Dostat se na dobré pozice ve vyhledávačích je cíl snad každého majitele webu. Pokud se však snažíte úpěnlivě umístit na nějaké klíčové slovo více stránkami, může nastat tzv. “kanibalizace klíčových slov” (originálně keyword cannibalization).
Co je kanibalizace klíčových slov?
V případě, že se více stránek webu zobrazuje na stejný vyhledávací dotaz, jednotlivé stránky si navzájem mohou konkurovat. Vyhledávače obvykle nezařadí více než dvě URL jedné domény na stejnou stránku ve vyhledávání. Může se tedy stát, že se právě stránka, kterou byste si přáli cílit na daný výraz, ocitne na horší pozici. S nižší pozicí bude stránka pravděpodobně mít i nižší míru prokliku z organického vyhledávání a tím pádem i nižší šanci, že na této stránce nastane konverze.
Příklad, kdy dochází ke kanibalizaci
Představme si obchod s batikovanými tričky. Obchod publikuje na svém webu článek o tom, jak si lze vyrobit batikované tričko. Titulek stránky zní například “Návod pro výrobu batikovaného trička” a obsahuje podrobný postup k výrobě. Po čase se však majitel webu rozhodne publikovat ještě druhou stránku s titulkem “Jak si vyrobit batikované tričko” (třeba proto, že zahrnuje další postupy). Stránky však cílí na stejná klíčová slova a mají podobný obsah a proto si budou vzájemně konkurovat.
Search intent
Existují však případy, kdy více stránek webu skutečně cílí na stejné klíčové slovo a přesto se o kanibalizaci klíčových slov nejedná. Vyhledávač se totiž snaží odhadnout tzv. záměr hledače (user intent / search intent) a podle toho poskytne výsledky k vyhledanému dotazu. Podle dotazu se vyhledávač snaží rozlišit, zda se jedná o “informativní” dotaz (např. postup, jak si vyrobit batikované tričko), prodejní dotaz (tzn. nákup produktu – batikované tričko), nebo geolokační dotaz – tedy zda uživatel náhodou nehledá službu ve svém okolí (např. obchod s oděvy).
Vyhledávač tedy na základě záměru uživatele rozlišuje různé kategorie výsledků. V případě, že více stránek webu cílí na stejná klíčová slova, ale každá ze stránek spadá do jiné kategorie (např. prodejní stránka s produktem + článek s návodem), pak si stránky ve skutečnosti nekonkurují.
Příklad
Uveďme si opět příklad na obchodu s batikovanými tričky. Web cílí například na klíčové slovo “batikované tričko” prodejní stránkou se samotným tričkem a zároveň na stejný výraz cílí článkem, který popisuje, jak si batikované tričko vyrobit. V takovém případě si tyto stránky konkurovat nebudou, jelikož každá ze stránek cílí na dané slovo v jiném kontextu. Ke kanibalizaci v tomto případě tedy nedochází.
Jak se tedy vyhnout kanibalizaci klíčových slov?
Spíše než na obecné výrazy je vhodnější cílit na konkrétnější fráze – tzv. long taily. Konkrétnější fráze totiž mnohem lépe vystihují zaměření dané stránky. Výraz “jak si vyrobit batikované tričko” je tedy mnohem konkrétnější fráze, než pokud by stránka cílila na výraz “batikované tričko“. Užitím konkrétnějších výrazů se můžete vyhnout tomu, že si vaše stránky budou konkurovat.
Pokud již ke kanibalizaci dojde, pak obvyklým řešením je sloučení obsahů stránek na tu URL, která se umisťuje na lepší pozici.
V případě, že byste si přáli ověřit, zda u vašeho webu dochází ke kanibalizaci, Marketing Miner na svém blogu detailně popisuje postup, jak kanibalizaci klíčových slov identifikovat.
Jak může Collabim pomoci s kanibalizací klíčových slov?
Pokud byste si přáli ověřit, zda si některé stránky vašeho webu konkurují, stačí se podívat na přehled Historie změn cílových stránek v sekci Stránky.
Zde již uvidíte konkrétní klíčová slova a změny v cílových stránkách, které se na dané slovo umisťují. Pokud je při měření zaznamenáno, že se pro dané slovo změnila cílová stránka vašeho webu, na tomto přehledu můžete zkontrolovat, jaká stránka se původně umisťovala pro příslušnou frázi a jaká stránka se na frázi umisťuje aktuálně.
Historii změn cílových stránek najdete taktéž na detailu klíčového slova.
Více pro analýzu klíčových slov – proč je důležitá a jaký je postup při tvorbě analýzy krok za krokem se dočtete v článku Analýza klíčových slov: kompletní průvodce postupem.