetněkrát.
Stejně jako pojem Ranking. Prostor pro organické výsledky ve vyhledávání se ztenčuje jako ledovce v Grónsku. V roce 2005 Google zobrazoval organické (přirozené) výsledky vyhledávání v horní části, reklamy byly po stranách.
V roce 2020 je situace zásadně jiná. Přirozené výsledky vyhledávání dostávají čím dál méně prostoru. Google se snaží na řadu vyhledávacích dotazů přinášet přímé odpovědi prostřednictvím rozšířených výsledků (Rich Snippets). Pokud si do vyhledávače zadáte „1+1“, vyhledávač zobrazí výsledek a kalkulačku.
Takto vypadá SERP na vyhledávací frázi „písně karel gott“. Zobrazí se více Rich Snippets než přirozených výsledků vyhledávání.
Rich Snippets –rozšířené výsledky ve vyhledávání
V horní části stránky uvidíme placené výsledky. Obvykle se zobrazí 4 reklamy a pokud se zobrazí rozšíření reklam (doplňující informace k reklamám), může to být všechno, co vidíte na vaší obrazovce, než srolujete níže. Na více konkurenční výrazy uvidíte 3 reklamy i v dolní části stránky. SERP také zobrazí standardně „10 modrých odkazů“ – organické výsledky, na které cílíte ve svém SEO úsilí. To jsou základy – jsou přítomny v téměř každém hledání. Kromě standardních organických a placených výpisů můžete také vidět jakoukoli kombinaci následujících dvanácti prvků rozšířených výsledků.
Featured Snippets
Featured Snippets – vybraný úryvek jako rychlá odpověď na vyhledávaný dotaz. Jedná se o shrnutí odpovědi na vyhledávací dotaz od autoritativní webové stránky. Fragment odpovědi zobrazí také název a adresu URL zdrojové stránky. Na základě typu dotazu a formátu odpovědi jsou k dispozici 3 typy úryvků
(Featured Snippets), které se zobrazují:
▪ úryvky odstavců
▪ úryvky seznamu
▪ úryvky tabulek
Většina vybraných úryvků jsou úryvky odstavců. Úryvky jsou zobrazeny nad výsledky organického vyhledávání a efektivně vytvářejí tzv. nulovou pozici.
Shopping Results
Nákupní výsledky (Shopping Results) se také zobrazují nad výsledky organického vyhledávání, nově (od února 2019) se výsledky mohou zobrazit i vedle výsledků. Jedná se o placené výsledky s názvem Sponzorováno. Typicky se zobrazují ve formátu karuselu a zahrnují obrázky, cenové informace a recenze vizualizované hvězdičkami.
Sitelinks
Odkazy na podstránky (Sitelinks). Pokud uživatel hledá přesné obchodní jméno (značku) nebo doménu (kde Google může jasně určit, že existuje určitý záměr hledajícího), může být pod primárním odkazem SERP zobrazeno až 10 odkazů na podstránky. Zobrazí-li se všech 10 odkazů na podstránky, zobrazí se ve dvou sloupcích a účinně se uloží do prvních 5 organických pozic v SERP.
Image Packs
Sada obrázků (Image Packs). Sady obrázků se mohou zobrazovat na libovolné organické pozici a zobrazují horizontální řadu obrázků, které pocházejí z vyhledávání ve službě Obrázky Google. Google obrázky zobrazí, pokud usoudí, že vizuální obsah by byl cennou odpovědí na vyhledávací dotaz.
In-depth Articles
Články na dané téma (In-depth Articles). Pokud je vyhledávací dotaz široký nebo nejednoznačný, Google někdy zobrazí widget s články. V bloku se objevují tři články, a zatímco vypadají téměř přesně jako standardní organické výsledky, blok se „počítá“ pouze pro jednu organickou pozici. Tyto bloky článku jsou téměř vždy články od velkých vydavatelů s vysokou autoritou.
Knowledge Graph
Informační karta (Knowledge Graph). Informační karty se obvykle zobrazují v horní části stránky SERP, podobně jako v úryvcích. Místo zobrazení odpovědi z autoritativní stránky mají tendenci zobrazovat informace, které jsou ve veřejné doméně – buď z dat zpracovaných z lidských zdrojů, nebo z datového toku od partnera Google. Na rozdíl od ostatních zde uvedených snippetů (úryvků) tento prvek nelze ovlivnit a optimalizovat.
Knowledge Panel
Panel znalostí (Knowledge Panel). Na pravé straně standardních organických výsledků se zobrazí panely znalostí. Informace obsažené v panelu znalostí jsou získány z různých zdrojů, včetně partnerských dat Google, stránek editovaných lidmi, jako je Wikipedia, a dat z indexu stránek Google. Zatímco se v SEO nemůžete zaměřit na obecný panel znalostí, budete schopni ovlivnit to, co se objeví v panelu znalostí pro hledání značky vaší vlastní společnosti (nebo společnosti vašeho klienta). V tomto panelu se zobrazují např. informace z Google firem.
Local Pack
Místní data (Local Pack). Pokud fráze, kterou hledáte, má místní charakter, Google zobrazí v SERP Local Pack. Místní data se objevují na vrcholu organických výsledků a jsou hojně používaná v mobilních zařízeních. Místní data obsahují např. mapu a tři místa s informacemi o adrese a telefonním čísle, které se zobrazují pro každé místo. V závislosti na typu místního dotazu bude informace také zobrazovat odkaz na webové stránky, odkaz na trasu nebo informace o obrázcích a cenách.
News Box
Panel zpráv (News Box). Pokud hledáte něco, co je zajímavé nebo relevantní pro aktuální události, může společnost Google obsahovat zpravodajské informace v SERP. Výsledky jsou staženy ze zpráv Google. Blok je označen jako Hlavní události a obsahuje několik odkazů na články o tématu.
Related Questions
Související dotazy = Lidé se také ptají (Related Questions). Google je schopen analyzovat miliardy vyhledávacích dotazů, takže pokud fráze, kterou hledáte, vede k dalším otázkám nebo vyhledávání, může Google zobrazit související dotazy někde v SERP. Jsou označené jako „lidé také hledají“, tato sekce zobrazuje společné související otázky ve zvláštním boxu, takže kliknutím na otázku se rozbalí a zobrazí odpověď, která vypadá podobně jako vybraný úryvek. Ve skutečnosti jsou zobrazeny také zobrazené odpovědi, které se zobrazují pro každou jednotlivou otázku.
Tweets
Pro určité dotazy Google zobrazuje tweety , které jsou smíchány se standardními organickými výsledky, přímo v SERP. Nemůžete je optimalizovat, abyste se zde objevili.
Videa
Některá klíčová slova mohou zobrazovat jako výsledky vyhledávacích dotazů videa. Je pravděpodobné, že se budou zobrazovat videa YouTube, ale teoreticky se mohou zobrazovat i ostatní provozovatelé (video servery).