Jak už nejspíš víte z předchozího článku “Na vlastní e-shopovou kůži – díl 1 – Proč a kdo” – Collabim koupil e-shop. V pokračování tohoto seriálu jsme vám slíbili podrobnosti námluv a také to, jak jsme e-shop vybrali a koupili.
Ještě předtím, než jsme na e-shop vybrali a koupili, jsme vyrazili na námluvy. Díky nim jsme si udělali přehled, kde se co nabízí a za jakých podmínek. Na e-shopy k prodeji můžete narazit například zde:
- Webtrh
- Facebook skupina Prodej www a eshopů
- Eshopiště – o tuto stránku se stará přímo Shoptet, který pronajímá e-shopové řešení.
- Šance podnikat
Před samotnou koupí e-shopu je dobré si uvědomit, proč ho vlastně chcete koupit. Nejčastější důvody jsou:
- Chci si najít přivýdělek při práci nebo nabrat zkušenosti – potom budu preferovat e-shop s menšími skladovými zásobami, menší pořizovací cenou a časovou náročností.
- Chci se naplno věnovat podnikání – pak mě neodradí skladové zásoby ani vyšší cena. V tento moment bych vybral e-shop, který už je na trhu už pár let zavedený a nevypadá to, že by se na tom mělo něco měnit.
- Chci si rozšířit stávající e-shop – můžete získat kontakty na nové dodavatele, skladové zásoby, know-how nebo třeba databázi kontaktů. Tady ale pozor na GDPR.
Co by vás při koupi e-shopu mělo zajímat?
- Obrat – jaký byl roční obrat e-shopu? Jaký byl čistý roční zisk e-shopu? Je aktuální majitel plátce DPH?
- Skladové zásoby – kolik prostoru produkty zabírají? Jaká je aktuální průměrná marže?
- Marketing – jaké důležité marketingové aktivity e-shop dělá pro získání tržeb? Nasdílí mi Google Analytics?
- Vratky – jak moc se e-shopu vrací zboží a jak s ním nakládá?
- Hodnocení – jaké má e-shop hodnocení na Heuréce/Zboží/Facebooku?
- Právo – jak řešil GDPR a ochranu osobních údajů? Má obchodní podmínky zkontrolované právníkem?
- Prodej – proč e-shop prodává? Pozor na nabídky typu “supervýdělečný e-shop nízké náklady, vysoká marže, žádná časová náročnost” – proč by někdo takový e-shop prodával. 🙂
Na škodu nemusí být ani provedení testovací objednávky. Díky tomu zjistíte, jak reálně vypadá objednávkový proces a dodání zásilky.
Některé z výše uvedených náležitostí zjistíte už v samotné nabídce. Pokud se vám e-shop líbí a nákup dává smysl, můžete prodávajícího oslovit a domluvit si s ním osobní setkání, nebo alespoň telefonický hovor. Během schůzky se můžete doptat na zbývající otázky, na které potřebujete před koupí e-shopu odpověď. Prodávající vám nejspíš neodpoví na všechny hned (kvůli obavám z konkurence), je třeba proto dát najevo, že máte o e-shop opravdu zájem.
Pokud je vše i po schůzce/hovoru na dobré cestě, tak je vhodné si dát situaci e-shopu do jednoduché tabulky, ať zjistíte, jestli to dává smysl i finančně. Tato tabulka by vám měla mimo jiné říct, za jakou dobu by se vám měla investice při stávajícím obratu vrátit.
Jednoduchý příklad:
- měsíční obrat: 10.000 Kč
- měsíční čistý zisk: 5.000 Kč
- cena e-shopu: 50.000 Kč
- návratnost: 50.000 / 5.000 = 10 měsíců
Pokud si chcete udělat podobný výpočet sami, můžete si zkopírovat tento Google Spreadsheet a upravit si čísla.
E-shop by se mi tedy měl “zaplatit” během 10 měsíců a od té doby vydělávat. Rychlost splacení samozřejmě ovlivní i to, jak moc jsou tržby ovlivněny sezónností nebo jaký je potenciál růstu při investicích do marketingu.
My jsme si také počítali to, jestli by nám nevyšlo levněji si podobný e-shop pro experimenty udělat od nuly. Zjistili jsme, že náklady na tvorbu grafiky nových potisků a koupě know-how by byly dohromady větší než cena prodávaného e-shopu. Proto jsme se rozhodli e-shop koupit.
Kupujícímu jsme nejprve učinili nabídku o něco menší, než byla částka, za kterou bychom si e-shop mohli udělat sami. Tuto částku jsme si interně odhadli na 180.000 Kč. Tím jsme si udělali trochu prostor na vyjednávání, protože mohly nastat dvě varianty:
- Původní majitel by na tuto nízkou cenu kývnul. Pak by nám ale přišlo divné, proč by takto levně e-shop prodával, což by působilo podezřele.
- Cena by se mu zdála nízká a nepřistoupil by na ni, to by byla známka toho, že je i hodnota e-shopu vyšší. Pokračovali bychom ve vyjednávání a s cenou se střetli někde uprostřed (a to se také stalo).
Kvůli těmto výpočtům jsme si udělali složitější tabulku s návratností, na kterou se můžete podívat zde. Ve spodní části tabulky vidíte, jak jsme odhadli částku, za kterou bychom si zvládli e-shop udělat sami.
Nákupní cenu e-shopu jsme rozdělili na dvě částky – první část jsme poslali hned při převzetí e-shopu a ta druhá byla navázaná na budoucí tržby e-shopu. Díky tomu máme jistotu, že s námi bude chtít prodávající komunikovat a bude mít alespoň malou motivaci, aby byl e-shop fungoval i v dalších měsících.
Pár slov závěrem
Před koupí e-shopu se pořádně zamyslete. Jedná se o velké a zásadní rozhodnutí, které kromě výdělku zahrnuje i spoustu komplikací, nákladů a starostí. Odměnou a motivací za to všechno snažení však může být dobrý pocit z výdělečně fungujícího podnikání.
Čím lepší a podrobnější průzkum si uděláte, tím méně věcí vás může při následném provozu e-shopu překvapit a tím lépe odhadnete návratnost celé koupě.
Držíme palce a budeme rádi za případné komentáře.