Dneska nám majitel internetového obchodu, který se primárně zabývá prodejem kabelek, Tomáš Koleň, prozradí, jak jeho e-shop exceluje díky kvalitnímu SEO a Collabimu.
SEO začíná u klíčových slov
Původně jsem na e-shopu prodával hlavně sluneční brýle. Produkty ale nakonec přerostly až k prodeji batohů a kabelek. Dneska tvoří zhruba půlku z celkového prodeje. Abych měl šanci na umístění ve výsledcích vyhledávání, začal jsem se zajímat o klíčová slova. Přece jen, prodejců kabelek je víc než dost.
Začal jsem soupisem
Nejdůležitější na začátku je soupis klíčových slov. Ten mi pomohl pochopit, jak návštěvníci webu přemýšlejí. Pod jakými slovními spojeními hledají moje produkty. Skvělým příkladem jsou svatební kabelky. Tentýž produkt lidé hledají i pod pojmem kabelka na svatbu. Jsou to synonyma.Takže asi chápete, že těch slov bylo opravdu hodně. Navíc, aby se výběr zkomplikoval, každé slovo má vlastní hledanost a konkurenci na Googlu.
Na obrázku výše vidíme několik příkladů. Abych dosáhl tisícové hledanosti, do svého soupisu jsem zakomponoval desítky klíčových slov. Každé z nich mělo relativně vysokou hledanost v řádu desítek. Celkem jsem použil zhruba 200 klíčových slov.
Jak fungují klíčová slova?
Zde zmíním starou dobrou SEO poučku. Čím méně konkurenční výraz s rozumnou hledaností použijeme, tím rychleji se projeví proces SEO na našem webu. Naopak účinek často hledaných klíčových slov s vysokou mírou konkurence se projeví až po několika měsících. Tedy pokud toužíme po umístění v TOP 3.
Následovalo prolinkování e-shopu
Celkem jsem měl 2 000 druhů kabelek a všechny jsem je potřeboval roztřídit do kategorií. Nejprve jsem je dělil klasicky dle typu. Například kabelka přes rameno, shopper kabelka nebo svatební kabelka. Celkem jsem vytvořil 30 kategorií – což je ohromné množství. Takže jsem následně vybral hlavní skupiny, které jsem umístil do menu. Ostatní jsem nalinkoval do podkategorií. Typickou ukázkou jsou večerní kabelky. Jsou vyhledávané, ale zároveň nejsou tak populární, aby měly svou vlastní sekci.
Jak funguje doprovodné prolinkování?
Právě podkategorie pomáhají robotům snadněji prohledat celý web. Dostanou se lépe k požadovaným informacím a stejně snadno k nim zavedou i návštěvníky e-shopu. E-shopy, které neřeší prolinkování a podkategorie obecně mívají problémy s indexací. Roboti nemohou snadno projít celý web, a tak některé kategorie prostě ignorují.
Uživatel nic nepozná, ale…
Pravdou je, že uživatel si ničeho nevšimne. Prostě si vybere nejrelevantnější výsledek a nezáleží, zda jde o váš e-shop, či nikoli. Pro nás, jakožto majitele e-shopu, jde však o zásadní problém.
Popisky, titulky a nadpisy
Popis webu a každé stránky na něm je jeden z nejdůležitějších prvků SEO. Od popisku se odvíjí míra prokliků, protože popisek robotům říká, o čem webové stránky jsou. Do popisku používáme klíčová slova kvůli vhodné optimalizaci. Ale pozor. Klíčová slova v popisku neovlivňují pozici webu ve vyhledávání. Pokud svůj popisek klíčovými slovy doslova „vytapetujeme“, Google náš web začne ignorovat.
Kvalitní linkbuilding
Dříve jsme jakožto SEO specialisti zpětné odkazy získavali registrací v kdejakém katalogu. Odkazy jsme pak naházeli do patičky a bylo to. Dneska to funguje jinak. Nejlepší způsob pro získání kvalitního zpětného odkazu je spolupráce s blogery. Jednoduše věnujeme produkty do soutěží. Díky tomu na náš web odkazuje celá řádka linků. Ale to není všechno! Linkbuiding považuji i jako způsob navázání vztahu s danými blogery.
Co jsem začal jako první využívat v Collabimu?
Collabim má pro linkbuiding skvělou funkci – modul evidence odkazů. Dříve jsem totiž používal excelovskou tabulku. Tam jsem si evidoval odkazy, publikované články a jména blogerů, se kterými jsem už spolupracoval. Taky jsem si tam zapisoval probíhající soutěže a další související záležitosti.
Modul evidence odkazů
Když jsem konečně zabruslil do hloubky Collabimu, začal jsem využívat právě modul evidence odkazů. Práce s odkazy je různorodá. Získání jednoho může trvat minuty, ale i hodiny. Všechno závisí na kvalitě i kvantitě. Kvalitní odkaz však zahrnuje fakturaci a komunikaci, takže se můžeme bavit právě o té hodině. Collabim veškeré časové záležitosti okolo odkazů hlídá a informuje mě o nich. Pak vím, kolik času jsem nad kterým odkazem strávil.
Když ztratíme odkaz
Bohužel je součástí linkbuildingu i ztráta získaného odkazu. Stává se to v případě, kdy daný bloger ukončí svou činnost. A to je v této oblasti celkem běžný problém. Také se tak stane v případě, kdy bloger přesídlí na jinou doménu. Například z třetího řádu do druhého nebo zkrátka změní název svého projektu. Někteří blogeři naopak dávají link pouze na rok. Pak odkaz zaniká.
Jak na e-shopu vzrostla návštěvnost?
Nyní se přesuneme k výsledkům z Google Analytics. Graf níže ukazuje jednu z kategorií kabelek. Začal jsem ji zdokonalovat v polovině minulého roku a graf ukazuje, že výsledky už se začínají projevovat.
Z čistě organické návštěvnosti e-shopu moje tržby vzrostly o celých 44 %. Nejvíce práce jsem udělal v říjnu a listopadu v roce 2018. Některé kroky jsem udělal už dříve, ale Google změny zaindexoval až později.
Druhý graf výše ukazuje, že jen díky SEO byl nárůst návštěvnosti necelých 44 %. A to jsme nezapočítali další kategorie e-shopu a jiné formy marketingu.
Jak můj pokrok vychází časově?
Analyzoval jsem stovky klíčových slov. Nakonec jsem vytipoval svá vlastní, která jsem se rozhodl použít. Pouze toto mi odhadem zabralo 300 hodin. V celoročním horizontu mi už podobné úpravy klíčových slov zaberou zhruba 5 hodin měsíčně. Linkbuildingu a technickým aspektům webu se věnuji okolo 5 až 10 hodin. Celkem se tedy můžeme bavit o 15 hodinách měsíčně věnovaných SEO.
Kdy se mi vrátily výsledky mojí práce?
Výsledky se začaly projevovat během půl až jednoho roku. Navíc se stále zlepšují, což mi umožňuje věnovat svůj čas jiným projektům.