V předchozím dílu tohoto seriálu jsem vám představil seznam úkolů, které provést při koupi e-shopu. Dnes si ukážeme první věc, na které jsem začal po převzetí e-shopu pracovat.
Vrhnul jsem se do revize názvů kategorií. Rád bych totiž získal více organické návštěvnosti a ideálně také tržeb. Původní struktura kategorií vypadala následovně:
To, že kategorie na e-shopu nejsou v nejlepší kondici, vidím v Google Analytics – pokud se podívám na vstupní stránky, většina z nich vede na konkrétní trička a ne na kategorie (omluvte chybně nastavené měření v podobě textu “www.bezvapotisk.cz” navíc):
Rozhodl jsem se, že začnu pracovat na kategorii vtipná trička.
Vtipná trička
Hned první, co mě uhodilo do očí, byl název kategorie – vtipná. Takhle ale přece nikdo vtipná trička nehledá. Musím do názvu slovo “tričko” nějak dostat. Jakou ale zvolit kombinaci? Vtipné tričko? Nebo vtipná trička, trika? K tomu mi pomůže rychlá analýza klíčových slov.
Pro rychlé úvodní zjištění dotazů jsem si vybral Nástroj klíčových slov v Skliku. Během blízké doby bude ale podobný, ale lepší nástroj přímo v Collabimu. 🙂
OK, vyhrála varianta “vtipná trička”. Nicméně to mi nestačí, potřebuju více slov, na která bych se mohl zobrazit.
Tyto dotazy následně pomocí jednorázové analýzy Návrhy klíčových slov rozšířím o další klíčová slova. K těmto slovům si pomocí jednorázové analýzy Pozice a hledanost zjistím, jak hledaná slova jsou.
V souboru z analýzy se zjištěním hledanosti si ponechám pouze jeden sloupeček s průměrnou měsíční hledaností sečtenou z Google a Seznamu.
Slova seřadím dle hledanosti. Protože vidím hodně nerelevantní slova, tak si zobrazím pouze ty, která obsahují slovo “tri” – což zahrne “triko” i “tričko”.
Podle těchto slov připravím strukturu kategorie. Snažím se najít taková slova, na která se chci zobrazovat na dobrých pozicích na Google a Seznamu. Musí být relevantní k mému podnikání a ke kategorii “vtipných triček”. Všechna vhodná slova, na která narazím, si vypíšu bokem a nakonec vložím do Collabimu ke sledování.
Spojení, která jsem si vytřídil, označím zeleným pozadím, aby se mi dále v analýze nepletla. Také jsem si vymazal slova, která nemají hledanost alespoň 5, díky čemuž mi zbylo 205 slov, která postupně projdu.
Co jsem z této jednoduché analýzy zjistil?
- Populárnější výraz je “vtipná trička” místo “vtipná trika” nebo “vtipné tričko”.
- Abych se zobrazil i na longtail, dám kategorii název “Vtipná trička s potiskem”.
- Našel jsem slova, která bych chtěl zahrnout v popisku kategorie. Nechci mít například kategorii “trička s vtipnými potisky”, které se sice vyhledává, ale je zcela duplicitní k hlavní kategorii (to znamená, že by měla stejný obsah, jako hlavní kategorie, což není žádoucí). Slovní spojení “vtipné popisky” zahrnu v popisu kategorie.
Všechna slovní spojení, která použiju v popiscích kategorie:
- k narozeninám
- vtipné potisky
- vtipné nápisy na trička
- vtipná trička levně
Nalezl jsem také materiál k potenciálnímu rozšíření kategorií:
- vtipná trička:
- vtipná těhotenská trička
- vtipná trička pro motorkáře
- vtipná trička pro rybáře
- vtipná trička pro páry
- vtipná trička na vodu
- obecně:
- trička pro bff
- trička pro motorkáře
- trička pro rybáře
Na konci mi zbylo 40 relevantních slov, na které se pokusím vytvořit podkategorii. Pokud v nově vytvořené podkategorii nebudu mít alespoň 1 tričko, podkategorii nevytvořím.
Podkategorie jsem nakonec vytvořil 2 – vtipná trička na rozlučku a vtipná trička do hospody. Tato rychlá analýza mi ukázala, že pro další hledané výrazy a potenciální kategorie (vtipná trička na vodu, vtipná těhotenská trička) nemám vhodné potisky a jiné kategorie se nehledají.
Hledanost jednotlivých potenciálních kategorií mi taky může napovědět, kde mám s tvorbou nových potisků začít – vyhrávají těhotenské vtipné trička.
Pro větší přehlednost si slova vkládám do myšlenkové mapy, která vypadá na konci takto:
Všech 40 slov si dám ke sledování v Collabimu, 5 nejdůležitějších si označím hvězdičkou pro denní sledování. V ideálním případě bych se měl začít na tato slova zobrazovat na lepších pozicích, protože jsme upravili titulek a popisek hlavní kategorie.
Slova jsem si při importu rovnou označil štítkem “kategorie-vtipna”, abych mohl přehledně sledovat jejich výkon.
Aktuální stav by se dal popsat 2 slovy – “velký špatný”. Uděláme vše pro to, abych stav změnil k lepšímu.
Jako problém do budoucna ale obecně vidím to, že jsou kategorie rozdělené mezi “pánské” a “dámské”. Vyhledávač pak může mít potíž, jakou vstupní stránku na obecný dotaz “vtipná trička s potiskem” zobrazit – pánskou nebo dámskou? Raději bych viděl jednu silnou a obecnou kategorii na daný dotaz.
Nad touto problematikou se ještě zamyslím a v příštích dílech seriálu se k tomuto vrátíme.
Poté, co jsem v administraci změnil název kategorie a její popisek včetně meta description, využiju ještě možnosti znovuindexování těchto URL pro Google a Seznam.
V administraci neměním URL kategorie a také nechávám krátký název v menu pro lepší přehlednost.
Původní texty v kategorii:
https://www.bezvapotisk.cz/kategorie/panska-vtipna/
Nové texty v kategorii:
A teď trochu čísel…
Tyhle aktivity dělám samozřejmě s vidinou zisku. Celá tahle sranda mi zabrala zaokrouhleně 2 hodiny. Jestliže si svoji hodinu cením na 500 Kč, tak je náklad 1000 Kč.
Jestli prodám jedno tričko, vydělám 200 Kč. Poté, co díky SEO prodám 5 triček z kategorie Vtipná, považuji investici za splacenou a od této chvíle si na sebe bude vydělávat. Snad to bude co nejdříve.