Často se nás ptáte na způsoby získání zpětných odkazů (anglicky backlinks) na váš web. Rozhodli jsme se proto sepsat návody pro jejich bezplatné zjištění. Hned se k tomu dostaneme, nejprve si ale pojďme ujasnit, o čem se bavíme.
Co jsou zpětné odkazy na web?
Zpětný odkaz (backlink) znamená vazbu mezi dvěma weby. Jeden odkazuje na druhý, nejčastěji pomocí “prokliku”. Zpětné odkazy se také někdy označují anglickým termínem “incoming links”, nebo-li příchozí odkazy. I v roce 2021 hrají velmi důležitou roli v SEO.
Tak, to bychom měli. Jdeme na návod. Na úvod si ale ještě zodpovíme zásadní otázku – Proč je vlastně důležité znát zpětné odkazy?
- Máte přehled nad provázaností vašeho obsahu s internetem
- Máte přehled o tom, co se o vás kde píše
- Kvalitní zpětné odkazy na kvalitních webech přispějí ke zlepšení vaší pozice ve vyhledávání
- Odkazy z nedůvěryhodných stránek mohou vaši pozici naopak zhoršit
- Můžete zjistit strategii budování zpětných odkazů konkurence, což vám ukáže cestu pro další získávání zpětných odkazů
- Zpětné odkazy můžete také využít v rámci SEO analýzy webu
A teď už k tomu, kde můžeme zpětné odkazy zjistit. A ideálně zdarma.
1. Zpětné odkazy v Google Search Console
Nejprve se podíváme na získání seznamu zpětných odkazů z Google Search Console.
Na úvodní stránce vašeho projektu vyberte z levého menu položku „Odkazy”.
Otevře se vám nabídka, ze které vyberte „Nejčastěji odkazující weby“. Pro zobrazení kompletního přehledu odkazujících webů klikněte pod tabulkou na možnost „Další“.
Zobrazí se vám jednak celkový počet externích odkazů, ale také přehled webů, z nichž k vám zpětné odkazy směřují. Pro získání více informací můžete klinout na libovolný web, což vás přesměruje na nejčastějí cílové stránky, na které vybraný web odkazuje. Data si můžete vyexportovat do souboru csv nebo do google tabulky.
2. Zpětné odkazy v Google Analytics
Nyní se podíváme na získání zpětných odkazů z Google Analytics.
Na úvodní stránce vašeho projektu zvolte v bočním panelu možnost „Akvizice“. Rozbalí se vám nabídka, ve které vyberte položku „Veškerá návštěvnost“.
Rozbalí se vám další možnosti, ze kterých klikněte na „Kanály“. Z tabulky poté vyberte položku „referral“.
V tabulce se vám zobrazí zdroje zpětných odkazů uspořádané do skupin (např. accounts.google.com). Pro zjištění konkrétních adres zpětných odkazů kliněte na konkrétní zdroj nebo klikněte na možnost „Sekundární dimenze“ nad výpisem zdrojů a do vyhledávacího políčka začněte psát „Trasa odkazujících zdrojů“ a následně tuto položku vyberte.
Nyní se vám zobrazí všechny vnější odkazy, které odkazují na vaši stránku za zvolené časové období.
3. Monitor Backlinks
Mezi další nástroje, které umožňují zjišťovat zpětné odkazy je Monitor Backlinks, kde máte po dobu 29 dní bezplatnou verzi.
Po založení a potvrzení účtu se přihlašte. Následně je nutné vybrat doménu, pro níž chcete data získat. Skvělou funkcionalitou je napojení na účet Google Analytics, ale můžete přidat doménu i ručně.
V dalším kroku se vás Monitor Backlinks zeptá, zda chcete přidat stránky konkurence. A to chcete 🙂 Ve zkušební verzi máte možnost přidat maximálně dva konkurenční weby.
Po přidání konkurenčních stránek se dostanete do dalšího okna, kde přidáte svá klíčová slova a lokalizaci vyhledávače. Monitor Backlinks umožnuje vybrat “pouze” Google. Zadaná klíčová slova budou vyhodnocována jednou týdně.
Následně pro vás aplikace vytvoří první analýzu, která se zobrazí při každém přihlášení. A je toho opravdu hodně, co Monitor Backlinks umí. Nás ale zajímají zpětné odkazy. Po kliknutí na tlačítko “Backlinks” se zobrazí podrobnější struktura odkazů.
Tento nástroj najde odkazy dostupné z vyhledávače Google a ve výchozím rozložení je všechny zobrazí. Můžete však využít různé předpřipravené filtry nebo si přidat nové. Můžete také ručně přidat další odkazy a to i pomocí importu souboru. V okně s výsledky vidíte odkazující stránku a text, na němž je odkaz umístěn.
Výsledky je možné třídit podle několika kritérií, pokud byste je však chtěli vyexportovat, tak si už musíte připlatit.
4. MOZ
Mezi další užitečné nástroje patří aplikace MOZ. Na domovské stránce této aplikace zvolte v horním menu možnost „Free SEO Tools“.
Sjeďte na stránce trochu dolů a klikněte na položku „Link Explorer“. Do vyhledávacího políčka zadejte URL vašeho webu. V této chvíli po vás bude MOZ chtít registraci. Nemusíte se bát, v základu máte 30 dní na vyzkoušení zdarma.
Po vyhledávání se vám zobrazí následující přehled. Všimněte si sekce „Inbound Links“. Sjeďte trochu dolů a následně uvidíte seznam externích odkazů.
Verze zdarma vám jich ukáže pouze 50, ale můžete si je vyexportovat do csv souboru. MOZ pro vyhledané stránky a jejich domény počítá index, který by měl odrážet jejich potenciál získat vysoký ranking ve vyhledávačích. Zajímavý ukazatel je také Spam Score, který vyjadřuje podíl obdobných stránek, které byly penalizovány Googlem.
Pro získání informací o kvalitě webových stránek můžete využít také nástroj MOZ Rank.
5. Linkody
Mezi speciální aplikace pro hledání zpětných odkazů patří bez pochyby Linkody, která vám nabízí 30 dní na vyzkoušení zdarma. Po registraci se přihlaste, poté můžete přidat svůj web pomocí účtu Google Analytics a následně i pomocí Ahrefs. Propojení můžete také přeskočit a URL zadat ručně.
Po znovunačtení stránky se zobrazí seznam všech zpětných odkazů včetně jejich URL. Linkody pro zjištěné odkazy uvádí řadu informací včetně spam score od MOZ a ranking z Alexy, ale zkušební verze neumožňuje export dat.
Další nástroje pro získání informací o zpětných odkazech
Pokud chcete se zpětnými odkazy pracovat dlouhodobě zvažte pořízení některého z placených nástrojů. Uvádíme ty nejznámější z nich:
Získávání zpětných odkazů však není všechno! Pokud si vytvoříte databázi o jejich informacích, můžete je efektivně spravovat v Collabimu.
Doufáme, že vám tento článek pomohl zorientovat se v některých z nástrojů a zároveň vám ulehčil práci s hledáním možností, jak seznamy zpětných odkazů získávat a spravovat. Pokud najdete zajímavý nástroj, který zde nebyl uvedený, budeme moc rádi, když se s námi podělíte.