Looker studio dříve Google Data Studio funguje jako efektivní online nástroj pro převod dat do vizuálních informativních sestav a dashboardů. Původně vzniklo v roce 2016 jako Google Data Studio, ale v říjnu 2022 Google tento nástroj přejmenoval na Looker Studio.
Tyto dva produkty fungovali zpočátku samostatně. Google Data Studio bylo levnou možností při propojení zdrojů dat a vytváření řídících panelů. Looker Studio se zaměřoval více na podniky.
Jak to často bývá zvykem, vytváření zprávy někdy trvá déle jako vyhodnocování skutečných statistik. Looker Studio vám teda umožní jednoduše a rychle dělat přehledy svých vlastních dat, přizpůsobovat je vašim potřebám a sdílet je. S Looker Studio můžete efektivně vytvářet informativní vizualizaci dat. Reporting dat je často skvělý nástroj pro marketéry a obchodníky a následně jejich klienty, které tento způsob datového nadhledu nad projektem vede k dělání více rozhodnutí založených na datech.
Výhody nástroje Looker Studio
- Profesionálně vypadající přehledy
- Jednoduché sdílení a spolupráce s ostatními
- Založeno na Cloudu – nemusíte se bát straty souborů
- Spojování dat z více zdrojů
- Umožňuje upravovat dashboardy a reporty
- Zdarma nebo za měsíční tarif (i zdarma poskytuje širokou škálu funkcí)
- Množství předpřipravených šablon
Jak používat Looker Studio
Na používaní Looker Studia potřebujete jenom Google účet. Po přihlášení do vašeho Google účtu přijděte na web https://lookerstudio.google.com/. Předtím, než začnete pracovat, seznamte se se svým nástrojem.
- Menu vlevo
- Vytvořit – vytvářejte nové přehledy, na začátek potřebujete zdroj dat
- Sdíleno se mnou – tady můžete najít sdílené projekty
- Vlastněno mnou – přehledy, které jste vytvořili nebo převzali vy
- Koš – dostanete se i k smazaným přehledům
- Šablony
- Panel nástrojů
- Přehledy – přístup k všem vašim vytvořeným přehledům
- Zdroje dat – přehled vašich zdrojů dat
- Průzkumník – zkoumejte nebo upravujte vaše grafy
- Vyhledávací panel
- Díky němu můžete rychle vyhledávat mezi vašimi přehledy
- Galerie šablon
- Přehled můžete vytvářet podle sebe nebo si dopomoct šablonou, ty naleznete v nabídce Galerie šablon, v horním rohu
- Seznam sestav
- Umožňuje seřazení podle: názvu, vlastníka i naposledy otevřeného přehledu
Jak s Looker Studio začít
Pokud chcete, aby výsledek zpracování dat za pomoci Looker Studia byl dobře provedený, soustřeďte se na několik věcí, které zaváží a dovedou výsledek do dokonalosti.
Postup práce s Looker Studio zahrnuje:
- Výběr šablony nebo řídícího panelu
- Připojení zdrojů dat
- Výběr relevantních metrik
- Sdílení přehledů
Pokud chcete pracovat s daty jako Google Analytics, Search Console i Google Ads i do Looker Studio se přihlaste stejným účtem.
V Looker Studiu můžete pracovat se šablonami, které můžete měnit nebo rozšiřovat podle vaší potřeby. Ideální je vybírat podle typu zobrazovaných dat.
💡Tip: Nesnažte se vtěsnat všechny data na jednu stránku. V šablonách můžete stránky přidávat a tím přizpůsobovat obsah podle toho, kdo bude vašim publikem při prezentování. Pokud prezentujete pro CMO, snažte se kromě hromady dat spíše zaměřit na ukázání toho, co funguje a ukázání pozitivního trendu, pokud něco funguje.
Jak dostat do Looker Studia data
Jste ve fázi přípravy, už víte, kam data umístíte, šablonu jste si vybrali zbývají data. Přejděte do sekce „Přidat zdroj dat“ a vyberte si z mnoha konektorů, které jsou k dispozici.
Co jsou Looker Studio Conectory
Looker Studio pracuje s vašimi daty. Jak ale data dostat do samotného nástroje. Na to slouží takzvané konektory. Ty propojují Looker Studio s vašimi podkladovými daty. Fungují jako nástroje, díky kterým můžete přenášet data z jednoho zdroje do jiného (například data z Facebooku do Looker Studia).
V době psaní článku má Looker Studio více než 850 konektorů, které vám pomohou přenést data z jakékoli populární marketingové platformy.
Jsou rozděleny na Google Conectors (Konektory Google), ale i Partner Concetors (Partnerských konektorů).
Konektory Google
Jsou vyvinuty samotným Looker Studio a jsou využívaný na připojení ke zdrojům dat a platformám, které vlastní Google.
- Google Sheets
- BigQuery
- Google Ads
- File Upload
- Amazon Redshift
- Display & Video 360
- Campaign Manager 360
- Cloud SQL for MySQL
- YouTube Analytics
- Google Analytics
- Cloud Spanner
- Google Ad Manager 360
- Google Surveys
- Google Cloud Storage
- MySQL
- Extract Data
- Microsoft SQL Server
- Search Ads 360
- Search Console
- PostgreSQL
Partnerské konektory
Neboli Partneři Looker Studia. Obvykle jde pro partnery, kteří se zaměřují na SEO, Data reporting, tracking. Tyhle konektory tahají data z různých zdrojů, včetně platforem sociálních médií, jako je Facebook Ads, Shopify, Semrush, AdRoll a mnoho dalších. Všechny konektory naleznete při vytváření nového přehledu.
Existuje ještě jeden typ konektorů a tím jsou Open Source konektory. Ty jsou vytvářený a udržovány Looker Studiem s otevřeným zdrojovým kódem.
Díky tímto konektorům přebírá Looker Studio všechny úkoly v souvislosti se synchronizací dat za vás.
Pečlivě vyberte metriky
I když Looker Studio nabízí mnoho metrik, je přizpůsobitelné. Místo kompletního výpisu dat, se raději soustřeďte na zobrazení relevantních metrik.
💡Tip: Metriky přizpůsobte tomu, co zajímavá vašeho klienta. Pokud ho zajímá povědomí o značce, do výběru můžete zařadit metriky jako CTR, počet zobrazení atd. Pokud takhle omezíte výběr, svému klientovi naznačíte, že víte, co ho zajímá a pečlivě monitorujete dané přehledy.
Úprava vašeho přehledu
Pokud chcete upravovat, změňte režim na „Upravit“. Můžete vždycky měnit i zdroj dat pro dané datové pole. Kromě toho, že můžete snadno měnit zobrazovaná data, můžete měnit i vzhled a dojem z prezentování vašich přehledů.
💡Tip: Zvolte si šablonu, kterou můžete vyladit k spokojenosti (barva písma i pozadí, jednotné barvy srovnávacích metrik, ale i správná zarovnání). Při pravidelném reportingu prostřednictvím Looker Studia dáte svým prezentacím podtón konzistence a vaše reporty budou vypadat uceleně a profesionálně. Pokus chcete měnit více tabulek a grafu najednou, jednoduše je vyberte a změny udělejte hromadně.
Filtrujte efektivně
Efektivnost Looker Studia spočívá i v šikovném využívaní filtrů. Můžete například seskupovat vybrané vizualizace a uplatňovat na ne filtry. Můžete pracovat například s filtrem časového období. Pokud se váš přehled skládá z více stránek, stačí aktualizovat data přes filtr (kde jste zahrnuli potřebné grafy na aktualizaci) a při výběre potřebného časového období se vám hromadně aktualizují.
Reporting s pomocí Looker Studia ušetří spoustu času. Pokud jste marketér nebo pracujete s daty a nechcete trávit hodiny aktualizací tabulek, reportujte data prostřednictvím efektivních nástrojů.
Autor: SEOPRAKTICKY.CZ
Použité zdroje:
- Looker Studio – Wikipedia [online]. [cit. 21. 09. 2023]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/Looker_Studio
- Looker Studio (New Google Data Studio): The In-Depth Guide [online]. [cit. 21. 09. 2023]. Dostupné z: https://www.searchenginejournal.com/google-looker-studio-beginner-guide/
- Looker Studio (Google Data Studio) Tutorial: Dashboard for Beginners | Coupler.io Blog [online]. [cit. 21. 09. 2023]. Dostupné z: https://blog.coupler.io/google-data-studio-tutorial-for-beginners/
- Free & Paid Google Data (Looker) Studio Connectors [online]. [cit. 21. 09. 2023]. Dostupné z: https://windsor.ai/best-google-data-studio-connectors/
- Top 10 Looker Studio (Google Data Studio) Connectors [online]. [cit. 21. 09. 2023]. Dostupné z: https://whatagraph.com/blog/articles/google-data-studio-connectors