Předchozí část: Vše, co potřebujete vědět o klíčových slovech pro SEO
Co lidé vidí, to snáze zaujme. Co lidé nespatří, to nikdy nepoznají.
Pozice klíčových slov často určí, jak snadno vás lidé dohledají. Zdaleka uživatelé nepřihlížejí jen k pořadí. Nicméně se vyplatí umístění ve výsledcích vyhledávání (dále jen SERP) věnovat pozornost. Jak k sledování pozic klíčových slov správně přistupovat?
1) Co se dá zjistit sledováním pozic klíčových slov
Jak napověděla část o Long Tailových výrazech v článku o klíčových slovech, pozice sama o sobě vám nabízí jen hodně obecný a často i zkreslující pohled na (ne)úspěšnost webu ve vyhledávačích.
Přesto se vyplatí mít o pozicích webu ve vyhledávání alespoň orientační přehled. Zejména pro delší období.
1. Viditelnost značky
Vývoj pozic ve vyhledávačích vám nabízí orientační přehled, jak je vaše značka viditelná v porovnání s jinými weby. Ne každý brand nezbytně staví na viditelnosti jako takové. Pokud to ale patří zrovna k vašim cílům, vyplatí se vám mít o pozicích přehled.
2. Vývoj trhu
V kombinaci se sledováním celkové hledanosti vám pozice napoví, jak si stojíte s ohledem na aktuální vývoj trhu ve vašem oboru.
Kdysi jsem kamarádovi pomáhal s hledáním problémů na jednom herně-literárním webu. Při porovnání pozic a četnosti vyhledávání slova „dračí doupě“ se v delším čase se ukázalo, že lidé již o tuto hru nemají zájem a dávají přednost webům, které nabízejí i jiné herní systémy.
3. Potenciál návštěvnosti
Tohle podle mě platí u čistě obsahových webů, kterým nejde o nic jiného než návštěvnost.
Pokud třeba povedu magazín o sportu a budu ho chtít dostat do vyšší známosti, dává mi sledování vývoje pozic smysl. Samozřejmě v kombinaci s měřením míry proklikovosti článků.
Když ale do hry vstoupí i varianta monetizace, situace se mění a v tu chvíli chci sledovat i další metriky.
2) Proč výsledky vyhledávání neměřit ručně
1. Časová náročnost
Mám pro vás test.
Vyberte si náhodně několik klíčových slov, které souvisí s vaším webem. Poté je jednotlivě zadávejte do vyhledávače a spočítejte si, kolikátí se zobrazujete v SERPu.
Pokud jste se z toho doteď nezbláznili a neproseděli věčnost u počítače, ušetřím vám trápení – nedělejte to. Ruční kontrola pozic vám zabere extrémní množství času, který snadno ušetříte využitím nástrojů pro měření pozic klíčových slov.
Do hry navíc vstupuje i další faktor:
2. Nepřesnost vyhledávání
Google přizpůsobuje výsledky vyhledávání vaší historii s cílem nabídnout vám obsah, který lépe zapadá do vašich pravděpodobných zájmů.
To oceníte ve chvíli, pokud opravdu něco hledáte.
Když ale chcete měřit pozice vašich stránek a klíčových slov, personalizace hodně zkresluje pozici webů v SERPu.
Schválně si zkuste porovnat výsledky vyhledávání na klíčová slova ze dvou zdrojů. Poprvé zadejte klíčové slovo vy poté, co budete chvíli procházet váš web. Následně z jiného počítače zadejte totéž klíčové slovo do vyhledávače.
S největší pravděpodobností najdete úplně jiné výsledky.
3) Co všechno se dá měřit a vyhodnocovat?
Pozice klíčových slov samozřejmě nejsou jedinou metrikou, kterou z pohledu SEO můžete měřit. Mezi další (a neméně důležité) patří také:
1. Analýza on-page faktorů
On-page faktory ovlivňují významnost vaší webové stránky ve vyhledávačích zhruba z 8 %. Přestože to v absolutních číslech neznamená moc, jde spolu s výskytem klíčových slov o jedinou metriku, kterou máte plně pod kontrolou.
S ohledem na klíčová slova a vyhledávací dotazy by vás měla zajímat především kontrola těchto částí:
- META titulky
- META description
- Nadpisy H1, H2 atd.
Zejména META titulek má na SEO vysoký vliv a vyplatí se zde výskyt relevantních klíčových slov ohlídat.
META description podle informací neovlivňuje přímo Google skóre ve vyhledávačích. Zato má vliv na míru proklikovosti a ta už se ve výši celkového Google skóre odráží. Proto se vyplatí jeho podobu nepodceňovat.
K dalším on-page faktorům, které můžeme ovlivnit, ale už tolik nesouvisí s klíčovými slovy, patří:
- Rychlost načítání stránek
- Přesměrování
- Chyby v odkazech
2. Sledování aktivity konkurence
Řada lidí vám řekne, abyste se vykašlali na konkurenci a soustředili se sami na sebe.
Osobně si myslím opak. Přestože přílišná pozornost škodí, nemá smysl vymýšlet znovu kolo. Sledování konkurence vám může odpovědět na cenné otázky, které byste sami řešili mnohonásobně déle.
Když víte, na co se zaměřit, snadno vám promyšlené sledování konkurence prozradí například:
- Na co se soustředí
- Jakou oblast opomíjí (a vy zde můžete být lepší)
- Jak se jejich pozice a SEO optimalizace vyvíjí v delších časovém období
3. Hlídání zpětných odkazů a webů pro linkbuilding
Externí odkazy se podílejí na výsledné síle webu ve vyhledávačích přibližně z 30 %. To z nich dělá faktor, který má na vaši dohledatelnost na internetu zásadní vliv.
U odkazů mějte na paměti výslednou podobu tzv. Anchor textů. Jde o slova, která vybraný odkaz obsahuje.
Platí jednoduché pravidlo. Vyšší vliv má pro vás odkaz s anchor textem, který obsahuje vámi cílené klíčové slovo než odkaz bez něj.
Mimochodem – víte, jaké je nejpoužívanější anchor text na českém internetu?
- ZDE
Pro legraci si tohle slovo zkuste zadat do vyhledávače. Uvidíte, co vám zobrazí.
Neméně velký vliv má i web, kde odkaz na vás nachází. Tady existuje více faktorů, které se vyplatí zvážit. Hezky je popsal Lukáš Pítra.
4. Hledanost klíčových slov a vyhledávacích dotazů
Doteď jsme se bavili především o tom, jaké pozice mají klíčová slova. Nesmíme ale zapomínat ani na jejich hledanost. S přihlédnutím na teorii Long Tailu, který jsem nastínil výše.
4) Já vím, co si teď nejspíš říkáte…
„Sakra, těch věcí na vyhodnocení je strašně moc. To budu nejspíš potřebovat fůru času, nebo hromadu nástrojů, za který vyhodím šílený prachy!“
Potěším vás. Stačí vám jen jediný. A ještě ho můžete používat zdarma.
Collabim zvládne vše, o čem jsme si teď přečetli. A mnohem víc. Podívejte se a vyzkoušejte sami. Zdarma.
Více pro analýzu klíčových slov – proč je důležitá a jaký je postup při tvorbě analýzy krok za krokem se dočtete v článku Analýza klíčových slov: kompletní průvodce postupem.