Upozornění: Aktuálně jsme zaznamenali změnu ve fungování operátoru “allintitle:”. Google v některých případech nezobrazuje počet výsledků ve vyhledávání. KGR si proto můžete ověřit přímo v Collabimu přes funkci Změření KGR.
Pokud se v SEO oboru již nějaký čas pohybujete, jistě jste na termín “long tail” již narazili. Jedná se o výraz, který se používá pro specifická klíčová slova. Tato klíčová slova jsou unikátní tím, že se oproti obecným výrazům jedná o konkrétnější fráze.
Obecné výrazy vs long taily
Obecné výrazy mívají vysokou hledanost, avšak často také vysokou míru konkurence. Zajistit si dobré pozice ve vyhledávači na obecná klíčová slova je vskutku obtížné a v některých případech nereálné, jelikož soupeříte s obrovskou konkurencí, která na obecné výrazy cílí.
Long taily mívají oproti obecným výrazům nižší hledanost. Hledanost klíčových slov totiž postupně klesá s tím, jak se klíčová slova stávají konkrétnějšími. Tyto fráze však mívají nižší míru konkurence. Čím více je fráze specifičtější, tím je vyšší šance, že na ni cílí méně stránek. Může být proto snazší se na takové výrazy dobře umístit ve vyhledávání.
Nižší míra konkurence však není jediná výhodná vlastnost long tailů. Pokud vaše stránky cílí na konkrétnější fráze, máte vyšší šanci, že se z návštěvníka stane zákazník. Obecné fráze totiž poskytují mnoho výsledků, mezi nimiž uživatel stále ještě hledá. Vyhledáním konkrétnější fráze však dojde k odfiltrování obecných výsledků a návštěvník se tak dostává blíže k cíli.
Příklad
Pro lepší představu uvedu příklad. Oblíbil jsem si jablka Granny Smith. Prodávají je například v Albertu. Akcniletaky.com uváděly jablka Granny Smith v akci v roce 2018. Ani nevím, jestli jsem si je tenkrát koupil.
Obecná fráze “jablka” má relativně vysokou hledanost. S tou se však pojí i značná konkurence. Dalo by enormní práci, aby se nově vytvořená stránka s jablky Granny Smith umístila na předních pozicích – pokud by to bylo vůbec možné. Taktéž návštěvník bude muset vyvinout značné úsilí, aby stránku, která pojednává o jablkách Granny Smith, nalezl mezi hromadou výsledků pro klíčové slovo “jablka“. V případě, že však stránka bude cílit na konkrétnější frázi “jablka Granny Smith” – která má mnohem nižší hledanost, ale zároveň výrazně nižší konkurenci – šance, že se návštěvník dostane k vysněným jablkům, se zvýší.
Metoda KGR
Pro tento postup se osvědčila tzv. metoda KGR (doslova Keyword Golden Ratio). Princip této metody staví na vzorečku, ve kterém je pomocí měsíční hledanosti dané fráze vydělen počet výsledků obsahující tuto frázi v title stránky. Vzoreček si lze spočítat manuálně, nebo si můžete vhodné KGR kandidáty analyzovat pomocí analýzy KGR přímo v Collabimu.
Cílení na long taily může být relativně vhodný způsob, jak zlepšit pozici ve vyhledávačích. Zlepšením pozice se může zvýšit míra prokliku na vaše stránky, čímž můžete dosáhnout zvýšení návštěvnosti webu.