Aneb jak jsem dělala linkbuilding pro eshop. Mým projektem byl eshop s tričky s vtipnými potisky Bezvapotisk.cz. Průběh a výsledky projektu s Vámi chci sdílet v tomto článku včetně emailů, které jsem posílala.
Jak jsem vybírala weby
Nejlehčím částí bylo vybrat konkrétní blogy a stránky, které oslovit. Do googlu jsem zadávala všelijaké spojení jako módní blog, blog o oblečení a další. Byla jich skutečně spousta, už jen stačilo vybrat ty správné. Protože jsem hledala blog, který by napsal o tričkách s vtipnými potisky, bylo to jednoduché. Podívala jsem se na obsah každého jednotlivého blogu a posoudila, o jak moc podobných tématech píše. Kupříkladu blog o pánských oblecích byl absolutně mimo.
Shánění adres
Hledání adres na blogu (zvláště jedné konkrétní po své zkušenosti) označím za možné peklo. Možná proto, že na začátku jsem naivně hledala opravdu na konkrétním blogu. Pak mě ale napadlo, že to musí být jako se vším. Pokud už práci, kterou děláte, dělal někdo před Vámi, pravděpodobně už přišel na to, jak ji udělat jednodušeji. Rozhodně jsem měla pravdu, šla jsem na google a hledala jak dohledat emaily na webu. Mé hledání rozhodně nebylo marné. Narazila jsem na web Hunter, který slouží právě k těmto účelům. Stalo se, že někdy adresu nenašel, a když jsem si po přezkoumání nenašla ani já, posunula jsem se o blog dál.
Co vlastně napsat?
To bylo tou hlavní otázkou. Najednou jsem seděla před počítačem a měla jsem adresy, které jsem chtěla obeslat. Co jim ale napsat? Jak to napsat? Jak už to v dnešní době bývá, když nevím, kouknu na google. Takže jsem začala googlit vzory linkbuildingových dopisů. Našla se jich rozhodně spousta a každý mluvil o tom, proč jeho vzor je nejlepší. To mě zanechalo s dojmem, že každému funguje něco jiného. Nezbývalo nic jiného, než najít to, co bude fungovat právě mně. Tedy jsem si vybrala vzor, který mi přišel nejhodnější, a rozhodla jsem se do toho pustit.
Testovací kolo 1
Redakce?
Jako první jsem si vybrala vzor, který byl jednoduchý stručný a lehce nenápadný. Strategií bylo oslovit danou emailovou adresu s dotazem, zda je to skutečně kontakt do redakce. Přišlo mi to optimální, jít na to zlehka, aby lidé neměli pocit, že po nich hned něco chci.
Výsledky této metody ovšem byly značně nevalné. Z osmi rozeslaných mailů se vrátilo doslova 0 odpovědí. Bylo tedy na čase změnit strategii.
Přímo a na zteč!
Mou druhou taktikou byl tedy přístup přímo opačný, jít zpříma a na věc. Ač se mail zdá velmi obyčejný, bylo za tím, jak je napsán, dost strategie. Hned v první větách vysvětluji, kdo jsem a co mi jde. Do mailu jsem připojila odkazy jak na eshop, pro který linkbuilding dělám, tak na web, který jsem oslovila. Odkaz na eshop proto, aby ho nemuseli dohledávat (většina lidí má ráda všechny informace hned po ruce). Odkaz na jejich vlastní stránky proto, abych dosáhla alespoň nějaké personalizace emailu. Nic lidé nemají tolik v nelibosti jako řetězové maily, které rovnou zahazují.
Úspěšnost této strategie byla rozhodně větší. Ne ale taková, v jakou jsem já osobně doufala. Z osmi oslovených adres (ty byly jiné než prvních osm) jsem získala dvě odpovědi. V jednom byla přímo stanovená částka za publikaci a v druhém informace, že ano, ale opět za podmínky platby. Výše částek, které si blogy řekly, začínaly na 5 tisících.
Testovací kolo 2
Rozhodně jsem po svém testu nebyla s výsledky nikterak spokojená. Napadlo mě tedy ty adresy, které neodpověděly, oslovit znovu, novým způsobem, který jsem ještě nepoužila, a zjistit, jestli by jiný přístup fungoval ještě lépe. Tím se zrodila taktika s názvem: Takže za kolik? Využila jsem základ předchozího emailu a poučila se z reakcí, které jsem obdržela předtím. Tedy, rovnou jsem se zeptala na cenu.
No a výsledek byl překvapivější než jsem čekala. Byť se mi dostalo jen jedné odpovědi a to ještě takové, kterou jsem nečekala, byl výsledek dobrý. Má přímost ohledně finanční odměny vynesla značnou vstřícnost ze strany adresáta. Byť mi nemohli nabídnou jeden článek o bezvapotisk.cz, nabídli mi hned 4 alternativní články, které sami plánují. Byť Bezva potiskmv nich nebude jediným tématem je to ještě lepší, než by se dalo čekat. Články, které mi byly nabídnuty, jsou zaměřeny totiž na problematiku spojenou s údržbou oblečení s potiskem. Tedy proč přesně je to výhoda? Nyní si lidé, kteří budou článek číst pamatovat Bezva potisk jako značku, která je řešitelem problematiky z článku.
Závěr
Kdo tedy vyhrál, není přesně jasné, na počet odpovědí, to je o jednu jedinou. Na počet článků je vítěz jasný. Domluva ohledně linkbuildingu není komplikovanou záležitostí. Důležité je najít vhodné adresáty a obeslat jich co nejvíce. Né všichni odpoví a už rozhodně ne s všema se musíte domluvit na spolupráci. Rozhodně bych doporučovala to nevzdávat. Obeslala jsem lidi, u kterých jsem zkusila taktiku 1 i s verzí taktiky 3, a nakonec to přineslo nejvíce. Nenechte se odradit. Rozhodně tím nemyslím, pište jim každý týden, ale když se to nepovede na poprvé, dejte tomu měsíc dva a zkuste to znovu s novým přístupem. Pravděpodobně se stejně jako já potážete s lepším výsledkem než napoprvé.
Rozhodně se nedržte jedné jediné taktiky, na každého funguje něco jiného. Rozhodně doporučuji si o tom vést záznamy a zpětně vyhodnotit taktiku, která Vám přinesla nejvíce.