Také už možná víte, že vhodnými úpravami obsahu webových stránek pro internetové vyhledávače (optimalizací nebo zkráceně SEO) je možné dosáhnout zlepšení pozice Vaší webové stránky mezi ostatními výsledky vyhledávání. A tím i zvýšení neplacené návštěvnosti. Ale kde začít…
Možná jste již četli různé návody jak na SEO, nebo jste narazili na náš článek Co je to SEO, nebo na některé další články (například z naší Akademie), ale stále máte v optimalizaci pro vyhledávače řadu nejasností.
Pokud jste dospěli k závěru, že na optimalizaci webu sami nestačíte, ale zároveň chcete využít potenciál, který SEO nabízí, pak je na místě sáhnout po specialistovi, například po těch, které Collabim doporučuje.
Co všechno obnáší optimalizace
Nelze najít univerzální návod, protože každý projekt je unikátní. Někde je třeba zapracovat více na obsahu, jinde je nutné poladit technické parametry webových stránek. Každý projekt bude mít odlišnou cílovou skupinu a teritorium působnosti, každý obor má svá specifika.
SEO se skládá z mnoha dílčích aktivit. Pokud chcete vylepšit obsah stránky, hledejte copywritera nebo SEO konzultanta. Pokud už máte vyšperkovaný obsah a skvělou architekturu stránek, pak je možná potřeba zaměřit se na off-page faktory. V takovém případě budete potřebovat “linkbuildera”, tedy člověka, který zajišťuje zpětné odkazy vedoucí na Váš web. Disciplín v internetovém marketingu je však mnohem více.
Jak poznat kvalitního SEO specialistu
Optimalizace webových stránek je komplexní záležitost, proto nelze očekávat, že po sepsání jednoho, byť kvalitního článku, se vyšvihnete zázračně vysoko. Někdy však můžete narazit právě na takového “experta”, který Vám naslibuje hory, doly.
O tom, jak poznat nekvalitní a podloudné SEO specialisty, je hezky pojednáno například na blogu shoptetu. Článek Jak poznat SEO, které vám nepomůže, je sice trochu starší, ale stále platný.
K tomu bychom ještě doplnili pár dalších poznávacích znamení kvalitního SEO specialisty:
- má dostatečné a dohledatelné reference
- komunikuje s Vámi a zajímá se o Vaše názory
- v navrhovaných opatřeních reflektuje Vaše cíle
- používá různé nástroje (základem je Google Search Console a Google Analytics)
- a to i placené (např. Collabim;), Ahrefs, Majestic, aj.)
- zajímá se o přístupy do redakčního systému Vašeho webu
- nemá přemrštěné cenové požadavky
U posledního zmíněného bodu se ještě chvíli zastavíme. Z dlouhodobého pohledu se výdaje vynaložené na optimalizaci obsahu webových stránek vrátí. Pokud se dělá dobře… Investice do SEO specialisty se Vám musí dokonce násobně vrátit, i když to nebude druhý měsíc spolupráce. Mlýny Google a (obzvláště) Seznamu melou pomalu, ale jistě, takže vynaložené úsilí a peníze by se měly za několik měsíců projevit zlepšením pozic ve výsledcích vyhledávání a přílivem organické návštěvnosti.
Jaká je cena SEO specialisty?
Optimalizace webových stránek se může skládat z mnoha dílčích úkonů, proto se i cena odvíjí od rozsahu prací. Ceny se také mohou lišit podle regionu. Jsou různé způsoby, jak ocenit práce na optimalizaci Vašich webových stránek.
- rámcová smlouva
- měsíční paušál
- hodinová sazba
- podíl z tržeb
- různé varianty předchozích
V případě hodinové sazby si dejte pozor na to, aby odborník do výčtu aktivit nezahrnul pro Vás zbytečné položky. Nejlepší způsob, jak se vyvarovat nepříjemnému překvapení v podobě přemrštěných cenových nároků SEO specialisty nebo agentury, je předem si domluvit (ideálně smluvně), na čem se bude pracovat, a maximální hodinovou dotaci prací.
Na trhu se vyskytuje velké množství různých subjektů nabízejících své služby v SEO, které můžeme rozdělit do tří skupin:
1. SEO specialisté
různorodá skupina, kde se najdou jak šarlatáni, tak kvalitní odborníci. Zpravidla jsou podstatně levnější než zbylé dvě kategorie dodavatelů. Ceny se pohybují v průměru mezi 200 až 1000 Kč za hodinu.
2. SEO agentury
často pro ně pracují SEO specialisté, dokážou pokrýt velké portfolio služeb. Většinou pracují za měsíční paušál nebo na základě rámcové smlouvy. Průměrný měsíční paušál se pohybuje mezi 11 000 až 20 000 Kč.
3. SEO konzultanti
skupina SEO specialistů, kteří již získali určité renomé. Nezřídka v minulosti pracovali pro některou z agentur. Odvádí špičkovou práci, ale také jsou nejdražší. Hodinová sazba může přesáhnout i 2000 Kč.
Cenová hladina v regionech se výrazně liší, a to více u specialistů než u agentur. Udělali jsme si malý průzkum trhu, abychom vám přinesli průměrné ceny SEO specialistů. Čísla však berte s rezervou protože každý on-line projekt a každá aktivita v jeho rámci má jinou náročnost, proto nelze jednoduše vynásobit počet hodin specialisty hodinovou sazbou. Jde o průměrnou cenovou hladinu.
Region | SEO specialista | SEO agentura |
Praha | 2000 Kč / hod | 11 000 / měsíc |
Brno | 1600 Kč / hod | 11 000 / měsíc |
Plzeň | 1200 Kč / hod | 10 000 / měsíc |
Ostrava | 800 Kč / hod | 10 000 / měsíc |
Abyste se nemuseli trápit s výběrem SEO konzultanta nebo agentury, podívejte se nejdříve do našeho oborového katalogu internetového marketingu, který pokrývá celou Českou republiku a v budoucnu snad i Slovensko. Uvádíme v něm profesionály, kteří dlouhodobě používají Collabim, takže jejich práci známe. Proto u nich také nehrozí, že by Vám dodali nekvalitní práci. Ušetříte čas a ve výsledku i peníze.
A jedna rada na závěr: