AMP (původně zkratka Accelerated Mobile Pages, doslova zrychlené mobilní stránky) je standard vycházející z HTML určený pro vytváření webových stránek pro chytré telefony.
Jedná se o projekt, který započala na podzim v roce 2015 společnost Google. Oficiálně jej spustila v únoru 2016. V roce 2019 byla zveřejněna jeho varianta pro e-mailové zprávy.
Původní projekt vývoje AMP zastřešoval Google. Nyní již jej oficiálně nevlastní a podporují ho další společnosti, jako je Bing, Baidu, Twitter, Pinterest a mnoho dalších.
Jak bude AMP fungovat na vašem projektu?
Máte-li stránky postavené na WordPressu, můžete si AMP nasadit prostřednictvím rozšiřujících pluginů. V případě custom řešení se budete muset postarat o vlastní vývoj.
Celý princip funguje tak, že se váš obsah vytvoří duplicitně na frameworku AMP stránek. Klasická stránka pak vždy bude mít v sobě odkaz na alternativní stránku (v hlavičce dokumentu přidáte odkazu atribut rel=“amphtml“). Standardní stránka na URL vasedomena.cz/clanek/ bude obsahovat v hlavičce dokumentu odkaz na alternativní AMP verzi obsahu.
AMP stránka v sobě zase bude obsahovat kanonický odkaz na původní HTML stránku:
Je to z toho důvodu, že AMP stránky vyhledávače neindexují, indexuje se vždy původní článek ve standardním HTML (pokud se vyhledávač nerozhodne jinak). V případě, že byste měli kompletní web napsaný technologií AMP, pak každá stránka bude obsahovat kanonický odkaz sám na sebe. Google pak bude uživatelům předkládat tento alternativní obsah pro mobilní zařízení.
Hlavní výhody AMP
Rychlé načítání stránek
Stránky běžící na technologii AMP se velmi rychle načítají díky optimalizovanému kódu, předcashování obsahu (CDN Googlu).
Zvýhodnění Googlem
Google AMP stránky může zvýhodnit ve výsledcích vyhledávání. Resp. existují místa, kde se prioritně zobrazují vydavatelé s AMP obsahem. Typicky to bylo v kanálu Discover (Objevit) a v panelu Hlavní zprávy. AMP stránky jsou v SERP označeny ikonkou blesku.
Hlavní nevýhody AMP
2. verze stránek
Pokud nechcete mít stránky čistě na technologii AMP, musíte vytvořit „klon“ obsahu, který budete Googlu předkládat na separátních URL. Nejedná se o duplicitu.
Náklady na vývoj, implementaci a údržbu
Vytvořit a udržovat AMP stránky vás bude stát programátorské kapacity, tzn. čas a peníze navíc. Musíte tak zvážit, jestli se nasazení AMP verze opravdu vyplatí.
Vzdání se některých funkčních prvků
AMP je velmi striktní formát, který vám neumožní používat některé vizuální a funkční prvky. Vždy musíte používat prvky z knihoven AMP.
Jiný typ reklam u obsahových webů
Obsahové stránky typu zpravodajství musí nasadit speciální reklamní bloky přizpůsobené pro AMP. Google může tyto reklamní jednotky ohodnocovat výhodněji než v případě klasických stránek.
Pro koho je AMP
AMP je zcela jistě zajímavá technologie, ale není pro každého. Jeho nasazení by měly zvážit zpravodajské a jiné obsahové weby, kterým AMP může přinést konkurenční výhodu ve výsledcích vyhledávání, především v kanálu Discover (objevit). Google stránky s touto technologií totiž zvýhodňuje. Pro standardní e-shopy bych implementaci v tuto chvíli nedoporučil. V implementaci spatřuji více hrozeb a potenciálních problémů než výhod.
Validace AMP stránek
Chcete-li se přesvědčit, že vaše AMP stránka neobsahuje žádné chyby v kódu, můžete ji validovat nástrojem od Googlu.