Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Má smysl řešit 404?

V naší akademii najdete několik článků, které se věnují stavovým kódům 404 – co znamenají a jak s nimi nakládat. Přesto se často setkávám s dotazy, proč 404 vůbec řešit, když stránka jednoduše nemá existovat.

Scénář bývá mnohdy velice podobný:


Mám e-shop, prodej produktu XY skončil, stránku jsem proto smazal. Collabim mě však stále upozorňuje na chybu 404, protože stránka neexistuje. Samozřejmě, že neexistuje – vždyť jsem ji smazal! To ale přeci není žádná chyba, ne?

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Je to chyba, nebo ne?

Ačkoliv se smazaná stránka bez náhrady nemusí jevit na první pohled jako chyba, může negativně ovlivnit další náležitosti a to nejen z pohledu SEO, ale i z hlediska uživatelského zážitku. Návštěvník, který se proklikne na neexistující stránku, se totiž s velkou pravděpodobností otočí a odejde hledat někam jinam.

V tu chvíli:

  1. jste přišli o potenciálního zákazníka / konverzi
  2. se zvyšuje míra opuštění, resp. krátký dwell time vašich stránek
  3. čerpáte tzv. “crawl budget” pro neexistující stránku

Jak se vůbec lze prokliknout na stránku, která neexistuje?

Nejčastěji z odkazu. Je možné, že se URL stránky objevila v nějakém článku, který na vás směřoval. Na stránku můžete odkazovat i vy sami někde na vašem webu v rámci interního prolinkování. Stejně tak stránku může mít uloženou nějaký uživatel v záložkách svého prohlížeče. Anebo ji třeba poslal e-mailem někomu jinému.

Příkladem může být již zmíněné upozornění v Collabimu. Jelikož nástroj v minulosti nalezl příslušnou stránku ve vyhledávání během změření vašich klíčových slov, automaticky ji nahrál do vašeho projektu, aby ji mohl pravidelně kontrolovat. Stránka byla najednou odstraněna a toho si Collabim všiml při pravidelné kontrole – při dotazu na stránku se totiž zobrazila 404. Proto vás v rámci kontroly upozorní na neexistující stránku.

Na stránku 404 se tak mohou prokliknout i vaši návštěvníci třeba z nějakého odkazu. Existuje tedy riziko, že jste se odstraněním stránky možná připravili o značný počet konverzí, který není zanedbatelný.

Pojďme si nyní vysvětlit jednotlivá rizika a jak jim předejít.

Ztráta návštěvníka

Zbytečně přijít o potenciální konverzi kvůli 404 zamrzí asi nejvíce. I přestože prodej některého z produktů na webu skončil, máte šanci si návštěvníka udržet. Místo běžné 404 (která v zásadě říká: “na shledanou“) mu totiž můžete nabídnout nějakou alternativu k produktu, který hledal.

Z hlediska uživatelského zážitku si to představme tak, že vám zákazník zavolá a poptá produkt, který už neprodáváte. Můžete odpovědět buďto:

  1. Tohle nemáme. Na shledanou.
  2. Toto bohužel už neprodáváme, ale rád bych vám nabídl alespoň alternativu. Co byste řekl/a na…

Asi si dokážete domyslet, která varianta představuje 404 a která má vyjadřovat aktivní snahu udržet si zákazníka.

Ačkoliv není vyloženě prokázáno, že by 404 měly přímý vliv na hodnocení webu, mohou mít dopad na jiné faktory, které již SEO dokáží ovlivnit. Teoreticky to může být jednak vyšší míra opuštění a také zbytečné čerpání crawl budgetu.

Zvýšení míry opuštění nebo krátký dwell time

Míra opuštění (tzv. bounce rate) vyjadřuje, kolik uživatelů opustilo stránku krátce poté, co na ni vstoupili, aniž by na stránce provedli jakoukoliv akci. Tato metrika pochází z Google Analytics a primárně sloužila pro monitoring a vyhodnocování. GA4 přidaly ještě metriku míra zapojení (engagement rate), která funguje opačně – monitoruje, kolik uživatelů vykonalo akci poté, co vstoupilo na stránku.

Obdobnou metrikou je tzv. dwell time. Ta vyjadřuje čas strávený na stránce předtím, než se návštěvník proklikne zpět do vyhledávání.

Ačkoliv není potvrzeno, že by tyto metriky měly přímý vliv na hodnocení webu, jejich negativní hodnoty mohou být pro vyhledávač známka toho, že stránka nenabízí relevantní obsah. To pak může vést ke zhoršení rankingu.

Čerpání crawl budgetu

Crawl budget vyjadřuje množství stránek vašeho webu, které robot může projít při indexaci nebo vyhodnocení. Za určitý časový interval totiž obvykle dokáže projít omezený počet stránek – to je závislé na několika faktorech jako je např. autorita webu.

Jelikož je objem procházených stránek omezený, není vhodné crawl budget zbytečně čerpat na stránky, které procházet nepotřebují – což jsou právě např. 404. Větší množství 404 na webu pak může vést k tomu, že robotovi bude procházení stránek trvat déle a indexování důležitých URL adres se tak může výrazně protáhnout.

Jak nepřijít o návštěvníka?

Ke 404 lze přistupovat různými způsoby – několik elementárních technik si vysvětlíme níže. Abyste se pokusili předejít zejména výše zmíněným rizikům, můžete sáhnout po některé z těchto běžných metod níže.

Přesměrování

Přesměrování je nejčastější krok při odstranění stránky. Nastavíte-li na odstraněnou stránku přesměrování, které povede na alternativu k produktu, můžete návštěvníka stále zaujmout.

Ideální je, pokud na webu nabízíte ještě nějakou jinou nebo podobnou variantu produktu, na kterou můžete návštěvníka přesměrovat. Pokud ne, můžete přesměrovat např. na hlavní stránku webu. Alespoň nějaké přesměrování je lepší než klasická 404.

Vlastní stránka 404

Standardní 404 zejí prázdnotou a sdělení typu “tady nic není” návštěvníka přímo tlačí ze stránky pryč. A kde nic není, ani smrt nebere, přátelé.

Můžete si však připravit svou vlastní stránku 404, která bude unikátní. S tou si již můžete podrobně vyhrát. Na takovou stránku můžete umístit odkazy na možné alternativy – tím se zvyšuje šance, že návštěvník na webu zůstane i nadále a případně může i nakoupit.

Ponechání původní stránky

Ačkoliv se produkt třeba již neprodává, i tak můžete původní stránku ponechat publikovanou. Na stránku stačí uvést např. informaci o tom, že prodej již skončil. A proč to provést takto?

  • návštěvník zde najde alespoň specifikaci produktu nebo manuál apod.
    • na stránku se totiž může vracet zákazník, který produkt zakoupil v minulosti
    • zvyšujete šanci, že se zákazník příležitostně porozhlédne po webu a to je příležitost ke konverzi
  • stránka zřejmě už nebude mít takovou váhu, jako kdyby prodej pokračoval, ale stále může být zdrojem návštěv kvůli obsahu – zvláště, pokud má dobré pozice
  • opět můžete nabídnout alternativy k produktu

Jaký je tedy verdikt?

Těmito způsoby můžete primárně předejít tomu, aby návštěvník váš web neopustil. Kromě toho se tím zvyšuje šance, že případně dojde k požadované konverzi. To, že návštěvník neodejde ze stránky zpět do vyhledávání, je klíčové. Vyhnete se tím totiž i krátkému dwell timu nebo vysoké míře opuštění, což nejsou dobré signály pro vyhledávače.

Pokud získáte pozornost návštěvníka, nezahazujte ji tím, že mu zobrazíte standardní stránku 404. Nejen, že máte možnost z návštěvníka udělat zákazníka, ale dáváte tím i signál vyhledávači, že se návštěvník na vaši stránku proklikl správně.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit