Na začátku optimalizace každého projektu bychom si měli projekt napojit na služby, které nám pomáhají s odhalováním problémů a s vyhodnocováním našeho snažení. Pro správu stránek bych doporučil napojení na Google Analytics, Google Search Console či Seznam Webmaster. Volitelně můžete službu navést do služby Bing Webmaster. Velký efekt od toho ale nečekejte. Pokud budete mít hotovou analýzu klíčových slov, doporučuji začít monitorovat vaše výchozí pozice ve vyhledávačích. K tomu můžete využít některý z nástrojů, jako je Collabim nebo Marketing Miner.
Google Analytics
Google Analytics je nástroj, který vám umožní získávat statistická data o uživatelích vašeho webu. Díky této službě je možné sledovat aktuální i historickou návštěvnost, chování uživatelů a jejich vlastnosti, konverze, prodeje a další. Nastavení propojení je také nutné pro plnou funkčnost některých statistik, které máte k dispozici v administraci e-shopu Shoptetu. Propojení se službou Google Analytics a Shoptetu provedete přes PROPOJENÍ → Google → Analytics.
Díky propojení si můžete přímo v prostředí Shoptetu zobrazovat základní informace o návštěvnosti.
Google Search Console
Google Search Console je jedním ze základních SEO nástrojů. V konzoli můžete sledovat výkon vašich stránek v organickém vyhledávání Google, počet indexovaných stránek, rychlost načítání stránek a mnoho dalšího. Konzole hlásí problémy při procházení stránek, chybách ve strukturovaných datech, problémech s mobilními verzemi stránek atd. Propojení se službou Google Analytics a Shoptetu provedete přes PROPOJENÍ → Google → Search Console.
Propojení s konzolí v prostředí Shoptetu nijak nevyužijete, resp. si nemůžete zobrazovat výsledky procházení. Díky propojení se budou všechna data analyzovat v prostředí samotné konzole.
Seznam Webmaster
Nástroj Seznam Webmaster toho moc neumí a jeho vývoj nemá žádný dynamický vývoj tak, jak to sleduji např. u konkurenční Search Console. I přesto bych jeho nastavení doporučil. V aplikaci můžete sledovat počet stránek navštívených robotem Seznamu, počet indexovaných stránek, počet přesměrovaných stránek a počet stránek s chybou. Hlavní důvody pro používání Seznam Webmaster spatřuji v možnosti napojení na Collabim přes API. Díky tomu můžete sledovat průběžný stav indexace, ale hlavně můžete hromadně posílat stránky k reindexaci. To se může hodit při větších změnách, kdy nechcete čekat, než vás Seznam přeindexuje přirozeně. Další výhodou je možnost komunikace s podporou Seznamu přes kontaktní formulář, což se hodí při chybách indexace. Propojení se službou Seznam Webmaster se nedělá přes rozhraní Shoptetu.Do služby se zaregistrujete a poté vložíte verifikační kód do VZHLED A OBSAH → Editor → HTML kód → Záhlaví (před koncovým tagem HEAD).
Bing Webmaster Tool (Bing správce webu)
Bing v našich podmínkách nemá významný tržní podíl, proto je nástroj pro webovou analýzu stránek od Microsoftu spíše z kategorie „nice to have“. Nástroj nyní běží ve staré i nové podobě. Nová verze se podobá jako vejce vejci nástroji Google Search Console. Konzole nabízí zobrazení výkonu stránek ve vyhledávači Bing, možnost vložení
sitemapy, přehled o nalezených zpětných odkazech. Ověření služby provedete stejným způsobem jako u Seznam Webmasters, tzn. vložením verifikačního kódu do VZHLED A OBSAH → Editor → HTML kód → Záhlaví (před koncovým tagem HEAD).
Collabim
Collabim považuji za základní SEO nástroj, který k optimalizaci využijete opravdu naplno. Máte-li hotovou analýzu klíčových slov, nebo alespoň soupis vámi sledovaných frází, naimportujete je do Collabimu a změříte si aktuální pozice. Collabim vám nalije čistého vína. Budete přesně vědět, jak se rankujete, jak se mění vaše pozice v čase, jak si stojíte v porovnání s konkurencí z hlediska konkrétního datasetu klíčových slov. Podrobněji se Collabimu věnuji v samostatné kapitole. Z mého pohledu je Collabim pro měření, vyhodnocování i rozvoj SEO zcela zásadní.