Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Jak využít lokální SEO na maximum

Předchozí část: Lokální SEO – velká konkurenční výhoda ve vyhledávání

Lokální SEO vám dá velkou konkurenční výhodu. Díky němu dovedete za menší peníze cílit přesněji na vaše zákazníky, a ještě působit na méně konkurenčním trhu. Stačí vědět, jak na to. V dnešním článku se to dozvíte.

Jaké hodnotící faktory jsou rozhodující pro lokální SEO?

Zdroj: Local Search Ranking Factors

Faktory ovlivňující vaše zobrazení v lokalizovaných výsledcích

  1. Signály z Google My Business (blízkost, kategorie, klíčová slova v titulku atd.) – 19 %
  2. Kvalita odkazů (Anchor text odkazu, autora webu s odkazem, množství odkazů atd.) – 17 %
  3. On-page faktory (existence NAP [název podniku, adresa, telefonní číslo], klíčová slova v titulcích, autorita domény atd.) – 14 %
  4. Zmínky (IYP/konzistence NAP, hodnota odkazů atd.) – 13 %
  5. Recenze (množství recenzí, rozdílnost recenzí, rychlost recenzí) – 13 %
  6. Chování (CTR, mobilní míra proklikovosti, check-iny atd.) – 10 %
  7. Personalizace – 10 %
  8. Sociální signály (Zapojení na Googlu, zapojení na Facebook, zapojení na Twitteru atd.) – 4 %

Faktory ovlivňující vaší pozici u lokalizovaných výsledků organického vyhledávání

  1. Signály z odkazů (Anchor text, autorita odkazové domény, počet odkazů atd.) – 30 %
  2. On-Page faktory (existence NAP [název podniku, adresa, telefonní číslo], klíčová slova v titulcích, autorita domény atd.) – 24 %
  3. Chování uživatelů (CTR, mobilní prokliky, check-iny atd.) – 11 %
  4. Personalizace – 9 %
  5. Zmínky (IYP/konzistence NAP, hodnota odkazů atd.) – 8 %
  6. Signály z Google My Business (blízkost, kategorie, klíčová slova v titulku atd.) – 7 %
  7. Recenze a hodnocení (počet odkazů, různorodost recenzí atd.) – 7 %
  8. Signály ze sociálních sítí (interakce uživatelů z Google+, Facebooku, Twitteru atd.) – 4 %

Lokální vyhledávání vám přinese nejlepší výsledky, pokud se zaměříte na následující oblasti:

  • Příprava webu
  • Práce s klíčovými slovy pro lokální SEO
  • Připojením do katalogů
  • Linkbuilding na webech v podobné lokalitě
  • Geolokační služby
  • Práce s recenzemi

Jak připravit web pro lokální SEO?

Mobilní/responzivní verze webu

V první řadě myslete na použitelnost responzivní, případně mobilní verze webu.

Lokální SEO cílí z velké části na uživatele smartphonů. Výzkumy prokázaly, že řada z nich hledá místní firmy přímo na mobilu. Pro uživatelskou přívětivost se tedy vyplatí této oblasti věnovat pozornost.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Vstupní stránka pro každou pobočku

Tohle platí především pro větší řetězce.

Pokud máte více poboček, vyplatí se každé z nich věnovat vlastní stránku. Přičemž u každé z nich myslete na:

  • Optimalizaci lokálních klíčových slov
  • Interní prolikování
  • Fotografie produktů, pobočky a okolí
  • Otevírací dobu
  • Adresu
  • Telefon
  • Embedované Google Maps na adresu pobočky

Strukturovaná data

Pro zvýšení proklikovosti a pozornosti ve výsledcích vyhledávání se vyplatí pracovat se strukturovanými daty. Dovedou v některých případech zvýšit proklikovost až o 12 %.

Vedle toho nabízejí uživatelům důležité informace hned ve vyhledávači a uživatel se pro jejich dohledání nemusí proklikávat až na web.

Strukturovaná data obsahují hned v náhledu SERPu například:

  • Telefon
  • Adresu
  • Hodnocení společnosti a produktu
  • Dostupnost produktu
  • Cenu produktu

Jak optimalizovat klíčová slova pro lokální SEO?

U klíčových slov byste měli zmínit:

  • Kraj (Jihočeský kraj)
  • Oblast (Šumava)
  • Města (České Budějovice)
  • Části města (Praha 1)
  • Ulice (Kněžskodvorská ulice)

Každá vstupní stránka by měla cílit minimálně na jednu z výše zmíněných kategorií klíčových slov. Pro vygenerování kombinací slov vám ušetří čas nástroj PPC Keyword Tool.

Výskyt klíčových slov si pohlídejte hlavně v těchto částech webu:

  1. Meta titulek – Jeden z nejdůležitějších hodnotících faktorů pro vyhledávače obecně. Kromě nich ho vidí i lidé v SERPu a relevance oblasti snáze povede k proklikům.
  2. Meta description – Obsah zde nemá přímý vliv pro algoritmy vyhledávačů. Uživatelé ale tento popisek čtou a zmínka o konkrétním místě je snáze povede k proklikům. Ty poté ovlivňují nejen pozici, ale i vaše celkové tržby.
  3. Nadpis H1 a jiné – Vyhledavače zohledňují v omezené míře i titulky v obsahu. Kromě toho pomáhají uživatelům v orientaci, a proto se vyplatí jim dát na vědomí, že se tematicky shodují s tím, co v rámci lokality hledají.
  4. URL – Není nutné zmiňovat lokální klíčové slovo v hlavní doméně. Dokonce bych vám to ani nedoporučoval, protože do budoucna se může rozsah vašich služeb změnit. Nicméně pro specifické stránky webu se důraz v URL na lokaci vyplatí.
  5. Textový obsah webu – Klíčová slova umístěte i do obsahu. Zde ale více než kde jinde platí, že přednost má čtivost před hustotou hledaných frází. Balast opakujících slov bez zjevného významu vám moc plusových bodů nepřidá.
  6. Atribut ALT v obrázcích – Tuto oblast stále hodně webů podceňuje. Přitom jde o šikovné místo, kde výskyt klíčových slov uživatele neobtěžuje.
  7. Texty odkazů – Text odkazů se v omezené míře promítá i do vlivu na pozice.

U HTML tagů nezapomeňte zmínku pro lokalitu a jazyk. Pro Čechy jde například o:

<html lang=“cs-CZ“>

Dbejte na konzistentnost NAP

NAP znamená zkratu slov:

  • NAME (Název)
  • ADDRESS (Adresa)
  • PHONE NUMBER (Telefonní kontakt)

Tyto tři atributy tvoří úplný základ pro lokální SEO. Vy byste měli pohlídat, aby se všechny tyto informace na všech marketingových kanálech shodovaly. Na webu, mapách, aplikacích, katalozích atd.

Google tuto konzistentnost zohledňuje a připisuje jí plusové body. V opačném případě vám hrozí snížení hodnocení.

Jak pracovat s katalogy s ohledem na lokální SEO

Google My Firm lokální vyhledávání
Zápis v katalogu Google Moje firma patří k základům lokálního vyhledávání.

Adresáře firem na Googlu a Seznamu

Jmenovitě myslím:

Oba vyhledávače své služby zvýhodňují ve vyhledávání. Proto se objevují na předních pozicích. Toto berte jako naprostý základ, pokud to myslíte se zájmem o lokální SEO vážně.

U Google My Business vyplňte především:

  • Název firmy
  • Adresu
  • Kategorii
  • Telefonní číslo
  • URL na landing page vybrané pobočky
  • Štítky

Vyplatí se také uveřejnit fotografie, které vizuálně doplní dlouhé a unikátní popisky vašeho byznysu.

Na portálu Firmy.cz vyplňte bez váhání vše. Věnujte zvláštní pozornost zejména:

  • Kategorii
  • Otevírací době
  • Adrese
  • Pobočce
  • Kontaktním údajům

Na Firmy.cz si můžete vybrat mezi placenou a neplacenou inzercí. Z hlediska lokálního vyhledávání fungují obě podobně. Placená vás ale posune na vyšší pozice než profily na neplacených účtech.

Lokální katalogy

Regionální katalogy s jasně vymezeným polem působnosti a dosahem své obslužnosti. Jednoduše řečeno, potřebujete-li oslovit své zákazníky v určitém regionu, prezentujte v katalogu na takový region zaměřeném. Například:

idatabaze.cz (Praha, Ústecký, Liberecký a celý Středočeský kraj)

netfirmy.cz (Pardubický a Královéhradecký kraj)

netkatalog.cz (Vysočina, Jihočeský, Plzeňský a Karlovarský kraj)

ekatalog.cz (Jihomoravský, Zlínský, Olomoucký a Moravskoslezský kraj)

Všechny tyto katalogy sdružují užitečné informace o firmách a institucích z vymezeného teritoria. Prezentací v každém z těchto katalogů zároveň získáváte kvalitní oborový zpětný odkaz.

Obecné katalogy

Lidé dříve často využívali Zlaté stránky pro telefonní čísla. Dnes je z nich i hojně navštěvovaný online katalog.

Nemusíte nutně mít zápis ve všech existujících katalozích. Většinu z nich nikdo nepoužívá a váš výskyt v nich tedy postrádá smysl.

V úvahu pro lokální SEO připadají například:

Oborové katalogy

Pro většinu oborů na internetu najdete specializované katalogy, kde najdou zastoupení jednotlivci i společnosti ve vybraném oboru.

Pro vybrané obory zvažte například:

Vzdělání:

Nábytek, bytové doplňky

Rybářské potřeby

Ubytování

Zdravotnictví

Geolokační služby

Lokola lokální SEO
Jedna z nejznámějších geolokačních služeb je projekt Lokola.

Rozvoj mobilního vyhledávání podněcuje každý rok větší uživatelský zájem o geolokační aplikace. Lidé stále víc vyhledávají věci v blízkém okolí přes mobily než přes klasické desktopové vyhledávání.

Věnujte pozornost například:

Linkbuilding s podniky ve stejné lokalitě

Vytipujte si firmy v okolí, které by s vámi byly ochotny směnit odkazy. Místní hotel může například doporučit restauraci poblíž a podobně.

Zvažte rovněž možnost odkazu na stránkách města, kde sídlí vaše pobočka. Vedle vyhledávacího skóre si tím zvyšujete šanci nalezení pro turisty, kteří jako první navštíví weby měst.

Pečování o recenze a hodnocení

U vyhledávačů platí 2 jednoduché zásady:

  • Firma s větším počtem hodnocení si vede lépe než společnost s méně recenzemi
  • Podnik s kladnějším hodnocením se umístí výše než firma s horším

Pro začátek si snažte opatřit alespoň 5 hodnocení pro Google My Business a Firmy.cz. Požádejte o hodnocení stávající či minulé klienty, v krajním případě i vaše známé.

Vše ale postupně. Příliš velký nával pozitivních ohlasů vede oba vyhledávače k podezřívavosti a nemusí je brát v potaz.

Snažte se na hodnocení také odpovídat. Vedle vyhledávačů to ocení i vaši potencionální zákazníci, kdy ukážete, že si názoru jiných ceníte.

Platí to zejména u negativních ohlasů. Kromě projevení odvahy se vám také může stát, že po přečtení vaší konstruktivní reakce recenzent změní výsledné hodnocení k lepšímu. Pouhá snaha o pochopení a vstřícnost dělá divy.

Pro sledování zmínek na internetu vyzkoušejte tyto 2 služby:

Vedle internetových stránek sledujte i aktivitu uživatelů o vás na sociálních sítích. Dnes více než dříve platí, že jeden uživatel má díky nim moc vaše jméno rozšířit mezi stovky až tisíce dalších lidí. V dobrém i špatném slova smyslu.

Průzkum SERPu v květnu 2021

V květnu 2021 jsme se zaměřili na průzkum lokálního SEO v Google SERPu a vytvořili jsme společně s našimi partnery z Taste případovou studii s výsledky tohoto průzkumu.

Pohlídejte si pozice s ohledem na lokální vyhledávání

Výsledky zaměření na lokální SEO obvykle nepoznáte hned. Často se projeví až v řádech měsíců a let. Přesto existuje jedna oblast, kterou vysledovat dokážete.

Pozice klíčových slov s přihlédnutím na vybranou lokalitu. Jak?

Nástroj Collabim tohle zvládne okamžitě na pár kliků. Po zadání vašeho webu, lokality a klíčového slova hned vidíte, jak na tom jste. Neváhejte a zkuste zdarma plnou verzi na 30 dní.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit