Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Google Analytics 4 (GA4): Kompletní průvodce, tipy, triky, návody pro rok 2023

Google Analytics 4 (GA4) je nová verze analytické platformy Google Analytics, která nahradila Universal Analytics (UA). GA4 je založena na modelu událostí a kontextů, který mnohem více flexibilnější a umožňuje lepší pochopení chování uživatelů a připojení ostatních služeb.

Co je Google Analytics 4?

Jednoduše řečeno, Google Analytics 4 funguje jako univerzální analytický nástroj, který vám nabízí možnost monitorovat návštěvníky vašeho webu a zaznamenávat zásadní ukazatele uživatelského chování, což jde daleko za rámec pouhého sledování webového provozu. Tímto způsobem získáte komplexnější přehled o tom, co uživatelé realizují, když navštíví váš web.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Služba Google Analytics byla zahájena již v roce 2004 a od té doby prošla řadou aktualizací. Vždy se jednalo o spolehlivý nástroj, ale jeho nejnovější inkarnace (GA4), nastavuje nové standardy v oblasti užitečnosti.

Co umí GA4?

GA4 umožňuje sledovat a analyzovat data z různých zdrojů, včetně webů, aplikací, zařízení a mnoho dalšího.

Nabízí také řadu nových funkcí a vylepšení, které pomáhají uživatelům lépe porozumět chování uživatelů.

Mezi tyto funkce patří:

  • Model událostí a kontextů: GA4 používá model událostí a kontextů, který umožňuje sledovat konkrétní akce, které uživatelé provedou na webu nebo v aplikaci.
  • Pokročilé funkce pro strojové učení: GA4 nabízí pokročilé funkce pro strojové učení, které lze použít k vytvoření personalizovaných zkušeností pro uživatele.
  • Podpora pro různé zdroje: GA4 podporuje sledování dat z různých zdrojů, včetně webů, aplikací, zařízení a dalších.
  • Zahrnuje ovládací prvky ochrany osobních údajů

Jak funguje GA4?

GA4 používá model událostí a kontextů ke shromažďování dat. Události jsou konkrétní akce, které uživatelé provedou na webu nebo v aplikaci.

  • Kontext poskytuje informace o tom, kdy, kde a jak uživatel akci provedl.
  • Shromažďuje data pomocí sledovacích kódů, které jsou vloženy do webu nebo aplikace.
  • Sledovací kódy odesílají data do Google Analytics, kde jsou uložena a analyzována.

Které platformy GA4 podporuje?

Platfroma Supports “G-” ID
Awesome Motive Yes
Blogger Yes
Drupal Yes
Duda Yes
GoDaddy Yes
Google Sites Yes
HubSpot Yes
Magento Yes
One.com Yes
RebelMouse Yes
Shopify Yes
Site Kit (WordPress plugin) Yes
Squarespace Yes
TYPO3 Yes
Wix Yes
WooCommerce Yes
WordPress.com Yes
Cart.com No
PrestaShop No
Salesforce (Demandware) No
VTEX No
Weebly No

Rozdíl mezi GA4 a Universal Analytics

Mezi Google analytics 4 a Universal Analytics se změnilo především:

  • Sledování založené na událostech: nahrazuje sledování návštěv a umožnuje měřit chování uživatelů a konverze.
  • Sledování dat a aplikací na jednom místě: díky GA4 můžete sledovat data webových stránek a aplikací pro iOS a Android na stejném místě.
  • Strojové učení: jedním z hlavních důvodů, ze kterého je mnoho uživatelů nadšeno v GA4 je použití strojového učení. Díky tomu dokážete předpovídat, jaké akce by uživatel mohl v budoucnu podniknout. Mezi takové můžete zařadit: pravděpodobnost nákupu, pravděpodobnost obchodu nebo předpokládaný příjem.
  • Lepší integrace s ostatními službami: díky nové službě Google Analytics dokážete lépe integrovat s dalšími službami jako například: Google Ads, Google Merchant a Big Query.
  • Přizpůsobení panelů: na rozdíl od Universal Analytics můžete v GA4 si přizpůsobit karty událostí na jedno kliknutí.

Jak přidat měřící kód Google Analytics 4 na webové stránky

Připojit GA4 k webovým stránkám není žádná věda. V některých případech existují CMS systémy, které dokážou připojit GA4 k vašim stránkám na pár kliknutí.

V některém případě musíte vložit ručně kód do HTML kódu vašich stránek.

Jak postupovat při napojení měřícího kódu?

  1. Zaregistrujte se do Google Analytics
  2. Nastavte si účet Google Analytics
  3. Nastavte datový stream pro vaše stránky/službu
  4. Vygenerujte si měřící kod GA4 a zkopírujte tento kod značky webu z datového streamu
  5. Vložte měřící kod GA4 do sekce záhlaví
  6. Ověřte, zda váš měřící kód GA4 funguje

Domovská stránka

Oproti starému zobrazení Universal Analytics, je GA4 zcela odlišný. Avšak ovládací panel byl změněn k lepšímu a všechny základní metriky jsou uspořádány mnohem jednodušším způsobem.

Jak vypadá hlavní panel GA4?

Hlavní panel GA4

Jak můžete vidět, na levé straně vidíme v horním menu metriky: Uživatelé, Počet událostí, Noví uživatelé a Konverze.

Tyto události si zde můžete nastavit podle sebe, záleží na vás, co chcete sledovat.

Na pravé straně můžete vidět graf uživatelů za posledních 30 minut, kteří navštívili vaše stránky.

Přehledy

Souhrnný přehled v Google Analytics je přehled, který shrnuje data z několika podrobných přehledů. Například souhrnný přehled zpeněžení shrnuje data z přehledů nákupů elektronického obchodu, cesty uživatele k nákupu a reklam majitele stránek.

Přehled se skládá z několika souhrnných karet. Každá souhrnná karta obsahuje obrázek dat z jedné podrobné zprávy. Editoři nebo administrátoři mohou přidávat a odebírat souhrnné karty, aby si mohli souhrnný přehled přizpůsobit svým potřebám.

Získejte přístup k prediktivním statistikám

Získejte přístup k prediktivní analýze pomocí Google Analytics 4. Ačkoliv analýza minulého chování vám může pomoci lépe rozumět vašemu publiku, nemusí vám nutně napomoci k proaktivnímu rozhodování. Díky pokročilým prediktivním metrikám v GA4 můžete činit rozhodnutí založená na rozsáhlých datech.

Jak to funguje? Pro mnoho firem může prediktivní analýza mít velký dopad na kampaně zaměřené na opětovné oslovení cílové skupiny.

AI metriky zahrnují:

  • Míra zapojení
  • Doba zapojení
  • Angažované relace

Monitoruje také mnoho dalších aspektů, jako jsou atribuce, demografické údaje, události a mnoho dalších.

Je to značná inovace, ale ve skutečnosti to zjednodušuje sledování zákazníků v průběhu jejich interakce. GA původně vycházelo z představy, že klíčovou metrikou jsou zobrazení stránek, což již neplatí. Ačkoliv se můžete setkat s určitými výzvami při osvojení nových parametrů, získáte přístup k bohatším datům.

Jaké jsou nejdůležitější statistiky v GA4?

Nejdůležitější statistiky v GA4 jsou ty, které vám poskytují informace o tom, jak vaši uživatelé interagují s vaším webem nebo aplikací.

Tyto informace můžete použít ke zlepšení uživatelské zkušenosti a zvýšení konverzí.

Zde je několik nejdůležitějších statistik v GA4:

  • Uživatelská aktivita: Tato statistika vám ukazuje, jak často a jak dlouho uživatelé navštěvují váš web nebo aplikaci.
  • Uživatelské interakce: Tato statistika vám ukazuje, jaké akce uživatelé na vašem webu nebo v aplikaci provádějí.
  • Konverze: Tato statistika vám ukazuje, kolik uživatelů provedlo požadovanou akci, například nákup nebo registraci.

Zde je několik dalších statistik, které mohou být pro vás užitečné:

  • Zdroje návštěvnosti: Tato statistika vám ukazuje, odkud uživatelé přicházejí na váš web nebo aplikaci.
  • Chování uživatelů: Tato statistika vám ukazuje, jak uživatelé procházejí váš web nebo aplikaci.
  • Statistiky o zařízeních: Tato statistika vám ukazuje, jak uživatelé používají různá zařízení k přístupu k vašemu webu nebo aplikaci.

Které statistiky doporučujeme sledovat?

  • Celková návštěvnost a zdroj návštěvnosti
  • Publikum
  • Vstupní stránky
  • Demografie
  • Návštěvnost sociálních médií
  • Dotazy z Google Search Console
  • Konverze
  • Cíle
  • Nový vs vracející se zákazníci
  • Zobrazení stránek

Sledování nejdůležitější události je velmi individuální. Vždy záleží na tom, jakou službu, aplikaci nebo webové stránky chcete sledovat.

Události

Událost v GA4 je způsob, jak měřit, co uživatel dělá na webu nebo v aplikaci. Událost můžete použít k měření různých věcí, například načtení stránky, kliknutí na odkaz nebo dokončení nákupu.

Můžete také použít událost k měření chování systému, například selhání aplikace nebo zobrazení.

Sledování událostí je nezbytné pro pochopení toho, jak uživatelé interagují s vaším webem nebo aplikací.

Bez sledování událostí jste slepí a nemáte ponětí, zda vaše podnikání podporuje smysluplné interakce.

Sledování událostí vám poskytne cenné informace, které můžete použít ke zlepšení svých webových stránek, obsahu a marketingových kampaní.

Jak vytvořit událost?

V novém Google Analytics jsou události zásadní – v podstatě vám umožní monitorovat téměř všechno. Aby bylo možné tyto změny provést, musíte mít v GA roli editora. Pokud tedy nevidíte zmíněné možnosti, může to být komplikace.

  • Pokud chcete vytvořit novou událost, přejděte na Konfigurovat – Událost
  • Poté klikněte na Vytvořit událost
  • Vyberte datový stream
  • Klikněte na tlačítko vytvořit
  • Pojmenujte svůj přehled

S jakými typy události se můžeme setkat?

  • Automaticky shromažďované události: jsou události, které se ve výchozím nastavení shromažďují, když na webu nebo v aplikaci nastavíte Google Analytics.
  • Události vylepšeného měření: jsou události, které se shromažďují, když na webu nebo v aplikaci nastavíte Google Analytics a zapnete vylepšené měření.

Pokud chcete, aby se ve službě Analytics zobrazovaly tyto typy událostí, musíte je implementovat pomocí:

  • Doporučených událostí: předpřipravené události.
  • Vlastních vytvořených událostí: vytvářejí se v případě, pokud se vám nehodí žádné „předpřipravené“ události.

Jaké jsou příklady použití události v Google Analytics?

  • Měření kliknutí na tlačítka a odkazy
  • Můžete analyzovat hloubku posouvání stránek
  • Sledování stahování
  • Sledování odesílání formulářů
  • Sledování a měření konverzí

Jak události fungují?

V podstatě stačí, aby uživatel, který navštíví vaše webové stránky nebo aplikaci, tak klikne na některý odkaz. V takovém případě nastane:

  1. Google Analytics zaznamená událost kliknutí a tato událost a parametry zobrazí v přehledu v reálném čase
  2. Google Analytics událost plně zpracuje
  3. Analytics zobrazuje data v dimenzích a metrikách, používaných v přehledech atd.

Google Analytics Název událostí

Ve výchozím nastavení Google Analytics sbírá určité typy událostí, které nelze deaktivovat, pokud jsou stále aktivní.

Kromě toho se ve výchozím nastavení sbírají i události rozšířeného měření, avšak tyto lze jednoduše deaktivovat, pokud to preferujete.

Existují také doporučené a vlastní události, které se vyznačují tím, že jejich konfigurace vyžaduje individuální úsilí. Hlavní rozdíl mezi nimi spočívá v tom, že Google nabízí předdefinované názvy a parametry pro doporučené události.

Zdroj návštěvnosti v GA4

GA4 nabízí různé dimenze, které vám ukážou, jak byli uživatelé, návštěvy nebo konverzní události získány:

  • Uživatelské dimenze: Můžete je vnímat jako vaše “senzory pro nové návštěvníky”. Upozorňují vás na nové osoby, které vstoupily do vašeho digitálního světa. Noví návštěvníci jsou ti, kteří dosud neměli žádný kontakt s vaším webem či aplikací. Dimenze označené jako „První uživatel“ vám řeknou, jak byl návštěvník poprvé získán. Ačkoli se může návštěvník vrátit opakovaně, jeho uživatelská dimenze zůstane stejná.
  • Dimenze relační: Tyto informace vám ukazují o nových sezeních, ať už jde o první návštěvu nebo návrat stávajícího návštěvníka. Nová sezení mohou být od nových nebo vracejících se návštěvníků. Dimenze označené „Relace“ se týkají nových sezení. S každou návštěvou webu dostane návštěvník nové relační dimenze, které ukazují, jak byl pro danou návštěvu získán.
  • Dimenze událostí: Když přemýšlíte o tom, co spustí konverzi, představte si je jako vaše “detektivy událostí”. Tyto dimenze odhalují, co předcházelo návštěvě vedoucí ke konverzi, např. k nákupu. Událostní dimenze nemají specifickou předponu, např. “Zdroj”. Pro události, které nevedou ke konverzi, jsou zdroj a médium označeny jako „(not set.)“.

Jak nastavit Google Analytics 4

Konfigurace Google Analytics 4 může na první pohled vypadat jednoduše. Stačí sledovat instrukce od Google a můžete začít monitorovat interakce uživatelů na vašich webových stránkách a v aplikacích.

Nicméně, zatímco někteří mohou najít proces nastavení GA4 snadným tímto způsobem, jiní se mohou cítit ztraceni kvůli novému prostředí.

Je nutné brát v potaz různé nuance a některé kroky nemusí být tak přirozené, jak by se mohlo zdát, zvláště pro ty, kteří se s GA4 setkávají poprvé.

Mějte na paměti, že dodržování doporučených postupů pro konfiguraci GA4 je klíčové.

Ale nemějte obavy, jsme zde, abychom vás vedli prvními kroky a pomohli vám úspěšně vytvořit účet v Google Analytics 4.

  1. Vytvořte novou službu v GA4
  2. Ve sloupci účet zkontrolujte, zda je vybrán požadovaný účet.
  3. Ve sloupci Služba vyberte službu v UA, která v současné době shromažďuje data vašeho webu.
  4. Ve sloupci Služba klikněte na možnost Asistent nastavení GA4. Je to první možnost ve sloupci služba.
  5. Nyní si musíte vybrat, jak chcete provést migraci své služby v UA. Některé možnosti se mohou liší – Chci vytvořit novou službu v GA4 nebo Nastavte pro mě novou službu v GA4, která bude mít nastavení co nejpodobnější této službě.

Pokud se vám povedlo vše nastavit správně, nyní musíte nakonfigurovat značku Google (vložit měřící kód na vaše webové stránky nebo platformu).

Zde máte na výběr následující možnosti:

  1. Manuálně vložit značku na stránky (značka GA se vkládá do HTML kódu vašich stránek)
  2. Instalovat značku Google pomocí CMS systému (Některé CMS systémy jako WordPress nebo Wix vám s tímto nastavením můžou „pomoci“ na pár kliknutí)

Připojení GA s Google Ads

Pokud spojíte svůj Google Ads účet s Google Analytics, otevře se vám možnost sdílení dat mezi oběma platformami.

V rámci Analytics pak uvidíte kampaně a různé dimenze z Google Ads. Konverze z Analytics můžete následně přenést do vašeho Google Ads účtu. Dále můžete využít vaše publika z Analytics v Google Ads jako seznamy pro remarketing.

Jak připojit Google Ads?

  • V asistentu nastavení klikněte vpravo vedle řádku na nabídku Akce
  • Klikněte na Spravovat propojení s Google Ads
  • Klikněte na Propojit
  • Klikněte na Vybrat účty Google Ads
  • Vyberte účty Google Ads, které chcete připojit
  • Klikněte na potvrdit.
  • Klikněte na tlačítko Další
  • Výchozí nastavení se doporučuje nechat povolená a klikněte na další
  • Zkontrolujte nastavení a klikněte na Odeslat.

Historie Google Analytics

Google Analytics je jedním z nejpopulárnějších nástrojů pro analýzu webu na světě. Používá ho miliony webmasterů, podnikatelů a marketérů k získávání cenných informací o svém publiku a výkonu svých webových stránek.

Historie Google Analytics sahá až do roku 2005, kdy Google koupil společnost Urchin Software Corporation, která vyvíjela nástroj pro analýzu webu s názvem Urchin on Demand. Google následně přejmenoval tento nástroj na Google Analytics a v listopadu 2005 ho zpřístupnil veřejnosti.

Původní verze Google Analytics byla založena na modelu relací a návštěv. Tento model sledoval, jak návštěvníci vstupovali na web a jak se na něm pohybovali. V roce 2012 Google představil novou verzi Google Analytics, která je založena na modelu událostí a kontextů.

Tento model je flexibilnější a umožňuje sledovat širší škálu interakcí uživatelů s webem nebo aplikací.

V roce 2020 Google představil další novou verzi Google Analytics, která je známá jako Google Analytics 4. Tato verze je založena na zcela novém datovém modelu a nabízí řadu nových funkcí, včetně prediktivních analýz a umělé inteligence.

Vývoj Google Analytics

  • 2005: Google kupuje společnost Urchin Software Corporation a přejmenovává její nástroj pro analýzu webu na Google Analytics.
  • 2006: Google Analytics je zpřístupněn veřejnosti.
  • 2012: Google představuje novou verzi Google Analytics, která je založena na modelu událostí a kontextů.
  • 2020: Google představuje Google Analytics 4, která je založena na zcela novém datovém modelu a nabízí řadu nových funkcí.

Výhody Google Analytics

  • Snadné použití: Google Analytics je relativně snadné používat, i když nemáte žádné zkušenosti s analýzou webu.
  • Bohaté možnosti: Google Analytics nabízí širokou škálu funkcí, které vám pomohou sledovat výkon svého webu a získávat cenné informace o svém publiku.
  • Přesnost: Google Analytics používá pokročilé metody analýzy dat, které zajišťují, že vaše data jsou přesná a spolehlivá.

Autor: SEOPRAKTICKY.CZ

Použité zdroje:

  1. [GA4] Představujeme novou generaci služby Analytics, Google Analytics 4 – Nápověda Analytics [online]. [cit. 21. 09. 2023]. Dostupné z: https://support.google.com/analytics/answer/10089681?hl=cs
Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit