Doménové jméno musí být zapamatovatelné
Snažte se volit krátký, snadno zapamatovatelný, snadno vyslovitelný název.
Nepoužívejte domény s čísly nebo jinými nestandardními znaky. Nepoužívejte názvy delší než 15 znaků.
Doménové jméno by mělo souviset s vaší značkou
Použití stejného jména pomůže lidem snáze najít váš web. Dozví-li se o vašich produktech a službách, budou pravděpodobně hledat ve vyhledávači právě váš název. Stejná doména je indikátorem, že vás našli správně.
Používání stejného doménového jména a značky napomáhá při konzistentní komunikaci značky, posiluje tak její povědomí a zapamatovatelnost.
Značka i doména by měly být:
- unikátní,
- srozumitelné,
- krátké,
- smysluplné,
- chytlavé
- inspirující.
Popularita, recenze a četnost hledání vaší značky může být pomocným signálem pro hodnocení vyhledávačů.
Hodně vyhledávaná značka, která má pozitivní recenze a velký ohlas u zákazníků, bude za určitých předpokladů velmi úspěšná i v organickém vyhledávání. Více na toto téma si můžete přečíst v kapitole Měla by doména obsahovat klíčové slovo?
Neskládejte názvy domén z klíčových slov
Pokud se dostanete k doméně, která jasně a komplexně vystihuje váš byznys, navíc obsahuje klíčovou frázi, jděte do ní.
Vhodných krátkých domén obsahujících klíčové slovo vystihující váš byznys pravděpodobně moc nenajdete.
Vyhněte se skládání názvu domén z klíčových slov, např. „mobilni-telefony-apple-iphone.cz“ nebo „kvalitni-vitaminy-pro-seniory.cz“. Tyto domény jsou v dnešní době spojovány s předsudkem nízké kvality, až spamovým obsahem.
Ve vyhledávacím algoritmu Googlu zatočili se spamovými doménami obsahujícími klíčová slova již v roce 2012.
Dlouhá doména je nezapamatovatelná, takže pro váš byznys nevhodná.
Pakliže ale nechcete soutěžit o zápis do Guinnessovy knihy rekordů o nejdelší název domény, viz níže.
Pokud je to možné, vyhněte se pomlčkám
Máte-li v doméně 2 slova (např. www.jmenodomeny.cz), můžete tato 2 slova chtít pro lepší čitelnost oddělit pomlčkou (www.jmeno-domeny.cz).
Doporučuji vyhnout se použití více než jedné pomlčky.
Upřednostňujte podadresáře před subdoménami
Tento bod se týká spíše architektury, přesto jej zde zmíním.
Budete-li web strukturovat, raději využijte adresáře za doménou. V praxi preferujte podobu www.domena.cz/nazev-kategorie/ před názvem-kategorie.domena.cz.
Důvodem je to, že vyhledávače mohou k subdoménám přistupovat jako k samostatným doménám (viz např. nastavení v Google Analytics nebo Search Console).
Hodnocení subdomény pak může být zásadně nižší než hodnocení hlavní domény. Může tak dojít ke snížení hodnocení obsahu provozovaného na subdoméně v porovnání se stejným obsahem, který by byl publikován na hlavní doméně v adresáři.
To samé platí pro blog a další obsah. Preferujte řešení www.domena.cz/blog/ před řešením blog.domena.cz.
Neřešte datum registrace domény
Podle Matta Cuttse i podle Johna Muellera stáří domény nehraje žádnou roli (myslím tím čas registrace).
Co hraje roli, je historie domény, kterou vyhledávače zachytily. Jaké na doménu vedou zpětné odkazy, jaký má zaindexovaný obsah v indexu vyhledávačů atd.
Máte-li možnost koupit doménu bez obsahu registrovanou před 10 lety a nebo registrovanou včera, nehraje to z pohledu SEO vůbec žádnou roli.
Měla by doména obsahovat klíčové slovo?
Začnu velmi častou úvahou začínajícího „e-shopaře“.
„Koupím si doménu s klíčovým slovem a budu mít ve vyhledávání obrovskou výhodu!“
Klíčové slovo v doméně může pomoci s rankingem na toto konkrétní klíčové slovo. Je ale jedno klíčové slovo pro váš byznys důležité? Myslíte si, že je to z hlediska vaší organické návštěvnosti to rozhodující?
Alza.cz se podle analytického nástroje Ahrefs zobrazuje na 683 000 frází a má odhadovanou organickou návštěvnost 2,9 milionu měsíčně.
Jistě si řeknete, že hodně výrazů a hlavní zdroj návštěvnosti bude v kombinaci s brandem. Ale Alza se skvěle zobrazuje i na nebrandové výrazy.
Alza se zobrazuje na 1. pozici na přibližně 41 000 frází!
Jak vidíte, v těchto 41 000 případech majitelům domén s klíčovou frází v názvu domény nezajistila první pozici ani tato „výhoda“.
Na první stránce ve vyhledávání na Googlu (pozice 1–10) má Alza nejméně 197 000 frází. Jedná se o vysoce konkurenční fráze, jako je iPhone 7, Playstation 4, bezdrátová sluchátka, notebook atd.
Chcete-li být úspěšní v organickém vyhledávání, nesmíte se soustředit na jednu, deset nebo 100 frází.
Musíte se snažit o ranking co největšího počtu pro váš byznys relevantních frází, a to nejenom těch přímo konverzních, ale všech frází, které zákazník může hledat v celém nákupním cyklu (framework SEE / THINK / DO / CARE).
Pojďme se podívat na další e-shop, tentokrát s módou.
Glami.cz se zobrazuje minimálně na 194 000 klíčových slov (frází). Měsíčně tak z organického vyhledávání dokáže získat 736 000 návštěv.
Pokud si vyfiltruji fráze, na které se Glami rankuje na 1. místě, opět je vidět, že se dokáže zobrazovat na nejvyšší pozici na ty nejkonkurenčnější fráze: kabelky, šaty, pánské hodinky, ledvinka, dámské peněženky, barevné ponožky, guess kabelky…
Celkem se Glami rankuje na 1. místě na 12 833 frází (nebrandových = neobsahující značku Glami), v TOP 10 má 69 420 frází.