Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Duplicitní parametry URL

Duplicitní URL jsou častým problémem zvláště u e-shopů, nikoli ale pouze jen u nich. Duplicita vzniká v momentě, kdy se stejný (či velice podobný) obsah nachází na dvou odlišných URL. V tento moment tady nastává problém tím, že roboti při vyhledávání nabízí primárně relevantní, unikátní a především neopakující se obsah.

V praxi si crawleři vybírají, které stránky zaindexují a které ne. Může se ovšem stát i to, že si vyberou zaindexovat všechny. V prvním případě je možné, že si vyberou stránku, která pro Váš cíl tak efektivní jako stránka, kterou nezaindexovali. V případě druhém hrozí, že obě zaindexované stránky se budou zobrazovat na nízkých pozicích. Duplicitní adresy jsou tedy svou vlastní konkurencí.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Druhy duplicitních URL

Homepage duplicity

Tyto duplicity běžně vznikají omylem a je dobré si ověřit, zda se tak nestalo i u Vašich stránek. Tyto duplicity se liší v minimálních detailech, kterých by si většina lidí ani nevšimla. Pro ilustraci pár příkladů:

http://www.pokus.cz

https://www.pokus.cz

či

http://www.pokus.cz/vzor

http://www.pokus.cz/vzor/

Produktové síto

Tento problém se týká primárně e-shopů. Typicky k tomu dochází během filtrování produktů. Jdeme-li na e-shop, který má možnost filtrovat podle kategorií, jako je značka, barva, velikost, cena a podobné.

Příklad:,

http://www.nábytkářství.cz/židle/ – toto je stránka kategorie, ve které můžeme najít židle

http://www.nábytkářství.cz/židle/barva-žlutá/ – na této stránce jsme opět v kategorii židlí, ovšem s přidaným filtrem barvy

Tyto dvě URL jsou odlišné a jejich indexace by proběhla odděleně. Je ovšem důležité si uvědomit zda to nebude plýtvání crawl budgetem. Tedy časem, který crawler stráví na našich stránkách. Je tedy důležité si položit otázku: „Skutečně prodáme tolik žlutých židlí, že je pro nás zásadní, aby byly zaindexované?“

Komplikace nastává v momentě, kdy máme více filtrů, které řadíme za sebe. Kombinace filtrů sice může být stejná, ale pořadí, ve kterém jsme je vybrali, je různé. Tedy vznikne více URL adres se stejným obsahem.

Struktura URL

Příklad:

http://www.nábytkářství.cz/nabytek-do-kuchyne/zidle-model-001/

http://www.nábytkářství.cz/nabytek-do-pracovny/zidle-model-001/

V obou případech uživatel došel na stránku jednoho produktu. Ovšem dvěma cestami. V tento moment pro jeden daný produkt existují dvě URL adresy a nastává problém. Obě kategorie spolu nyní budou soupeřit.

Jak to vyřešit

Kanonické URL

Vhodná metoda, pokud se na webu vyskytuje malé množství duplicitních adres, či je doprava na těchto adresách pro Vás důležitá. Kanonické URL a vše okolo nich mají vlastní článek Canonic tags.

Robots.txt

Tato metoda je vhodná při velkém množství duplicitních adres. Jak tato metoda přesně funguje, najdete v našem článku Vyjmuté stránky z měření.

Meta tag

Podstatou této metody je zakázané indexování konkrétních stránek. Stejně tak je možné takto zakázat robotům, aby následovali interní odkazy na dané stránce. Tato metoda se dá kombinovat s metodou robots.txt. Je to vhodné zvláště, pokud na stránkách jsou další odkazy, které chcete, aby crawleři následovali.

 

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit