V dnešní digitální době se marketingová strategie firmy stává stále více komplexní a sofistikovanou. Možná i vy právě zvažujete rozšíření svých marketingových aktivit o PPC. V následujícím článku si přečtete základní informace o službě Google Ads. Co to vlastně je? Jak platforma funguje a jak ji nastavit? To vše se dozvíte na následujících řádcích.
Jedním z nejdůležitějších nástrojů v digitálním marketingu je Google Ads (dříve Google AdWords), reklamní platforma společnosti Google, která inzerentům umožňuje oslovit reklamou potenciální zákazníky ve vyhledávání Google, jeho partnerských stránkách a dalších platformách. Tyto online reklamy jsou zpravidla v podobě textu, obrázků, videí nebo kombinace těchto prvků.
Jak funguje Google Ads
Velmi zjednodušeně, úkolem platformy je pomoci firmám oslovit zákazníky a přesvědčit je, aby se rozhodli právě pro jejich služby či produkty. Navíc je vám k dispozici přímo v Google Ads česká nápověda, kde najdete podrobné vysvětlivky a užitečné tipy. Podívejme se nyní blíže, jak služba funguje a co vám může nabídnout.
Co je to aukce a jak funguje
Principem, na kterém Google Ads funguje, je tzv. aukce. Ta rozhodne o tom, které reklamy se na zadaný vyhledávací dotaz zobrazí a v jakém pořadí. O zobrazení a řazení reklam systém rozhoduje na základě několika faktorů:
- vaše cenová nabídka za proklik,
- relevance reklamy,
- očekávaná míra prokliku,
- kvalita cílové vstupní stránky
- a formát reklamy.
Celý proces aukce začíná ve chvíli, kdy uživatel zadá do vyhledávače svůj dotaz. Systém Google Ads poté vyhledá všechny reklamy s takovými klíčovými slovy, která odpovídají vyhledávacímu dotazu. Z těch vybere pouze způsobilé reklamy – tedy ty, které necílí na jinou zemi nebo nejsou zamítnuty. Ze zbývajících reklam se mohou zobrazit ty, které mají dostatečné skóre kvality, určené na základě výše zmíněných aspektů. Vypočtené hodnocení reklamy tedy slouží k určení toho, které z vybraných reklam se zobrazí (ty s nejvyšším hodnocením), pořadí, ve kterém Google uživateli tyto reklamy nabídne a kolik za proklik nakonec zaplatíte.
Google Ads a klíčová slova
Fungování reklam na Google je velmi úzce spojeno s klíčovými slovy, která pomáhají inzerentům najít to správné publikum.
Klíčová slova jsou slova nebo fráze, které inzerenti vybírají při vytváření reklamní kampaně na Google Ads. Klíčová slova tematicky odpovídají vyhledávacím dotazům, které lidé zadávají do vyhledávače Google. Proto je třeba vybrat správnou skupinu klíčových slov tak, aby co nejlépe odpovídaly vyhledávacím dotazům. Dokážete tak reklamu správně zacílit na zákazníky, kterým by se mohly hodit vaše služby nebo zboží.
Máte-li problém s nalezením relevantních klíčových slov, Google Ads má pro vás pomocníka – Plánovač klíčových slov. Ten vám pomůže vyhledat klíčová slova související s vašimi produkty či službami, tedy která nejlépe vystihují vaše podnikání. Plánovač vám navíc nabídne statistiky, jak často jsou určitá slova vyhledávána a jak se hledanost změnila v průběhu času. To vám pomůže zúžit seznam klíčových slov na ta, která k vám přivedou ty správné zákazníky.
Hodí se zmínit ještě jednu užitečnou funkci Plánovače klíčových slov – nabídne vám odhady navrhovaných nabídek pro každé klíčové slovo, abyste si snadno stanovili rozpočet na inzerci. Jelikož cenová nabídka hraje v systému Google Ads velkou roli, tato funkce vám pomůže reklamy efektivně nastavit. Jednoduchý návod, jak Google Ads správně nastavit vám přinášíme níže.
Přehledný návod, jak nastavit Google Ads
Platforma Google Ads je velmi intuitivní, a tak vás přehledně provede celým procesem. Rozeberme si nyní pár jednoduchých kroků, s nimiž se během tvorby inzerce setkáte.
Prvním krokem, který je vaší strany třeba udělat, je určení cíle reklamy. Na výběr máte hned ze tří cílů, s jejichž dosažením vám bude platforma pomáhat:
- zvýšení počtu volání do firmy,
- zvýšení počtu návštěv kamenné prodejny,
- zvýšení návštěvnosti webu a provedení akce (nákup, odběr newsletteru, vyplnění formuláře atd.).
Dále je třeba rozhodnout, kde chcete inzerovat. Placená reklama totiž bude dobře fungovat jen tehdy, pouze když pro ni najdete vhodné publikum. Google Ads umožňuje vybrat lokalitu, v níž se má reklama zobrazovat, například v určitém okruhu kolem vaší prodejny, v celých regionech nebo dokonce celých zemích.
V čem je vaše firma nejlepší? Proč by si měli zákazníci vybrat právě vás? Dalším krokem je samotná tvorba krátkého sdělení, v němž je třeba ve třech větách stručně, ale poutavě shrnout, proč právě vy jste pro zákazníka tou nejlepší volbou. Doporučujeme inzerci doplnit obrázkem, který lépe přitáhne pozornost. Protože je k dispozici široká nabídka formátů reklamy, Google Ads vám pomůže určit, jak nejlépe reklamu vytvořit s ohledem na to, čeho dosáhnout a jaké marketingové cíle jste si vytyčili.
A jak je to v Google Ads s cenou? Skvělou zprávou je, že máte maximální kontrolu nad vaším rozpočtem na reklamu – nikdy nezaplatíte víc, než je vás měsíční limit a reklamy můžete navíc kdykoliv zastavit. V tomto kroku si vyberete cenu za proklik, tedy kolik chcete do inzerce investovat – žádná minimální ani maximální hranice rozpočtu není. Platforma navíc nabízí i orientační odhad výsledků, kterých lze s vámi nastaveným rozpočtem dosáhnout.
Teď už máte vše, co potřebujete – cíl reklamy, lokalitu, poutavý text i stanovený rozpočet. Teď už zbývá jen reklamu zveřejnit a sledovat, jak si mezi vašimi potenciálními zákazníky vede. Pamatujte, že platíte jen za výsledky, například když někdo na reklamu klikne, aby do vaší firmy zavolal, podíval se na web nebo si zobrazil trasu k vaší prodejně. Google bude vaše reklamy zobrazovat těm uživatelům, kteří vyhledávají právě takové zboží či služby, které nabízíte.
Výsledná reklama může vypadat například takto:
Přihlášení do Google Ads
Abyste se mohli pustit do tvorby reklamních kampaní v Google Ads, potřebujete mít nejprve účet Google, pomocí něhož se budete do platformy přihlašovat. Neobejdete se samozřejmě bez webové stránky vaší firmy, ale několik výhod můžete získat také založením firemního profilu Google.
Nyní už snadno vytvoříte svou reklamní kampaň. Na hlavní stránce Google Ads (viz obrázek níže) klikněte v pravém horním rohu na modré tlačítko Začít. Spustíte tak intuitivního průvodce, s jehož pomocí dokončíte veškerá potřebná nastavení.
Kdykoliv poté se do Google Ads přihlásíte pomocí vašeho účtu Google.
Potřebujete na vaše webové stránky přilákat nové návštěvníky, ale nejste si jistí, zda zvolit PPC nebo se dát raději cestou SEO? Shrnuli jsme pro vás základní rozdíly a poradíme vám, kterou z těchto možností si vybrat.
Srovnávat SEO a Google Ads je náročný úkol – mají sice společný cíl, ale jejich podstata se velmi výrazně liší. Není tedy možné míchat hrušky s jablky.
Google Ads vám umožňuje tvořit placené reklamy, které při správném nastavení dokáží zajistit prakticky okamžitý příliv návštěvnosti vašich webových stránek. Veškeré reklamy lze kdykoliv vypínat či zapínat.
SEO je oproti Google Ads běh na dlouhou trať a je třeba na něm neustále pracovat (nejedná se o jednorázový úkon). Může trvat týdny nebo měsíce, než přinese skutečné výsledky, zatímco služba Google Ads může zajistit téměř okamžitý nárůst návštěvnosti. V dlouhodobém horizontu však SEO přináší kvalitní a konzistentní výsledky.
Z praktického hlediska je tak velmi výhodné SEO a PPC kombinovat. SEO zajistí konzistentní návštěvnost a Google Ads se hodí k promování časově omezených akcí, výprodejů či novinek. Čím lépe bude SEO s PPC ve vaší marketingové strategii spolupracovat, tím lepších výsledků dosáhnete.
Použité zdroje
- Google Ads. Ads.Google.com [online]. 2023 [cit. 2023-08-09]. Dostupné z: https://ads.google.com/intl/cs_cz/home/
- HILSON, Shannon. What Every Marketer Should Know About SEO vs Google Ads. RockContent.com [online]. 2022 [cit. 2023-08-09]. Dostupné z: https://rockcontent.com/blog/seo-vs-google-ads/
- Plánovač klíčových slov. Ads.Google.com [online]. 2023 [cit. 2023-08-09]. Dostupné z: https://ads.google.com/intl/cs_cz/home/tools/keyword-planner/
- SEO or Google Ads: Which is Better? BrightEdge.com [online]. 2023 [cit. 2023-08-09]. Dostupné z: https://www.brightedge.com/glossary/seo-or-google-ads-which-better