O optimalizaci stránek pro vyhledávače koluje obrovské množství polopravd, mýtů, dezinformací a nepodložených nesmyslů. Chcete-li SEO studovat, získávat funkční tipy a rady, vždy vyhledávejte informace z autoritativních zdrojů. Obezřetní buďte vůči radám na diskuzních fórech a sociálních sítích. Pokud nějakou informaci dostáváte, vždy pátrejte po zdroji, splňuje-li podmínku důvěryhodnosti a autority.
I důvěryhodné zdroje vždy sledují svoje záměry a cíle. Proto vždy používejte selský rozum a informace neberte jako absolutní dogma. Např. analytický nástroj Ahrefs zaměřený na analýzu zpětných odkazů vždy bude tuto disciplínu dávat do popředí a většinu případových studií bude dělat na toto téma. To však neznamená, že by zpětné odkazy byly tou nejdůležitější činností v optimalizaci stránek.
Stejně tak Google sleduje svoje zájmy, a ne všechny předkládané informace pro nás musí být na 100 % relevantní.
Většina zdrojů uváděných v této kapitole je bohužel v angličtině, výrazná menšina je v češtině.
Zdroje informací od Googlu a Google Search příručky
Stránka Google Search příručky slouží jako průvodce pro vývojáře, kterým má pomoci s optimalizací stránek pro zlepšení výsledků v organickém vyhledávání:
Google Search příručky: https://developers.google.com/search/docs/guides/get-started
Na tomto místě tak získáte informace o základech ve vyhledávání, indexaci, mobile-friendly obsahu, řešení JavaScriptu, AMP stránkách, rozšířených výsledcích vyhledávání (strukturovaných datech), podcastech a API.
Chcete-li být v obraze, můžete zde sledovat všechny novinky v dokumentaci pro vývojáře.
Novinky v dokumentaci pro vývojáře: https://developers.google.com/search/updates
Také si můžete přečíst několik případových studií, využít nástroje pro testování nebo pátrat po odpovědích na vaše otázky v nápovědě pro Search Console, dokumentaci nebo vyřešit problémy s hacknutými stránkami.
Případové studie:
https://developers.google.com/search/case-studies/overview
Přehled debug nástrojů Googlu:
https://developers.google.com/search/tools
Nápověda:
https://developers.google.com/search/help
Google Webmaster Central Blog
Zprávy přímo od zdroje získáte na oficiálním blogu Googlu pro správce obsahu. Google na tomto blogu sdílí aktualizace týkající se procházení, indexování a hodnocení.
https://webmasters.googleblog.com/
Doporučit mohu také oficiální stránky YouTube kanál Google Webmasters, který přináší různé typy video obsahu (Search Console Training, kurzy optimalizace pro začátečníky, zpravodajství ze světa optimalizace, otázky a odpovědi).
Velmi oblíbeným pořadem je Google Webmaster Central Office-hours, kde si můžete poslechnout odpovědi na otázky od Johna Muellera z Googlu.
John (@JohnMu) | Twitter. Twitter. It’s what’s happening. [online]. Copyright © 2020
Twitter [cit. 20.03.2020]. Dostupné z: https://twitter.com/johnmu
Google Search Console: Pokyny pro webmastery
Budete-li se řídit uvedenými obecnými pokyny, usnadníte tím Googlu vyhledání, indexování i hodnocení vašeho webu.
V nápovědě získáte základní pokyny pro tvůrce obsahu, obecné pokyny, pokyny pro konkrétní obsah a pokyny pro zajištění kvality.
Pokyny pro webmastery:
https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=cs
Obecné pokyny:
- Pomozte Googlu najít vaše stránky
- Usnadněte Googlu pochopení vašich stránek
- Usnadněte návštěvníkům používání vašich stránek
Základní principy zajištění kvality:
- Vytvářejte stránky především pro uživatele, nikoli pro vyhledávače.
- Neoklamávejte uživatele.
- Nepoužívejte triky, které mají za cíl zvýšit hodnocení ve vyhledávačích. Obvykle je dobré zamyslet se, zda by vám nevadilo, kdyby se o vašem jednání dozvěděli správci konkurenčního webu nebo zaměstnanci společnosti Google. Další vhodné otázky jsou „Pomáhám tímto svým uživatelům? Dělal(a) bych to, kdyby vyhledávače neexistovaly?“
- Zamyslete se, co dělá vaše webové stránky jedinečnými, hodnotnými a poutavými. Snažte se, aby vaše stránky oproti ostatním stránkám v oboru vynikaly.
Kurz Googlu: Začínáme s optimalizací pro vyhledávače
Online příručka SEO je určena všem lidem, kteří vlastní, spravují, zpeněžují nebo propagují obsah na internetu prostřednictvím vyhledávání Google.
Tento kurz je užitečný pro začínající správce obsahu, kteří se díky kurzu seznámí s tím, jak Googlu předkládat obsah, jak tvořit strukturu stránek, uspořádat hierarchii webu, optimalizovat obsah, optimalizovat obrázky, optimalizovat stránky pro mobilní zařízení atd.
Začínáme s optimalizací:
https://support.google.com/webmasters/answer/7451184
Zdroje informací od Seznamu
Nevynechám ani největší tuzemský vyhledávač Seznam.cz.
Nepříliš obsáhlou znalostní bázi k fulltextovému vyhledávání najdete na stránkách nápovědy.
Fulltextové vyhledávání: https://napoveda.seznam.cz/cz/fulltext-hledani-v-internetu/uvod-do-vyhledavani/