Chcete-li na Vašem webovém projektu řešit optimalizaci pro vyhledávače, bez SEO nástrojů se neobejdete. Když jsem se SEO začínal před 13 lety, bylo nástrojů minimum a jejich kvalita a přínos byly velmi diskutabilní. Prakticky se jednalo o nástroje, které dnes označujeme jako SEOmaty. Chcete-li se dozvědět více, např. proč vám tyto nástroje se SEO nikdy nepomohou, zkuste vygooglit „proč seomaty nefungují“.
Ve článku se Vám pokusím představit 3 TOP nástroje pro analýzu webových stránek, které bych určitě doporučil používat.
První dva jsou Google Search Console a Google Analytics. Třetím nástrojem je britský nástroj na analýzu on-page faktorů Screaming Frog SEO spider.
Nástrojů existuje opravdu velké množství. Přehled těch největších a nejpoužívanějších najdete např. na stránce seo nástroje.
My si ale ukážeme dva, bez kterých by se žádný web neměl obejít, a jeden, který dokáže velmi komplexně analyzovat Vaše on-page faktory.
Proč jsem vybral právě tyto nástroje
V SEO, stejně jako u ostatních komunikačních kanálů, je dobré si stanovit výkonnostní ukazatele, které budete sledovat. Já s oblibou používám 8 KPI, které jsou z mého pohledu nejvíce vypovídající o tom, jak dobře je Vaše stránka optimalizovaná.
Tyto ukazatele samozřejmě nejsou aplikovatelné na všechny projekty a ve všech situacích. Jsou to základní ukazatele, které vám dají prvotní informaci o současném stavu. Vývoje ukazatelů je nutné sledovat v čase a vyhodnocovat jejich trend.
- Nárůst organické návštěvnosti
- Posun v pozicích sledovaných klíčových slov
- Konverze a Leady
- Co nejnižší (nebo přijatelná) Bounce Rate (resp. Dwell-time)
- Průměr stránek na návštěvu
- Délku návštěvy
- Řešit stránky s nepřiměřenou mírou opuštění
- Crawl errory
S monitoringem těchto bodů nám pomohou naše TOP 3 nástroje na analýzu webu + další 2 bonusové. Všechny důležité KPI pak doporučuji vyhodnocovat v čase. Nástrojů na vyhodnocování je opět celá řada a každému vyhovuje jiná forma. Na příkladu níže vidíte, že se dá v určitých situacích úplně vyjít i s excelem.
Google Analytics
Google Analytics je nejrozšířenější služba na monitorování návštěvnosti webových stránek.
Odhaduje se, že nasazený měřící kód od Google Analytics má až 50% všech webových stránek na světě.
Díky GA můžete sledovat aktuální i historickou návštěvnost, chování uživatelů, konverze podle různých zdrojů návštěvnosti, prodeje atd.
V SEO bychom měli sledovat různé výkonnostní metriky KPI, a právě v tom nám pomůže Google Analytics.
Google Search Console
Jeden z nejdůležitějších SEO nástrojů je Google Search Console (dříve Google Webmaster Tool). To vám bez pochybností potvrdí každý SEO konzultant nebo SEO specialista.
Proč je Google Search Console tak důležitá? S čím vším Vám pomůže? K čemu všemu je GSC potřebná?
Search Console je bezplatná služba od společnosti Google, která usnadňuje sledování a správu přítomnosti webu ve výsledcích vyhledávání Google.
Search Console Vám pomůže identifikovat případné problémy s Vaším webovým projektem a pomůže Vám také s následným odstraňováním problémů.
Search Console nabízí nástroje a přehledy, které umožňují:
-
- ověřit, zda Google váš web dokáže najít a procházet
- opravit problémy s indexováním a požádat o opětovné indexování nového nebo aktualizovaného obsahu
- zobrazit data o návštěvnosti webu z Vyhledávání Google: jak často se ve Vyhledávání Google zobrazuje, pro které vyhledávací dotazy se zobrazuje, jak často se z nich uživatelé na web proklikávají apod.
- dostávat upozornění, když Google na Vašem webu narazí na problémy s indexováním, spamem či na jiné problémy
- zobrazit, které weby na Váš web odkazují
- odstraňovat problémy se stránkami AMP, použitelností na mobilních zařízeních a dalšími funkcemi Vyhledávání
Pozor aktualizace! Vypadá to, že Google definitivně AMP pohřbil, více zde.
Nejčastěji tak budete zkoumat stránky na stránce Výkon, kde uvidíte, na jaká klíčová slova se zobrazujete ve vyhledávání na Googlu. V analytice Google Analytics jsou totiž klíčová slova skrytá pod položkou (not provided).
Velmi důležitá je i sekce Index, kde se můžete podívat na to, kolik Vaše stránky obsahují chyb a problémů, kolik máte platných URL stránek a kolik jich je vyloučených z indexu (ne vždy chcete konkrétní stránky indexovat – např. parametrické filtry apod.).
Na stránce Soubory Sitemap můžete Googlu odeslat Vaši sitemapu (odkaz na ni najdete zpravidla v souboru robots.txt). Tím vyhledávači pomůžete s nalezením všech stránek, které chcete, aby měl v indexu.
Screaming Frog
Agentura Screaming Frog vyvinula software (tlustý klient = musí se instalovat do vašeho počítače) velmi silný a robustní analytický nástroj Screaming Frog SEO Spider, kterému důvěřují tisíce SEO specialistů a SEO agentur po celém světě. Používá se převážně pro technické SEO audity. Stáhnout lze zdarma, za příplatek dostanete pokročilejší funkce a odstraní se limity (500 crawlovaných stránek).
Screaming Frog SEO Spider crawluje celé Vaše stránky a přehledně Vám analyzuje všechny důležité on-pnage faktory. Zjistíte tak, které stránky omezujete direktivou v indexaci, jaké stránky Vám vrací stavový kód 404, kolik stránek máte přesměrovaných (stavový kód 3XX), kolik stránek se nepodařilo vůbec načíst.
Tím výčet funkcí samozřejmě nekončí. Nástroj Vám analyzuje všechny titulky, popisky, obrázky, nadpisy, kanonické odkazy, direktivy, strukturovaná data a mnoho dalších parametrů stránek. Nástroj Vám pomůže i s nefunkčními odkazy, vnitřním linkbuildingem nebo optimalizací zobrazení stránky v SERPu.
Bonus
3 TOP nástroje jsme si ukázali, ale rád bych Vás nasměřoval na další, které jsou z mého pohledu velmi užitečné a v SEO se bez nich neobejdete.
Collabim
Collabim zde nepíšu proto, že bych musel, ale proto, že si bez Collabimu nedokážu efektivní monitoring pozic klíčových slov představit. Existuje celá řada alternativních nástrojů pro měření pozic, ale Collabim považuji v této disciplíně za naprostou jedničku.
Máte-li kompletní dataset relevantních klíčových slov z analýzy klíčových slov (při které Collabim také využívám), máte ke KW přiřazené štítky na úrovni kategorií nebo ještě lépe vstupních stránek, rázem získáváte ultimátní nástroj na monitoring Vašich příležitostí a rezerv v optimalizaci stránek.
Společně s jednorázovými analýzami je Collabim nenahraditelný nástroj každého provozovatele stránek, který aktivně řeší SEO.
Ahrefs
Google Analytics je jedničkou na monitoring návštěvnosti stránek.
Google Search Console je nenahraditelný nástroj, který spojuje provozovatel stránek s vyhledávačem Google.
Screaming Frog SEO Spider je jedničkou na analýzu on-page faktorů.
Collabim je jedničkou na monitoring pozic ve vyhledávačích a vyhodnocování Vašeho programu v SEO.
A zapomenout nemohu ani na další velkou součást optimalizace stránek, zpětné odkazy (off-page faktor). A na tomto poli je celosvětovou jedničkou společnost Ahrefs.
Ahrefs.com je známá sada nástrojů pro analýzu zpětných odkazů a SEO analýzu. V současné době odděluje Ahrefs od zbytku dalších podobných služeb největší základna živých odkazů, obrovský index, který se neustále aktualizuje. Ahrefs má ambici nahradit několik nástrojů a stát se základním online nástrojem pro SEO. Minimálně na poli monitoringu a hodnocení zpětných odkazů se mu to daří.