Mapa stránek (sitemap) je soubor, ve kterém jsou uvedeny informace o stránkách, videích a dalších souborech na vašem webu a vztahy mezi nimi. Vyhledávače, jako je Google, tento soubor čtou, aby mohly efektivněji procházet váš web. Mapa stránek sděluje společnosti Google, které stránky a soubory považujete na svém webu za důležité, a také poskytuje cenné informace o těchto souborech. Například kdy byla stránka naposledy aktualizována a jaké existují alternativní jazykové verze stránky.
Pomocí mapy stránek můžete poskytnout informace o konkrétních typech obsahu na vašich stránkách, včetně videí, obrázků a zpravodajského obsahu. Například:
- v položce mapy stránek s videem lze uvést dobu trvání videa, hodnocení a hodnocení vhodnosti pro věk,
- položka mapy stránek s obrázky může obsahovat umístění obrázků obsažených na stránce,
- položka mapy stránek se zprávami může obsahovat název článku a datum zveřejnění.
★ Pokud používáte systém CMS, jako je WordPress, Wix nebo Blogger, je pravděpodobné, že váš systém CMS již mapu stránek vyhledávačům zpřístupnil a vy nemusíte nic dělat.
Potřebuji mapu stránek?
Pokud jsou stránky vašeho webu správně propojeny, Google obvykle většinu vašeho webu objeví. Správné propojení znamená, že všechny stránky, které považujete za důležité, jsou dostupné prostřednictvím nějaké formy navigace, ať už je to menu nebo odkazy, které jste umístili na stránky. I tak může sitemapa zlepšit procházení větších a složitějších webů či specializovanějších souborů.
★ Mapa stránek pomáhá vyhledávačům objevit adresy URL na vašem webu, ale nezaručuje, že všechny položky v mapě stránek budou procházeny a indexovány. Ve většině případů je však mapa stránek pro váš web přínosem.
Mapu webu můžete potřebovat, pokud:
- Jsou vaše stránky rozsáhlé. U velkých webů je obecně obtížnější zajistit, aby na každou stránku odkazovala alespoň jedna další stránka webu. V důsledku toho je pravděpodobnější, že robot Google některé vaše nové stránky neobjeví.
- Je váš web nový a vede na něj málo externích odkazů. Googlebot a další webové prohlížeče procházejí web tak, že sledují odkazy z jedné stránky na druhou. Výsledkem je, že robot Googlebot nemusí vaše stránky objevit, pokud na ně neodkazují žádné jiné weby.
- Vaše stránky mají hodně multimediálního obsahu (videa, obrázky) nebo se zobrazují ve Zprávách Google. Google může při vyhledávání zohlednit další informace ze sitemapy.
Mapu stránek možná nebudete potřebovat, pokud:
- Jsou vaše stránky „malé“. Malým webem myslíme přibližně 500 nebo méně stránek na vašem webu(do tohoto počtu se počítají pouze stránky, o kterých si myslíte, že by měly být ve výsledcích vyhledávání).
- Je váš web komplexně vnitřně propojen. To znamená, že Google může najít všechny důležité stránky vašeho webu pomocí odkazů počínaje domovskou stránkou.
- Nemáte mnoho mediálních souborů (video, obrázek) nebo zpravodajských stránek, které chcete zobrazit ve výsledcích vyhledávání. Mapy stránek mohou Googlu pomoci najít a pochopit video, obrazové soubory nebo zpravodajské články na vašem webu. Pokud nepotřebujete, aby se tyto výsledky zobrazovaly ve vyhledávání, pak nejspíš nebudete potřebovat ani sitemapu.
Překlad, odborná a obsahová korektura: SEOPRAKTICKY.CZ
Použité zdroje
- What Is a Sitemap | Google Search Central | Documentation | Google Developers. Google for Developers – Software Development Guides, Tools & More | Google Developers [online]. Dostupné z: https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/sitemaps/overview
Související články
Procházení a indexování
- Mapy stránek
-
- Další informace o mapách stránek (sitemaps)
- Vytvoření a odeslání mapy stránek
- Správa map stránek pomocí indexového souboru mapy stránek
- Rozšíření mapy stránek
- Správa crawlingu
- Robots.txt
- Kanonizace
- Mobilní web a indexování podle mobilních zařízení
- AMP
- JavaScript
- Metadata stránek a obsahu
- Odstranění
- Přesuny a změny webu
Ranking a možnosti zobrazení ve výsledku vyhledávání
Monitorování a odstraňování chyb
Průvodce pro konkrétní stránky