Upozornění: Aktuálně jsme zaznamenali změnu ve fungování operátoru “allintitle:”. Google v některých případech nezobrazuje počet výsledků ve vyhledávání. KGR si proto můžete ověřit přímo v Collabimu přes funkci Změření KGR.
Každý správný webmaster usiluje o to, aby zvýšil návštěvnost webových stránek. Pokud totiž stránky nikdo nenavštěvuje, pak na stránkách nemůže dojít ani k žádné konverzi. Je tedy pochopitelné, že webmasteři přidávají takový obsah, aby zvýšili návštěvnost webu. S vyšší návštěvností roste šance, že může dojít ke konverzi.
Jak zjistit návštěvnost webu?
Návštěvnost webových stránek se vyplatí pravidelně monitorovat. Statistika návštěvnosti webu vám poskytne přehled o tom, na jaké stránky vaši návštěvníci klikají, jak dlouho na stránkách setrvávají, kolik stránek webu si zobrazili v rámci jedné návštěvy nebo odkud se na váš web proklikli. Díky tomu můžete lépe poznat svou cílovou skupinu a zaměřit se na takový obsah, který by zajistil více návštěv na vaše webové stránky.
Nejpoužívanější nástroj pro měření návštěvnosti webu je Google Analytics. Služba umožňuje komplexní sledování rozličných metrik, které využijete jak při prvotní analýze návštěvnosti, tak při zpětném vyhodnocení.
Jak nastavit Google Analytics?
V případě, že si v Google Analytics přejete vyhodnotit, jakou návštěvnost mají vaše stránky a odkud tyto návštěvy pochází, můžete postupovat různými způsoby. Tento jednoduchý postup vám pomůže zobrazit stránky webu, zdroj návštěvnosti a jednotlivé metriky:
Nejprve se přihlaste do svého účtu v Analytics a vyberete příslušný profil (web). V levém postranním menu vyberte sekci Chování a zvolte položku Obsah webu. Dále klikněte na položku Všechny stránky.
V rozhraní tabulky poté nastavte položku Sekundární dimenze na Zdroj/médium.
Nakonec v pravém horním rohu obrazovky nastavte příslušné období, které si přejete vyhodnotit.
Nyní se vám v tabulce zobrazí přehled jednotlivých stránek, zdroj návštěv, počet zobrazení stránek nebo kromě dalších metrik třeba i míra okamžitého opuštění stránky (tzv. bounce rate). Jedná se o hodnotný údaj, podle něhož můžete zjistit poměr návštěvníků, kteří opustili stránku bez jakékoliv další interakce. Takto vám pšenka nepokvete, jelikož tyto návštěvy nevedou ke konverzi. Můžete tedy zhodnotit, zda obsah dané stránky skutečně uspokojuje návštěvníky, kteří se na stránku prokliknou. Více informací se dozvíte v našem článku Bounce rate: co to je?
V případě, že by vás zajímaly údaje konkrétní stránky, je možné si příslušnou stránku vyfiltrovat pomocí vyhledávacího pole. URL stránky je třeba vložit bez “kořenové” domény příslušného profilu v Analytics. Pokud tedy koukám do profilu “collabim.cz” a přeji si zobrazit údaje pro článek ze SEO zpravodajství, zadávám pouze část URL, která se nachází za doménou, tedy “/akademie/seozpravodajstvi/clanek“.
Rozlišení zdrojů návštěvnosti
Existuje několik zdrojů návštěvnosti, dle nichž se můžete dozvědět, odkud vaši návštěvníci přicházejí.
Organická návštěvnost – je jedním z nejobvyklejších zdrojů návštěv – zahrnuje počet návštěv přímo z vyhledávače – poté, co návštěvník vyhledá nějaké klíčové slovo a proklikne se na vaše stránky z vyhledávání.
Přímá návštěvnost – znamená, že uživatel zadal do vyhledávače přímo URL vašeho webu a tím vstoupil na vaše stránky.
Návštěvnost prostřednictvím odkazů – v případě, že se návštěvník proklikne na vaše stránky skrze nějaký odkaz – například z článku, který pojednává o vašich službách či produktech – pak se jedná o návštěvnost prostřednictvím odkazů – tzv. refferal.
Návštěvnost z PPC reklam – nastává v případě, že návštěvník vstoupí na váš web přes odkaz z placené reklamy.
Díky tomu, že se vám u stránky zobrazí zdroj návštěvnosti, poznáte, zda je návštěvnost webu silnější u organického vyhledávání, nebo třeba spíše z placených reklam.
Jak zjistit návštěvnost cizího webu?
Jakmile zjistíte, jak je na tom s návštěvností váš web, jistě vás bude zajímat, jak si vedou vaši konkurenti. To je poněkud problematické, jelikož dle výše popsaného postupu z Google Analytics vám jistě dojde, že pro zjištění návštěvnosti v Analytics je potřeba mít přístup k příslušnému webu.
Existují však nástroje, které vám dokáží zprostředkovat návštěvnost různých webů, aniž byste tyto weby přímo spravovali. Často se však jedná o služby, které návštěvnost pouze odhadují na základě výpočtu, a tak data mohou být relativně zkreslená. Většina těchto nástrojů je zahraničních, proto rozdíl mezi odhadovanou a reálnou návštěvností českých domén může být skutečně velký, pokud vůbec má daná služba k dispozici data k příslušné doméně.
Mezi takové nástroje patří například Semrush či Similarweb, ovšem i v českých hájích existuje alternativa v podobě služby NetMonitor. Tato služba vám však dokáže poskytnout údaje pouze pro weby, které jsou u této služby zaregistrovány.
V Collabimu pro zjištění návštěvnosti cizího webu můžete využít jednorázovou analýzu Svatý grál. Tato analýza vám poskytne aktuální teoretickou návštěvnost na jednotlivá klíčová slova, která byla identifikována na zadané doméně.
Jak zvýšit návštěvnost webu?
V případě, že se rozhodnete vystřelit návštěvnost vašich stránek na hranici atmosféry, nezapomeňte, že se obvykle jedná o komplexní proces. Existují různé způsoby, jak zvýšit návštěvnost stránek, často se však jednotlivé kroky prolínají a je vhodné je kombinovat.
Obsah stránek
Kvalitní a zajímavý obsah je klíčový faktor, který může návštěvnost vašeho webu výrazně ovlivnit. Obsah stránek je totiž gró toho, proč návštěvníci přicházejí na váš web. Kvalitní obsah by měl být unikátní, obohacující a užitečný. V naší akademii se dočtete, jak na obsah webu v tomto kompletním průvodci.
Klíčová slova
Dalším podstatným faktorem jsou klíčová slova. Pokud již tvoříte nějaký obsah, zřejmě na stránkách máte také nějaká klíčová slova. Bez klíčových slov na stránkách se do vyhledávání nedostanete, i kdyby trakaře padaly. Užití klíčových slov je však třeba důkladně promyslet. Před tvorbou samotného obsahu je vhodné nejprve zvolit klíčová slova, na která se rozhodnete cílit, a poté si zanalyzovat, jak moc jsou tyto výrazy hledané a jak velká konkurence se na tato klíčová slova zobrazuje ve vyhledávání. K tomu lze v Collabimu využít například analýzu hledanosti (změření KGR) nebo průzkumník klíčových slov, který vám přijde vhod zejména pokud budete potřebovat rychle ověřit nějaké klíčové slovo. Klíčová slova by však na stránkách měla být užita s rozmyslem, aby nedocházelo k tzv. tapetování klíčovými slovy nebo ke kanibalizaci klíčových slov. Neexistují vyloženě žádné konkrétní mantinely, text by měl zkrátka působit přirozeně.
Titulek a meta description
Pokud již máte obsah stránek promyšlený, titulek i meta description by měly dostat stejnou péči. Právě tyto elementy mají vliv na míru prokliku na vaše stránky. Zajímavý titulek doplněný o vhodnou anotaci lépe zaujme potenciálního návštěvníka. Je samozřejmé, že titulek i meta description by měly vypovídat o obsahu stránky. Vyhýbejte se duplicitním titulkům a meta descriptionům. Každá stránka by měla mít svůj unikátní titulek i popisek. Podstatná je však i délka titulků a popisků. Obvykle se doporučuje délka 60-70 znaků pro titulek, meta description by měl být dlouhý okolo 150 znaků. Na tyto “prohřešky” vás Collabim upozorní v SEO doporučeních v sekci Stránky ve vašem projektu. V tomto článku se dozvíte, jak napsat dobrý titulek a meta description.
Linkbuilding
Návštěvnost může nakopnout taktéž kvalitní linkbuilding. Pokud na vaše stránky bude odkazovat web s vysokou autoritou, můžete padnout do oka nejen návštěvníkovi tohoto webu, ale i samotnému vyhledávači. Zpětné odkazy z důvěryhodných webů totiž mohou přispět k budování autority vašeho vlastního webu. Pokud již nějaký zpětný odkaz získáte, v Collabimu jej můžete zařadit do sledování v sekci Linkbuilding. Poté bude probíhat pravidelná kontrola, která ověří, zda se odkaz na stránkách stále nachází.
Nezapomínejte také však na interní prolinkování stránek. Díky internímu prolinkování budete mít vyšší šanci, že se návštěvník na vašem webu snadno dostane k dalšímu zajímavému obsahu. Nezapomeňte však, že stejně jako klíčová slova by i odkazy na stránkách měly mít své opodstatnění a měly by být v texu užity přirozeně.
Umístění ve vyhledávání
Na míru prokliku – a tím pádem i na návštěvnost webu – má samozřejmě obrovský vliv pozice webu ve vyhledávání. Odtud totiž právě pochází zmiňovaná organická návštěvnost. Pokud se na nějaký výraz umisťujete na čtvrté stránce, z organicu sesbíráte zřejmě výrazně méně návštěv než weby na prvních deseti pozicích.
Jak zlepšit pozici ve vyhledávačích?
Obvykle je velmi obtížné se umístit na dobrých pozicích pro obecné výrazy. V případě, že se však zaměříte na konkrétnější fráze (tzv. long taily), je mnohem vyšší šance, že se na tato konkrétnější klíčová slova lépe umístíte ve vyhledávání, jelikož se často jedná o slova, která mají nižší konkurenčnost. Podrobný postup, jak správně využít long taily, vám prozradí metoda KGR.
Pokud si zatím nejste úplně jisti, jak Collabim využít pro zlepšení pozic ve vyhledávání, doporučujeme náš článek “Jaký je první krok procesu optimalizace webu pro vyhledávače?“.
Závěr
Na začátku článku jsme si představili, jak využít Google statistiky návštěvnosti, abychom vyhodnotili aktuální stav návštěvnosti webu. Jakmile zjistíte, jak je na tom aktuálně s návštěvností váš web, je možné si stanovit cíl. Poté přichází na řadu plán, do něhož zahrnete jednotlivé kroky, které vám mají návštěvnost přinést. K odhadu očekávané návštěvnosti můžete využít nástroj simulátor zlepšení pozic, který najdete v sekci Štítky ve vašem projektu v Collabimu. Nástroj vám pomůže spočítat, jakou teoretickou návštěvnost vám mohou přinést vaše klíčová slova, pokud se na tato slova umístíte na nějaké konkrétní pozici. Pak již nezbývá nic jiného, než se dát do práce.