Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Jak přeměřit pozice klíčových slov během několika minut

Možná vás někdy omezuje 14denní měření klíčových slov. Rádi byste si více slov aktivovali k dennímu měření, ale narážíte na limity. Věděli jste, že stovky, nebo i tisíce, klíčových slov zpracujete snadno během několika minut a kdy budete chtít? V tomto článku si ukážeme, jak na to. Předem upozorňuji, že jsem použil náš testovací profil, kde nemáme úplně relevantní klíčová slova.

K čemu vám to bude?

Přecházeli jste na https, doplňovali klíčová slova do obsahu webu, nebo třeba upravovali TITLE u stránek a ALT tagy u obrázků a zajímá vás, jestli změna k něčemu byla? Jasně, vyhledávače to nezaznamenají ihned, ale dejme tomu, že třeba za týden by nějaký výsledek mohl být znám. Pokud můžete, podívejte se do logu, jestli váš web po změně navštívili roboti vyhledávačů.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Podíváme se, jak se změnily pozice u nového webu Collabimu

V pátek 22. 9. 2017 jsme nasadili nový web Collabimu, který neobsahuje tolik stránek jako ten starý. Přidali jsme více obsahu na hlavní stranu a část jsme přesunuli na Beyond.

Vyexportujte si klíčová slova z projektu

Collabim umožňuje snadno exportovat všechna klíčová slova projektu v sekci Klíčová slova.

Doporučuji pro všechny vyhledávače vyexportovat historii pozic za poslední období.

V exportu jsem si vyhledal datum před 22. 9. 2017, kdy došlo ke změření nejvíce klíčových slov. V našem případě je to 19. 9. 2017. Pokud jste všechna klíčová slova do svého účtu nepřidali najednou, bude se vám den měření lišit. Proto jsem u slov, která nebyla změřena 19. 9. 2017, použil hodnotu z nejbližšího předchozího měření.

Ideální by bylo všechna klíčová slova proměřit v jednorázových analýzách, a to ještě před nasazením nového webu. Na to se ale bohužel zapomnělo.

Podobně data stáhneme a upravíme i pro všechny vyhledávače. Poté je naimportujeme do OpenRefine a spojíme.

Pohlídejte si, abyste u všech projektů měli správně pojmenované sloupce s klíčovými slovy. Pokud je nebudete mít jednotně označené, data se vám potom nespojí.

Propojení provedete jednoduše.

Získáme aktuální data

Historická data jsou tedy připravená v OpenRefine. Nezapomeňte na změnu názvu u sloupečků. Doporučuji doplnit datum, pro které pozice platí, ať se vám to potom nepomíchá.

Teď potřebujeme získat aktuální data (z 16. 10. 2017). Všechna měřená klíčová slova tedy vložíme do jednorázového měření v Collabimu.

Zajímat nás budou pouze pozice (bez hledanosti) pro Google a Seznam. Vidíme, že jsme vložili 232 klíčových slov. Náklady na takové přeměření jsou minimální. Každý účet v Collabimu má k dispozici nějaké množství kreditů podle zvoleného tarifu. Přehledná tabulka je v článku na blogu.

Výslednou analýzu si poté stáhneme a vytvoříme pro ni nový projekt v OpenRefine. Dále budeme pracovat se dvěma projekty.

Otevřeme si třeba ten druhý, se starším datem, a připojíme ke klíčovým slovům aktuální data.

Je důležité, aby se sloupec s klíčovými slovy jmenoval u obou projektů stejně. Já jej mám nazvaný jako „KW”. Teď vyberete data, která chcete zkopírovat z jiného projektu.

V nabídce vybereme projekt s čersvějšími daty.

Sloupce si dále můžete přejmenovat a přeházet podle toho, jak vám to bude vyhovovat. Výsledek může vypadat takto.:

Co můžeme zjistit?

Teď nás bude zajímat, jak se změnily pozice po nasazených změnách. Nejdříve si upravíme hodnoty 60+ na 60. Uděláme to proto, abychom hodnoty o pozicích mohli převést na čísla. Jasně, ve skutečnosti to pozice 60 nebude, ale pro náš účel to stačí.

S projektem si můžeme pohrát přes Facety. Budou nás zajímat například všechna klíčová slova, která měla dne 19. 9. 2017 na Google pozici 60 a 60+. Jednoduše je vyfiltrujeme (u příslušného sloupce zvolíme Facet -> Text facet).

Pokud stejný facet nastavíme u sloupce s aktuálnějšími pozicemi, zjistíme, které klíčové slovo se zlepšilo z 60. a 60+ pozic.

Výsledek

Všechna data pak můžeme vyexportovat do Excelu a udělat si průměr hodnot. My jsme zjistili, že se nám pozice lehce zhoršily, protože vezmeme-li v úvahu všechna klíčová slova, máme horší průměrnou pozici.

Abyste si ušetřili práci, připravil jsem pro vás celou historii z OpenRefine, kde jen hromadně přejmenujte názvy projektů a sloupců. 

Ukázali jsme si, jak rychle vyhodnotit změny na webu s dopadem na pozice ve vyhledávání na Seznamu a Google. Stejný postup můžete použít i pro jiné vyhledávače.


Více pro analýzu klíčových slov – proč je důležitá a jaký je postup při tvorbě analýzy krok za krokem se dočtete v článku Analýza klíčových slov: kompletní průvodce postupem.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit