Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Jak fungují výsledky vyhledávání? Jednoduchý výklad pro začátečníky

V jednom z našich starších článků jsme se rozepsali o tom, co to je SEO. Pokud se SEO teprve začínáte, může se vám tato disciplína zdát složitá, ale princip je poměrně jednoduchý. Pojďme si nyní trochu přiblížit, na jakém principu funguje SEO a výsledky ve vyhledávači. Abychom vám představili ucelenější obrázek, připravili jsme drobný příklad.

Web vs. prodejna

Jste-li majitelem webu nebo e-shopu, pravděpodobně nabízíte nějaké služby nebo produkty, které vám přináší zisk. Aby nějaký návštěvník mohl využít vaší službu, předtím musí na váš web vstoupit. Avšak aby to mohl provést, je zapotřebí, aby váš web nejprve vůbec našel.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Na rozdíl od kamenného obchodu, který se tyčí na ulici, web není vidět sám od sebe jen tím, že ho postavíte. Místo ulice je totiž situován do vyhledávače, v němž můžete najít tisíce podobných výsledků. Ve vyhledávání tak jednotlivé výsledky “soupeří” o své pozice. Protože čím vyšší pozici stránka obdrží mezi výsledky, tím je větší šance, že se na ni uživatel proklikne.

Proklik je pro vás v tomto ohledu klíčový. Jakmile se návštěvník totiž dostane na vaši stránku, máte již možnost s ním interagovat. Z návštěvníka se tak může eventuálně stát váš zákazník a pokud se mu vaše služby osvědčí, je možné, že se k vám bude pravidelně vracet. Ale nejprve váš web musí najít.

Skoro jako na tržnici

Představme si ulici dlouhou např. sto metrů. Ulici lemují kamenné obchody – jeden vedle druhého – a všechny nabízejí stejný sortiment, dejme tomu třeba hudební nástroje. Vydali jste se koupit kytaru a momentálně stojíte na začátku ulice. Kam půjdete jako první?

Pokud jednotlivé obchody zatím neznáte, zamíříte pravděpodobně do toho, který je nejblíže k vám. Máte ho totiž téměř po ruce a nemusíte proto chodit daleko.

Může se ale stát, že jste v první prodejně nenašli to, co jste hledali. Pokračujete do dalších obchodů – v jednom mají pouze asijskou výrobu, v jiném zase barevné provedení, které se vám nelíbí – až nakonec někde uprostřed ulice naleznete vysněný kus.

Nejste však jediní, kdo se musel probojovat přes půl třídy pro specifický model. Majitel, který v ulici pronajímá prostory, si všimne, že prodejna uprostřed ulice lépe odpovídá požadavkům zákazníků, a proto se ji rozhodne prohodit s tou, která je na začátku. Přeci si nepřeje, aby zákazníci odešli hledat do cizí ulice hned poté, co první obchod neuspěl.

Asi jste pochopili, že zmíněná ulice představuje vyhledávač a jednotlivé obchody jsou výsledky vyhledávání (respektive jednotlivé stránky webů), které se zobrazí na vyhledávací dotaz (“kytara”). V roli majitele prostorů si můžete představit Google.

Jedno hřiště

Vyhledávač je prostor, který je sdílený jednotlivými stránkami dohromady. Společnost, která vyhledávač vlastní (např. Google), však chce mít spokojené uživatele a tak se jim snaží předkládat ty nejlepší možné výsledky.

Proto má určitá pravidla a podmínky, dle nichž vyhodnocuje pořadí jednotlivých stránek. K tomu používá rozličné hodnotící systémy, procesy a metriky, díky nimž dokáže určit, která stránka nejlépe odpovídá vyhledanému dotazu uživatele.

Bohužel umístění ve vyhledávání nevypovídá přímo o kvalitě služeb jako takových. Je možné, že vaše služby jsou kvalitativně lepší než služby vaší konkurence. A přesto může být ve vyhledávači před vámi. Proč tomu tak je? Kromě toho, že se věnuje svému zaměření, pravděpodobně dbá i na optimalizaci stránek pro vyhledávače.

Pokud správce webu aktivně řeší SEO správným způsobem, patrně se vyhledávači může zalíbit více, než web, který sice nabízí prvotřídní službu, ale SEO zcela ignoruje. Možná se to zdá nespravedlivé, ale pokud se rozhodnete pro online marketing, nezbývá než přistoupit na pravidla hry. A ta určuje Google.

Nejste v tom sami

Možná si říkáte, že to není možné zvládnout. Veškerý čas věnujete svým zákazníkům a službě, kterou nabízíte. Vaše konkurence to však zvládá a dost možná na SEO aktivně pracuje i nyní. Pokud SEO zanedbáváte – nebo ho vůbec neřešíte -, šance, že se ve vyhledávání umístíte na dobrých pozicích, není příliš vysoká.

Jestliže vám čas nedovoluje zařadit SEO do svého plánu, nabízí se možnost obrátit se na nějakého SEO specialistu nebo agenturu, která se vám o SEO bude starat. Pokud se ale rozhodnete SEO řešit vlastními silami, může to pro vás znamenat výrazně levnější řešení – jediné náklady totiž budou představovat podpůrné nástroje jako jsou analytické aplikace, případně vzdělávací programy.

Pokud byste se chtěli dozvědět, co vše SEO zahrnuje, na co si dát pozor a jak postupovat – to vše se dočtete v naší knížce Základy SEO: Jasně a stručně. I přestože byste se nakonec rozhodli SEO svěřit někomu jinému, budete tak mít přehled o tom, co příslušný člověk dělá a zda se spolupráce ubírá správným směrem. Knížka totiž mmj. vysvětluje i to, jak SEO vyhodnotit.

Ať už se rozhodnete jít kteroukoliv cestou, SEO je dobré neopomíjet. A přestože se jedná o komplexní disciplínu, znalost alespoň obecných základů vám může pomoci zorientovat se v tom, za co platíte někomu jinému.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit