SEO je pro obsahové weby klíčovou součástí dlouhodobé strategie. Jaké jsou hlavní faktory a specifikace tvorby obsahu, který je vhodný pro vyhledávače i uživatele a jak postupovat při tvorbě „SEO-friendly“ webu?
Klíčová slova
Klíčová slova základním stavebním kamenem SEO. Jejich správný výběr umožňuje psát tematické články, které jsou nejen přívětivé pro vyhledávače, ale zároveň při správném výběru skutečně odpovídají na dotazy, které uživatelé hledají. Tím v podstatě definují přínos i smysl obsahových webů.
Pro sestavení správné obsahové strategie bývá nejdůležitějším elementem analýza klíčových slov. Osobně však preferuji z ní získaná data brát pouze jako určitý náhled do konkurečnosti daného odvětví a jednotlivé dotazy dále analyzovat ručně. Pohled na výsledky ve vyhledávači vám dává jednoznačně nejlepší odpověď na to, zda dokážete se svým článkem v dané konkurenci uspět. Odpovídají na dotaz velké, autoritativní a obsahově kvalitní weby? Pak bude vaše pozice velmi složitá. Dotazům s nízkou konkurečností naopak často odpouštím i zdánlivě menší hledanosti, protože v dlouhodobém horizontu jsou na předních příčkách schopny generovat trvalou návštěvnost.
Zároveň vždy myslete na to, že při sestavování Vaší SEO strategie by měl být na prvním místě především čtenář. Proto v rámci efektivity klíčových slov sledujte nejenom návštěvnost Vašeho webu, ale i další chování uživatelů na webu, míru okamžitého opuštění, opakované vstupy na stránku či konverzní poměry.
Náhled na prvních několik sloupců zpracované analýzy klíčových slov pro téma praček se sušičkou
Kvalita obsahu
Definice analýzy klíčových slov je základem, ale když na správné fráze nedokážete tvořit kvalitní obsah, vyhledávačům se v dlouhodobém horizontu váš web líbit nebude.
Proto se na Váš web dívejte vždy optikou návštěvníka. Pokud máte cenný obsah, uživatelé na vaše stránky budou rádi chodit a budou se na ně vracet. Kromě čtivosti, zábavnosti a výstižnosti vašich textů existuje několik elementů, které pro vyhledávače i čtenáře přinášejí přidanou hodnotu a budují dojem oborové autority. Osobně za nejdůležitější faktory považuji:
- Správné členění a délku textu
- Shrnování klíčových informací do krátkých bloků a odrážek
- Uvádění důvěryhodných zdrojů a citací
- Uvádění informací o autorech článků
- Budování oborové autority v dané oblasti
- Doplnění obsahu o vlastní obrázky/videa či jiný multimediální obsah, který determinuje velkou přidanou hodnotu
Příklad tvorby vysoké přidané hodnoty pro uživatele. Reálné ozkoušení produktů na webu Arecenze.cz
Struktura webu
Správná struktura webu a navigace jsou důležité faktory pro uživatelskou zkušenost. Pokud jsou vaše stránky snadno navigovatelné a uživatelé se snadno dostanou ke hledaným informacím, budou spokojenější a budou na vaše stránky rádi chodit. Zároveň správnou strukturou zajistíte pohodlnější průchod robotům vyhledávačů, kteří vaše stránky pravidelně indexují. Myslet byste měli především na:
- Logickou koncepci URL adres
- Vybudování tematických autoritativních celků na vašem webu
- Vzájemné odkazování mezi tematicky příbuzným obsahem
- Tvorbu kvalitní navigace uživatele prostřednictvím využití uživatelských menu
Příklad slučování článků související tématiky do kategorických bloků na webu Spotrebitelov.cz
Optimalizace on-page SEO
I pokud máte vytvořený kvalitní obsah z dobře vydefinované analýzy klíčových slov, pořád ještě nemáte vyhráno.Teprve v dalším kroku totiž přichází skutečná optimalizace stránky pro vyhledávače.. Pomineme-li technické on-page SEO, pro jehož rozbor by bylo možné využít prostor hned několika dalších samostatných článků, zaměřit byste se měli zejména na:
Meta tagy jsou malé kousky kódu, které poskytují informace o stránce pro vyhledávače. Zahrnují titulek stránky, popisek stránky a klíčová slova, která se používají k popisu obsahu stránky. Je důležité vytvořit unikátní a popisné meta tagy pro každou stránku na webu, které obsahují klíčová slova, která jsou relevantní pro danou stránku. Jejich volba samozřejmě vychází opět z hotové analýzy klíčových slov.
Nadpisy jsou dalším důležitým prvkem on-page SEO. Nadpisy by měly být vytvořeny pomocí značek HTML a měly by být strukturovány tak, aby odpovídaly hierarchii obsahu na stránce. Hlavní nadpis stránky by měl být vytvořen pomocí značky H1, zatímco podnadpisy by měly být vytvořeny pomocí značek H2, H3 atd. Nadpisy by měly obsahovat klíčová slova, která jsou relevantní pro danou stránku.
URL struktura by měla být krátká, popisná a snadno čitelná. Je dobré zahrnout klíčová slova do URL struktury, ale je důležité zajistit, aby byla URL struktura stále čitelná a uživatelsky přívětivá. Ideální podoba url je proto například: ukazka.cz/prvni-ukazka. Naproti tomu url ukazka.cz/toto-je-prvni-ukazka-jak-by-to-vypadalo-547 už ideální není. Přestože se nejedná o věc, která je pro vyhledávače stěžejním faktorem k hodnocení stránek, je určitě vhodné si strukturu URL adres pohlídat.
Dobrý příklad správné volby zkrácení klíčové fráze do URL adresy na webu Magazeen.cz
Popisky obrázků jsou dalším prvkem on-page SEO, který by neměl být opomíjen. Popisky by měly popisovat obsah obrázku a měly by obsahovat klíčová slova, která jsou relevantní pro danou stránku. Myslete na to, že vyhledávač nemá oči, neví, co na obrázku je, proto díky popisu poskytnete informaci, kterou posléze může vyhledávač využít, aby jej mohl dále šířit. Zároveň zástupné texty pro obrázky mohou být oceněny uživateli, kteří mají slabší internetové připojení a obrázky se jim nenačtou.
Rychlost načítání a responzivní design
Dalším faktorem, který má velký vliv na SEO, je rychlost načítání stránek a responzivní design. Rychlost načítání stránky ovlivňuje nejen to, jak rychle se stránka načte, ale také uživatelskou zkušenost a to, zda uživatelé zůstanou na stránce nebo odejdou jinam (mimochodem i toto chování dokáže vyhledávač identifikovat a hodnotit podle něj danou stránku).
Zároveň platí, že s vývojem mobilních technologií dochází k poměrně zásadnímu přesunu uživatelů na menší dotyková zařízení. V podstatě tak musíte optimalizovat dvě verze vašeho webu a myslet na responzivitu mobilního zobrazení.
Naštěstí jsou díky dostupnosti analytických nástrojů problémy v oblasti rychlosti načítání i špatného zobrazování v responzivním módu poměrně snadno čitelné. Sám Google o nich navíc referuje ve své Search Console, čímž vám případnou identifikaci podstatně usnadní.
Možných problémů a případných řešení je pak celá řada, mezi nejčastější patří třeba: komprimace obrázků, minimalizace počtu využívaných pluginů a skriptů, používání správného formátu obrázků a soubor či optimalizace kódu.
Markeťák a konzultant, který se snaží kreativně řešit témata od brand-buildingu, přes affiliate a influencer marketing, až po PPC.
Matyáš Michel
Redaktor
modio.cz