Meta tag robots umožňuje zakázat robotům indexování obsahu nebo sledování odkazů. Zapisuje se do hlavičky HTML stránky do tagu <meta>.
<head>
<meta name=“robots“ content=“noindex, nofollow“>
<title>Titulek stránky</title>
</head>
Parametry řízení indexace
Parametry, které můžete pro řízení vyhledávačů v metadatech použít, jsou následující:
Výchozí stav
Výchozí hodnota u všech stránek je index, follow, tuto direktivu tak není nutné nikdy používat.
<meta name=”robots” content=”all” />
nebo také
<meta name=”robots” content=”index, follow” />
Noindex
Zakáže vyhledávači indexaci stránky.
<meta name=”robots” content=”noindex” />
Index
Řekne vyhledávači, aby stránku indexoval. Tuto metaznačku přidávat
nemusíte, je to výchozí nastavení.
<meta name=”robots” content=”index” />
Follow
I když stránka není indexována, bot by měl procházet všechny odkazy na
stránce a předávat Link Equity na odkazující stránky.
<meta name=”robots” content=”follow” />
Nofollow
Řekne botovi, aby nesledoval žádné odkazy na stránce ani nepředával žádný
Link Equity.
<meta name=”robots” content=”nofollow” />
Noimageindex
Řekne botovi, aby neindexoval žádné obrázky na stránce.
<meta name=”robots” content=”noimageindex” />
None
Ekvivalentní použití současných značek noindex a nofollow.
<meta name=”robots” content=”none” />
Noarchive
Direktiva zabraňující zobrazení mezipaměti této stránky v SERP (použitím operátoru casche).
<meta name=”robots” content=”noarchive” />
Nocache
Stejné jako noarchive, ale používá jej pouze Internet Explorer a Firefox.
Nosnippet
Řekne vyhledávači, aby v SERP nezobrazil úryvek této stránky (tzn. meta description).
<meta name=”robots” content=”nosnippet” />
Unavailable_after:
Vyhledávače by neměly tuto stránku indexovat po určitém datu.
Direktivy platné od října 2019
Od října 2019 nabízí Google podrobnější možnosti kontroly toho, zda a jak chcete zobrazit úryvky ve výsledcích vyhledávání. To je částečně způsobeno evropskou směrnicí o autorských právech, která byla poprvé aplikována ve Francii. Tato opatření se dotkla všech provozovatelů stránek zobrazovaných ve francouzských výsledcích vyhledávání. Pokud nemáte příslušné informace v metaRobots, Google nezobrazí úryvky (text, obrázek nebo video) z vašeho webu uživatelům. Dá se předpokládat, že se tato nařízení budou dostávat i do dalších zemí. Správci stránek tak mohou do svých hlaviček implementovat následující direktivy.
<meta name = “robots” content = ”max-snippet: -1, max-image-
preview: large, max-video-preview: -1″ />
Číslovka -1 znamená, že Google nijak neomezujete a že délku úryvku, velikost obrázku i délku přehrávaného videa ve výsledku vyhledávání nechcete nijak limitovat.
Max-snippet:
Určuje maximální počet znaků, které může Google zobrazit ve svých textových úryvcích. Pomocí 0 se odhlásíte z textových úryvků, -1 deklaruje žádný limit v náhledu textu. Následující značka nastaví limit na 160 znaků (podobně jako u standardní délky popisu metadat):
<meta name = “robots” content = “max-snippet: 160” />
Max-image-preview:
Řekne Googlu, zda a jak velký obrázek může použít pro úryvky obrázků. Tato direktiva má tři možné hodnoty:
▪ žádný úryvek obrázku se nezobrazí,
▪ standard – může se zobrazit výchozí náhled obrázku,
▪ velký – může se zobrazit největší možný náhled obrázku.
<meta name = “robots” content = “max-image-preview: large” />
Max-video-preview:
Nastaví maximální počet sekund pro videoklip. Stejně jako u textového úryvku se 0 zcela odhlásí, -1 neomezuje žádné limity. Následující značka by Googlu umožnila zobrazit maximálně 15 sekund:
<meta name = “robots” content = “max-video-preview: 15” />
Vedle nových směrnic pro roboty z října 2019 společnost Google také zavedla atribut HTML data-nosnippet HTML. Můžete jej použít k označení částí textu, které nechcete, aby Google použil jako úryvek. To lze provést v HTML na prvcích div, span a section. Data-nosnippet je považována za booleovský atribut, což znamená, že je platná s hodnotou nebo bez hodnoty.
<p>Tento text se může zobrazit ve výsledcích vyhledávání<span
data-nosnippet>kromě této části</span></p>
<div data-nosnippet>Tato část textu se v úryvcích
nezobrazí</div>
<div data-nosnippet=”true”>Stejně jako tato část textu.</div>
Na stránce můžete v metaRobots použít více direktiv najednou a kombinovat je. Pokud jsou však v konfliktu (např. noindex, index) nebo pokud je jedna z podskupin jiná (např. noindex, noarchive), Google použije tu přísnější. V tomto případě by to byl jen noindex.
X‐Robots-Tag
Značka metadat pro roboty je vhodná pro implementaci direktiv noindexu na konkrétních HTML stránkách. X-Robots-tagy využijete tehdy, když chcete botům zakázat indexovat např. obrázky nebo pdf soubory. Tyto soubory totiž samy o sobě nejsou stránkou, do které byste mohli vložit kód. A to je situace, kdy vyloučení z indexace musíte řešit na jiné úrovni.Značka X‐Robots-Tag je umístěna záhlaví HTTP odeslané z webového serveru. Na rozdíl od značky metaRobots není umístěna v záhlaví HTML dokumentu. Nastavení direktiv na serveru již překračuje standardní potřeby běžného
správce stránek a je záležitostí programátorů daného typu serveru.
Když chcete najít všechny důležité informace o robots.txt na jednom místě – k čemu slouží soubor robots.txt, jak jej vytvořit, aktualizovat i jak pracovat se sitemapou robots.txt – tohle vše naleznete v přehledném článku Robots.txt: Kompletní průvodce, návod, tipy a rady.